Oταν τον Οκτώβριο του 2015 ο ισραηλινής καταγωγής Αλμπέρ Ελμπάζ έκλεινε πίσω του με κρότο της πόρτα του Lanvin, μετά από 14 χρόνια στο τιμόνι του, οι τριγμοί ακούστηκαν σε όλο το Παρίσι. Και οι άνθρωποι του σημαντικού οίκου ήξεραν πως αν ήθελαν να καλύψουν επαρκώς το κενό που άφησε πίσω του αυτός ο ανατρεπτικός, ονειροπόλος κι επαναστάτης σχεδιαστής έπρεπε να βρουν ή τουλάχιστον να επινοήσουν τάχιστα το επόμενο είδωλο.
Δεν χρειάστηκε να ψάξουν μακριά. Καθώς στον Γκοτιέ και λίγο νωρίτερα στον Balenciaga άνθιζε ένα κορίτσι που μπορεί να μην έχει ακόμα την εμπειρία της διεύθυνσης ενός μεγαθηρίου της γαλλικής μόδας, αλλά κάτι στο βλέμμα της αφήνει μεγάλες υποσχέσεις. Γεννημένη στις Κάννες στις 14 Νοεμβρίου 1970, η ηλικίας 45 ετών Μπουσρά Ζαράρ (Bouchra Jarrar) έχει μαροκινές ρίζες. Κομψή κι αιθέρια τόσο που να ταιριάζει γάντι με την εικόνα του Lanvin, χαριτωμένη και χαμογελαστή, με μακριά μαύρα μαλλιά και μινιμαλιστικές αδυναμίες, η Ζαράρ λατρεύει τα δερμάτινα στενά μπουφάν (ειδικά τα perfecto), φορά σχεδόν αποκλειστικά παντελόνια και αγαπά να «κουμπώνει» το chic με το αθλητικό look. Αλλά από την περασμένη Δευτέρα καλείται να αποδείξει ότι μπορεί με τα αθλητικά της να μπει και να αιφνιδιάσει τα μεγάλα σαλόνια. Aν και κάποτε επέμενε πως «η υψηλή ραπτική πρέπει να αντανακλά την ζωή στο δρόμο», τώρα θα αντιμετωπίσει πωλήσεις που γλιστράνε όλο και περισσότερο μετά την αποχώρηση του Ελμπάζ και εργαζόμενους διχασμένους που απαιτούν την επιστροφή του προκατόχου της και τρέφονται από τη διαρκή κόντρα με την διοίκηση του Οίκου.
Η Μπουσρά Ζαράρ πήρε τα πρώτα της εφόδια από καλά σχολεία (αποφοίτησε από τη σχολή Duperré του Παρισιού) και εδώ και είκοσι χρόνια που αγωνίζεται στον επαγγελματικό στίβο της μόδας χτίζει βήμα βήμα ένα βιογραφικό που μόνο αμελητέο δεν είναι. Το κορίτσι από τον Νότο, ενηλικιώθηκε στον Christian Lacroix και τον Γκοτιέ, όπου σχεδίαζε την σειρά κοσμημάτων. «Ανδρώθηκε» και άνθισε στον Balenciaga, πλάι στο ίνδαλμα Νικολά Γκεσκιέρ αλλά τώρα καλείται να μεγαλουργήσει χωρίς δεκανίκια. Και φυσικά, όπως σε κάθε ηχηρή διαδοχή, τα ερωτήματα που επανέρχονται είναι διαχρονικά: πώς μπορεί κανείς να γράψει τη δική του ιστορία σε έναν οίκο που μετρά κοντά δυο αιώνες σημαντικών επιδόσεων; Και πώς αυτό θα συμβεί χωρίς να αγγίξει το DNA του Lanvin; Θα το ξέρουμε καλύτερα σε μερικούς μήνες που στην πρώτη σειρά των επιδείξεων για τις συλλογές της σεζόν Ανοιξη /Καλοκαίρι 2017 (η πρώτη κολεξιόν που θα υπογράψει εξ’ ολοκλήρου η Ζαράρ) θα κάθεται η αυστηρή αφρόκρεμα της μόδας με τα μπλοκάκια ανά χείρας. «Η Μπουσρά Ζαράρ είναι ταλαντούχα και οραματίστρια. Είναι μια προφανής επιλογή για τον Lanvin», δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος του οίκου, Mισέλ Ουιμπάν. «Το διαχρονικό της στυλ ταιριάζει απολύτως με την αισθητική και τις αξίες της εταιρίας. Εχει ταλέντο, υψηλά standards και μεγάλη μαεστρία στα πατρόν και τα υφάσματα. Θα δώσει μια ανάσα δροσιάς και ανανέωσης στον οίκο. Θεωρώ ότι θα σεβαστεί την ψυχή το παλαιότερου παρισινού οίκου μόδας ο οποίος που αποτελεί σύμβολο της γαλλικής κομψότητας».
LANVIN appoints Bouchra Jarrar (left) as Artistic Director of Women’s Collections. Here she is seen with Michèle Huiban, CEO of Lanvin. #BouchraJarrar #Lanvin #ANewChapter Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης LANVIN (@lanvinofficial) στις
Η Ζαράρ που δεν είναι από τα κορίτσια που αναλώνονται σε κουβέντες, αναγνωρίζει τα μεγέθη με τα οποία θα αναμετρηθεί και καθόλου δεν πτοείται που εκείνη θα σχεδιάζει μόνο την γυναικεία συλλογή, ενώ, ο προκάτοχός της είχε την επίβλεψη και σχεδιαστική ευθύνη για το σύνολο των δημιουργιών του Οίκου. «Είναι τεράστια τιμή για μένα ότι θα συνεχίσω να προωθώ το στιλ του Lanvin με σχέδια που δημιουργήθηκαν στο ατελιέ της εταιρίας από ομάδες δημιουργών που διαθέτουν εξαιρετική εμπειρία. Η συνεργασία μου με τον οίκο ικανοποιεί την επιθυμία μου να επεκτείνω τη δημιουργικότητά μου σε ευρύτερα πεδία έκφρασης. Σκοπεύω να φέρω στον Lanvin την αρμονία ρούχων σχεδιασμένων για τις γυναίκες της εποχής μας».
Κατά τα ψέματα, ο πραγματικός αντίπαλος στις φιλοδοξίες της Ζαράρ, σε αυτήν την νέα εποχή του Lanvin, είναι η 73χρονη κινέζα πολυεκατομμυριούχος και βασική μέτοχος του Οίκου, Shaw-Lan Wang με την οποία ο Ελμπάζ είχε τρομερά συγκρουσιακή σχέση. Μένοντας μόνιμα στην Ταϊβάν, δημιουργεί μεγάλη ανασφάλεια στους Γάλλους, οι οποίοι όλο και περισσότερο απαιτούν να επισκέπτεται συχνότερα το Παρίσι. Είναι τέτοιος ο τρόμος τους για το μέλλον του οίκου που όταν ο Ελμπάζ απομακρύνθηκε «στρίμωξαν» μέχρι και τον πρώην υπουργό Πολιτισμού της Γαλλίας Ζακ Λανγκ να πάρει θέση χαρακτηρίζοντας την απόφαση «ακατανόητη και συγκλονιστική» Λίγο μετά, ο Λανγκ έγινε ακόμα πιο αιχμηρός λέγοντας: «Λυπάμαι και θυμώνω όταν κόβουν τα φτερά τέτοιων εξαιρετικών ταλέντων. Συμμερίζομαι την θερμή επιθυμία των εργαζομένων του Lanvin που απαιτούν την επιστροφή αυτού του μεγάλου σχεδιαστή. Η απόλυσή του είναι αφόρητο και άδικη. Ταλέντα σαν αυτό του Ελμπάζ δεν πρέπει να χάνονται από τη Γαλλία. Είμαστε πολύ περήφανοι για εκείνον καθώς αποτελεί έναν από τους εθνικούς μας θησαυρούς. Είναι ίνδαλμα και πηγή υπερηφάνειας. Του χρωστάμε την αμέριστη υποστήριξή μας, το σεβασμό μας και την αγάπη μας».
Κόρη στρατιωτικού, μεγιστάνας του Τύπου στην πατρίδα της, ιδιόρρυθμη και σχεδόν απόκοσμη, η Shaw-Lan Wang αγόρασε τον Lanvin το 2001 από την L’Oréal διότι –όπως δήλωσε: «Εχω ένα φίλο στο Χονγκ Κονγκ και ντύνεται με Lanvin περισσότερα από 30 χρόνια. Σκέφτηκα, ότι θα ήταν πολύ περήφανος αν αποκτούσα τον οίκο. Κι έτσι τον αγόρασα». Εκείνη πρώτη γοητεύτηκε από τον Ελμπάζ (ο οποίος μόλις είχε διαπρέψει στον Yves Saint Laurent) αλλά κι εκείνη που του έδειξε την πόρτα –προφανώς απογοητευμένη από τις αρνητικές οικονομικές επιδόσεις του οργανισμού. Αποκαλεί τον εαυτό της Madame Wang, κοιμάται ελάχιστα, καμαρώνει για την εργασιομανία της, απεχθάνεται τα μεγάλα πάρτι αλλά υποκύπτει στις πριβέ ακολασίες με φίλους, δεν κάνει δημόσιες εμφανίσεις και σπανίως δίνει συνεντεύξεις.
Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης LANVIN (@lanvinofficial) στις
Οταν δε, το τολμά είναι μόνο για να πει (στους Financial Times το 2012): «Ο Aλμπέρ (Ελμπάζ) και οι διευθυντές μου είναι για τα πάρτι. Όχι εγώ. Δεν μου αρέσει αυτό το είδος ανθρώπων, ούτε αυτού του είδους τα πάρτι. Δεν ανήκω στο jet-set». Καλά ξεμπερδέματα Ζαράρ…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News