Μας αρέσουν οι κινηματογραφικές επιτυχίες αλλά και (να ακούμε όχι να βλέπουμε) οι μεγαλύτερες αποτυχίες . Είναι μία υπενθύμιση ότι το Χόλιγουντ, ναι, είναι μία τεράστια βιομηχανία, αλλά δεν παύει να τροφοδοτείται κατά βάση από εμάς, τους θεατές. Και δεν παύει να αποτελείται από συνεργασίες, παραγωγές και ουσιαστικά ελεύθερους επαγγελματίες που παίρνουν ρίσκα. Ενίοτε πέφτουν έξω και χάνουν εκατομμύρια.
Το περιοδικό Forbes συνέταξε μία λίστα με τις αποτυχίες του 2016, λαμβάνοντας υπόψιν ό, τι ανέβηκε στη μεγάλη οθόνη από τον Ιανουάριο μέχρι τον Οκτώβριο. Το ότι βρίσκεται ανάμεσα στα «ναυάγια» μία ταινία που στον τίτλο ενώνει τη φράση «Περηφάνεια και Προκατάληψη» με τα «ζόμπι» δεν ξαφνιάζει κανέναν. Αλλά ακόμη και η ταινία για τον Εντουαρτ Σνόουντεν; Ακόμη και η ταινία που υπογράφει ο Γκάρι Ρος («Αγώνες πείνας») με το ταλέντο του Μάθιου Μακόναχϊ; Δεν τίθενται υποκειμενικά κριτήρια εδώ. Το θέμα είναι καθαρά οικονομικό. Η λίστα προκύπτει από το ποσό των παγκόσμιων εισπράξεων σε σύγκριση με τον προϋπολογισμό των ταινιών.
10. «Οι ανεγκέφαλοι», του Τζάρεντ Χες
Προϋπολογισμός: 25 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 22 εκατ. δολάρια
Είναι πολλά τα 25 εκατ. δολάρια για τον προϋπολογισμό μίας κωμωδίας; Οχι, εφόσον έχει έναν σταρ του χιούμορ, τον Ζακ Γαλιφιανάκη, έναν επίσης έμπειρο στο είδος, τον Οουεν Γουίλσον και την ανερχόμενη κωμικό της αμερικανικής εκπομπής Saturday Night Live, Κέιτ ΜακΚίνον, είναι δικαιολογημένο το ποσό. Κι όμως η παραγωγή που διακωμωδεί μία από τις μεγαλύτερες ληστείες στην ιστορία των ΗΠΑ, «μπήκε μέσα» κατά τρία εκατ. δολάρια.
9. «Σνόουντεν», του Ολιβερ Στόουν
Προϋπολογισμός: 40 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 34.3 εκατ. δολάρια
Εχεις την πλοκή που αφορά ένα από τα πιο ενδιαφέροντα άτομα του 21ου αιώνα, για κάποιους έναν παγκόσμιο ήρωα που ξεσκέπασε το σκάνδαλο κατασκοπείας των ΗΠΑ, για άλλους έναν εθνικό προδότη που έθεσε σε κίνδυνο τα απόκρυφα μυστικά του κράτους: Τον πρώην πράκτορα της NSA, Εντουαρντ Σνόουντεν, που έχει βρει καταφύγιο στη Ρωσία. Εχεις και έναν ιδιοφυή σκηνοθέτη, τον Ολιβερ Στόουν και ένα φρέσκο αλλά έμπειρο όνομα του Χόλιγουντ, τον Τζόζεφ Γκόρντν Λέβιτ. Αλλα η ομώνυμη ταινία («Σνόουντεν») τα πάει μέτρια. Τόσο ενδιαφέρονται οι Αμερικανοί για το έργο και την τύχη του Σνόουντεν.
8. «Πρακτοράτζα», του Λουίς Λετεριέρ
Προϋπολογισμός: 35 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 28.7 εκατ δολάρια
Οταν γράφει το σενάριο και ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο ο βρετανός Σάσα Μπάρον Κοέν, ξέρεις τι ταινία πας να δεις. Μία χιουμοριστική παραγωγή που διακωμωδεί τα πάντα με σεξιστικά, ρατσιστικά και άλλοτε έξυπνα άλλοτε χαζά σχόλια. Αλλά στην ταινία «Πρακτοράτζα», του Λουίς Λετεριέρ, οι παραγωγοί και ηθοποιοί το παράκαναν, εμφανίστηκαν απεγνωσμένοι να κερδίσουν την προσοχή και το γέλιο του θεατή. Εκείνος ανταπέδωσε αναλόγως.
7. «Αμερικανίδα ρεπόρτερ», των Γκλεν Φικάρα, Τζον Ρέκα
Προϋπολογισμός: 35 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 24.9 εκατ. δολάρια
Η Τίνα Φέι έχει ταλέντο στην κωμωδία, έχει κερδίσει με αυτό ένα βραβείο Εμι. Ο Μάρτιν Φρίμαν κατάφερε από το λατρεμένο «Χόμπιτ» να μεταμφιεστεί στον αρκετά διαταραγμένο ήρωα του «Fargo». Και πάλι, οι δύο ηθοποιοί δεν καταφέρνουν να σηκώσουν στις πλάτες τους μία κωμωδία η οποία -σύμφωνα με κριτικές- είναι στενόμυαλη και εντελώς προβλέψιμη.
6. «Keeping up with the Joneses», του Γκρέγκορι Μοτόλα
Προϋπολογισμός: 40 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 26.9 εκατ. δολάρια
Αν δεν άγγιξε το αμερικανικό κοινό μία ταινία για τις πρακτικές κατασκοπείας της Ουάσιγκτον, μάλλον έχουν βαρεθεί το θέμα της κατασκοπείας γενικά. Δεν έκαναν τον κόπο να δουν ούτε μία ταινία που σατιρίζει τους πράκτορες, ακόμη κι αν περιλαμβάνει το όνομα Ζακ Γαλιφιανάκης. Ο ελληνικής καταγωγής ηθοποιός για μία ακόμη φορά το 2016 δεν κατάφερε να αναδείξει μία παραγωγή η οποία όχι μόνο δεν απέφερε κέρδη αλλά μπήκε μέσα περίπου 13 εκατ. δολάρια.
5. «Ράτσετ και Κλανκ», των Κέβιν Μουνρό και Τζέρικα Κλέλαντ
Προϋπολογισμός: περίπου 20 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 11.8 εκατ. δολάρια
Από το 2002 όταν βγήκε το βιντεοπαιχνίδι «Ratchet and Clank» όλοι περίμεναν να βγει μία ταινία. Τελικά η παραγωγή κυκλοφόρησε το 2016 προς μεγάλη απογοήτευση μικρών και μεγάλων θεατών. Οι εισπράξεις δεν ξεπέρασαν τα 11,8 εκατ. δολάρια. Πάντως, τα κέρδη ήταν αισθητά στο ανανεωμένο βιντεοπαιχνίδι που επικροτήθηκε για τα οπτικοακουστικά εφέ.
4. «Περηφάνια και Προκατάληψη και Ζόμπι» («Pride and Prejudice and Zombies»), του Μπαρ Στιρς
Προϋπολογισμός: περίπου 28 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 16.4 εκατ. δολάρια
Ποτέ δεν είπε κανείς ότι είναι εύκολο ένα ριμέικ μίας ιστορικής ταινίας και ενός κλασικού μυθιστορήματος. Αλλα όταν βάζεις πέντε αδερφές που ζουν στην Αγγλία του 19ου αιώνα να ανταπεξέλθουν στις κοινωνικές πιέσεις και ταυτόχρονα να προστατευτούν από ζόμπι μάλλον ρισκάρεις. Και χάνεις 11,6 εκατ. δολάρια.
3. «Popstar: Και δεν τον σταματάει τίποτα», των Τζόρμα Τακόν και Ακίβα Σάφερ
Προϋπολογισμός: 20 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 9.5 εκατ. δολάρια
Ενας τραγουδιστής αποχωρεί από το συγκρότημα δοκιμάζοντας να κάνει σόλο καριέρα και αποτυγχάνει παταγωδώς. Το ίδιο και η ταινία που προσπαθεί να εμφανιστεί ως ένα κωμικό ντοκιμαντέρ (mockumentary) βλέποντας με σατυρική ματιά τον χώρο των ποπ και χιπ χοπ σταρ, ένα κόσμο γεμάτο με ατάλαντους. Τελικά δεν είναι ούτε κωμική ούτε ντοκιμαντέρ.
2. «Ο Επαναστάτης» (Free State of Jones) του Γκάρι Ρος
Προϋπολογισμός: περίπου 50 εκεατ. δολ. – Εισπράξεις: 23.2 εκατ. δολ.
Είναι κρίμα, γιατί η ταινία στέλνει ένα μήνυμα για τον ρατσισμό που δεν έχει καταφέρει να καταπολεμήσει η Αμερική, από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα. Αλλά το μήνυμα χάνεται πίσω από τα μπερδεμένα ιστορικά στοιχεία της ταινίας, ακόμη και η ερμηνεία του ταλαντούχου Μάθιου ΜακΚόναχι μοιάζει υπερβολική. Κάπως έτσι ο σκηνοθέτης που πιστώνεται για την τεράστια επιτυχία των «Αγώνων Πείνας», αποτυγχάνει φέρνοντας εισπράξεις μόλις 23,2 εκατ. δολαρίων όταν ο προϋπολογισμός της ταινίας άγγιξε τα 50 εκατ. δολάρια.
1.«Max Steel», του Στίουαρτ Χέντλερ
Προϋπολογισμός: περίπου 10 εκατ. δολάρια – Εισπράξεις: 4.4 εκατ. δολάρια
Ενας έφηβος ενώνεται με ένα εξωγήινο ρομποτοειδές. Η ιστορία γνωστή, πρόκειται για το δημοφιλές action-figure που δημιούργησε η κατασκευάστρια παιχνιδιών Mattel, στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Στην εποχή των ρομπότ και με τον ιδανικό ηθοποιό θα μπορούσε να γίνει ένα μπλοκμπάστερ. Δεν πέτυχε. Η ταινία έβγαλε μόλις 4,4 εκατ. δολάρια. Ισως, τελικά, έπρεπε να επενδύσουν περισσότερα από 10 εκατ. δολάρια.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News