Η δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Βουλή ότι θα δημιουργηθεί εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα και η επικείμενη συνεργασία με τη γερμανική εταιρία Next e.go Mobile, συνέπεσε με μια πολύ σημαντική εξέλιξη σε αυτή την συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Η αμερικανική εταιρεία QuantumScape ανακοίνωσε ότι κατασκεύασε μια μπαταρία που θα προκαλέσει επανάσταση στον τομέα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Αν και η εμφάνιση τους έγινε πριν από αρκετές δεκαετίες, μόλις τα τελευταία 10 χρόνια υπήρξε σοβαρό ενδιαφέρον από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για τα οχήματα με ηλεκτρικούς κινητήρες. Ολες οι μεγάλες εταιρείες άρχισαν δειλά δειλά να παρουσιάζουν και κάποιο υβριδικό ή αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο μοντέλο. Δεν άργησαν μάλιστα να φανούν στο προσκήνιο και εκείνες οι εταιρίες που αντιλήφθηκαν γρήγορα πως το μέλλον της αυτοκίνησης δεν περιλαμβάνει εξάτμιση αλλά καλώδιο και πρίζα.
Η πρόοδος στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων είναι κάτι περισσότερο από ραγδαία ενώ το design τους σε πολλές περιπτώσεις υπερέχει από εκείνο των συμβατικών.
Δεδομένης και της ανάγκης για πιο φιλικά στο περιβάλλον αυτοκίνητα οι εξελίξεις στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης είναι συνεχείς. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, η Tesla, έχει αναρριχηθεί στην κορυφή της Γουόλ Στριτ με τον ιδιοκτήτη της (τον πολυπράγμoνα Ελον Μασκ) να βρίσκεται αυτή την στιγμή στην δεύτερη θέση της λίστας των πλουσιότερων ανθρώπων στον πλανήτη.
Οι μπαταρίες
Η λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων βασίζεται σε μπαταρίες. Eχουν γίνει άλματα τα τελευταία χρόνια όσον αφορά την τεχνολογία των μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο όγκος τους περιορίζεται συνεχώς ενώ ταυτόχρονα βελτιώνονται ολοένα και περισσότερο οι δυνατότητες τους.
Όπως συμβαίνει και στις περισσότερες ηλεκτρονικές συσκευές καθημερινής χρήσης οι μπαταρίες που χρησιμοποιούνται για να παρέχουν ενέργεια στα ηλεκτρικά οχήματα είναι ιόντων λιθίου. Παρά το γεγονός ότι έχει επιτευχθεί εξαιρετική πρόοδος στην τεχνολογία τους και ενώ αρχικά η αυτονομία που προσέφεραν ήταν περιορισμένη έχουν δημιουργηθεί μπαταρίες ιόντων λιθίου που επιτρέπουν σε ένα αυτοκίνητο να κινείται με μια μόλις φόρτιση για περίπου χίλια χλμ. Πάντως τα περισσότερα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρέχουν αυτονομία πέριξ των 500 χλμ. και χρειάζονται περίπου μια ώρα για να επαναφορτιστούν ικανοποιητικά.
Η επανάσταση
Η βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων πειραματίζεται τα τελευταία χρόνια με διάφορες τεχνολογίες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην δημιουργία μπαταριών που θα είναι και πιο ασφαλείς και πιο αποδοτικές από αυτές των ιόντων λιθίου. Εκείνη που έχει ξεχωρίσει και θεωρείται ότι είναι αυτή πάνω στην οποία θα χτίσει η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων το μέλλον της είναι η τεχνολογία των αποκαλούμενων μπαταριών λιθίου- μετάλλων στερεάς κατάστασης. Αντί για τον υγρό και εύφλεκτο ηλεκτρολύτη που χρησιμοποιούν οι υπάρχουσες μπαταρίες αυτοκινήτων χρησιμοποιούν ένα σταθερό υλικό που είναι πολύ πιο ανθεκτικό και σταθερό σε υψηλότερες θερμοκρασίες.
Διάφορες ερευνητικές ομάδες (ανεξάρτητες αλλά και εταιρειών) προσπαθούν να κατασκευάσουν τέτοιου είδους μπαταρίες οι οποίες υπόσχονται μεγαλύτερη ασφάλεια, μεγαλύτερη αυτονομία και μικρότερο κόστος από τις υπάρχουσες. Έχουν κατασκευαστεί τέτοιου είδους μπαταρίες αλλά μέχρι σήμερα παρέμεναν στο στάδιο του πειραματισμού.
Η αμερικανική νεοφυής εταιρεία QuantumScape τάραξε τα νερά πριν από λίγα 24ωρα ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα των δοκιμών που πραγματοποίησε με τις μπαταρίες λιθίου-μετάλλων στερεάς κατάστασης που κατασκεύασε. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμα του το περιοδικό Wired οι μπαταρίες της εταιρείας έδειξαν στις δοκιμές ότι μπορούν να φορτιστούν σε ποσοστό 80% μέσα σε διάστημα μόλις 15 λεπτών ενώ παρέχουν 50% μεγαλύτερη αυτονομία από αυτή που προσφέρουν οι σημερινές μπαταρίες.
Οι επενδυτές
Η ανακοίνωση έχει προκαλέσει ενθουσιασμό τόσο στην βιομηχανία όσο και στην κοινότητα των φίλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ανάλογο ενθουσιασμό δείχνει και ο κόσμος των επενδυτών αφού η QuantumScape έχει καταφέρει να συγκεντρώσει περισσότερα από 700 εκατ. δολάρια για την ανάπτυξη της τεχνολογίας της. Ανάμεσα σε εκείνους που έχουν επενδύσει στην εταιρεία είναι ο Μπιλ Γκέιτς, ο Βίνοντ Κόσλα (συνιδρυτής του κολοσσού τεχνολογίας Sun Microsystems) και ο συνιδρυτής και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Tesla, Τζέφρι Στρόμπελ. Σχεδόν το 50% της χρηματοδότησης της QuantumScape πάντως προέρχεται από την Volkswagen η οποία έχει αποφασίσει να χρησιμοποιήσει μπαταρίες λιθίου-μετάλλων στερεάς κατάστασης τοποθετώντας τις στα ηλεκτρικά της μοντέλα από το 2025 και μετά.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News