Τη δημοπράτηση του έργου για το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ) -ενός έργου κεφαλαιώδους σημασίας για την προστασία των θαλάσσιων συνόρων της χώρας- ανακοίνωσε την Τρίτη σε τηλεσυνέντευξη ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.
Μεταφέροντας εικόνα και ήχο σε πραγματικό χρόνο από τα θαλάσσια πεδία των περιοχών του ανατολικού Αιγαίου, της Κρήτης και του Ιονίου, το ΕΣΟΘΕ θα ενισχύσει σημαντικά τον ρόλο και τις δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, στην πάταξη της κάθε μορφής εγκληματικότητας, καθώς επίσης στον εντοπισμό πλοιαρίων με παράνομα εισερχομένους στη χώρα, προτού καν αναχωρήσουν από τα τουρκικά παράλια.
Οπως είπε ο υπουργός, η αναγκαιότητα του συστήματος θαλάσσιας επιτήρησης είχε αναγνωριστεί από την κυβέρνηση της ΝΔ ήδη από τον Οκτώβριο του 2013, στη βάση επιτελικής μελέτης που εκπονήθηκε από μεικτή επιτροπή του Λιμενικού Σώματος και του ΓΕΕΘΑ.
Το 2015, μάλιστα, όταν ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ τη διακυβέρνηση της χώρας, η μελέτη για το έργο είχε εγκριθεί σε ανώτατο επίπεδο με εξασφαλισμένη κοινοτική χρηματοδότηση, ενώ το επόμενο βήμα ήταν η σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών ώστε να κατατεθεί το τεύχος προκήρυξη τους διαγωνισμού.
Παρ’ όλα αυτά, η υλοποίηση του έργου δεν προχώρησε, σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης (όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, χρειάστηκε να περάσουν 21 μήνες για να συγκροτηθεί η επιτροπή τεχνικών προδιαγραφών), καταλογίζοντας στην κυβέρνηση Τσίπρα ανευθυνότητα και αναποτελεσματικότητα.
Και στις 5 Νοεμβρίου 2018, η τότε κυβέρνηση ζήτησε τη συρρίκνωση του έργου, με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός συστηματος σημαντικές περιοχές οι οποίες περιλαμβάνονταν στον αρχικό σχεδιασμό.
Σήμερα, υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έρχεται να διορθώσει ένα τεράστιο λάθος, ξεκινώντας τη διαδικασία υλοποίησης του ΕΣΟΘΕ.
Στο πλαίσιο αυτό, η επιλογή του αναδόχου του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2021 και σε λίγους μήνες τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας θα προστατεύονται από ένα σύγχρονο σύστημα θαλάσσιας επιτήρησης.
Το έργο που όπως ενημέρωσε ο υπουργός, ήδη δημοπρατείται επειδή έχει μπει στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, είναι προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ και έχει προσυμφωνηθεί με την ΕΕ να χρηματοδοτηθεί από την επόμενη προγραμματική περίοδο.
Αυτό, τόνισε, σημαίνει ότι «δεν χάνουμε ούτε ένα ευρώ από κοινοτικές χρηματοδοτήσεις και εμπροσθοβαρώς υλοποιούμε ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα που θα ενισχύσει περαιτέρω την επιχειρησιακή δυνατότητα του Λιμενικού Σώματος, καθώς για πρώτη φορά μαζί με το ΕΣΟΘΕ, εντάσσεται ιματισμός στο Λιμενικό, συγκεκριμένος εξοπλισμός και μεταφορικά μέσα».
Την Τετάρτη υπεγράφη το τεύχος διακήρυξης του έργου και θα σταλεί ως διεθνής διαγωνισμός στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Διασύνδεση με το ΠΝ
Επιπροσθετα, το ΕΣΟΘΕ θα ενταχθεί στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης και θα είναι συνδεδεμένο με τα αντίστοιχα συστήματα του Πολεμικού Ναυτικού (που επίσης αποκτά δυνατότητα χρήσης του συστήματος), συμβάλλοντας έτσι στον βέλτιστο συντονισμό των στρατιωτικών δυνάμεων στο Αιγαίο.
«Είναι η πρώτη φορά που σε πραγματικό χρόνο επιχειρούν μαζί το Λιμενικό Σώμα, Πολεμικό Ναυτικό και Frontex με πολύ θετικά αποτελέσματα», υπογράμμισε ο Γιάννης Πλακιωτάκης.
Πώς θα λειτουργεί το σύστημα
Με τη σειρά του ο επικεφαλής του Εθνικού Συστήματος Θαλάσσιας Επιτήρησης, αντιπλοίαρχος Λιμενικού Σώματος, Γιώργος Χριστιανός, ανέφερε ότι το έργο του ΕΣΟΘΕ θα καλύψει μία περιοχή έρευνας και διάσωσης περίπου 1.150.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, επισημαίοντας ταυτόχρονα πως η Ελλάδα αποτελεί σταυροδρόμι τριών ηπείρων όπου η υπάρχει πυκνότατη θαλάσσια κυκλοφορία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Το σύστημα θα αποτελείται από 35 σταθμούς προκειμένου να υπάρχει πλήρη επίγνωση του θαλάσσιου πεδίου, των καιρικών συνθηκών που επικρατούν (ύψος κύματος), ενώ θα υπάρχουν ενσωματωμένα ραντάρ, σταθμοί βάσης και μετεωρολογικός σταθμός.
Σε 26 από αυτούς τους σταθμούς θα είναι εγκαταστημένοι ηλεκτρο-οπτικοί αισθητήρες με θερμικές κάμερες και κάμερες νυχτός, δίνοντας απευθείας εικόνα από το θαλάσσιο πεδίο ετσι ώστε να υπάρχει ενημέρωση και παρακολούθηση για οποιοδήποτε συμβάν.
Εκτός απο τους εγκατεστημένους σταθμούς του συστήματος θα υπάρχουν και δύο αυτοκινούμενοι σταθμοί αισθητήρων πάνω σε οχήματα, προκειμένου να μπορούν να καλύψουν επιχειρησιακά κενά.
Οπως είπε ο κ. Χριστιανός, τα επιδιωκόμενα οφέλη από την εφαρμογή του ΕΣΟΘΕ θα είναι η πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας στο θαλάσσιο πεδίο, και προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα σε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά το Λιμενικό θα έχει τη δυνατότητα να παρέχει συνδρομή χωρίς να απαιτείται χρόνος για να εντοπιστεί το σκάφος που κινδυνεύει.
Θα υπάρχει άμεσα εικόνα πού βρίσκεται και τι γίνεται στο συγκεκριμένο σημείο, τόνισε χαρακτηριστικά.
Πλέον, συμπληρωσε, «μπαίνουμε σε μία νέα διαδικασία ορθολογισμού και διαχείριση των μέσων του λιμενικού σώματος που θα έχει ως αποτέλεσμα των εξοικονόμηση πόρων καθώς δεν θα έχουμε 24ώρες το 24ωρο σκάφη και επιχειρησιακά μέσα στα θαλάσσια πεδία μη τυχόν εντοπίσουν κάποια από αυτά τα περιστατικά που μπορούν να συμβούν».
Το Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου του ΕΣΟΘΕ θα έχει έδρα το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος. Εξειδικευμένα στελέχη θα λαμβάνουν τις πληροφορίες και θα τις διοχετεύουν στη συνέχεια σε τοπικό επίπεδο στις λιμενικές αρχές και στα σκάφη για τη διαχείριση-αντιμετώπιση οποιουδήποτε περιστατικού.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News