Τα Μέσα Ενημέρωσης των ΗΠΑ ζητούν από την κυβέρνησή τους να μιμηθεί τη Γαλλία στο χρονίζον ζήτημα της αμοιβής του Τύπου για την ύλη των εφημερίδων και των άλλων εντύπων την οποία χρησιμοποιεί το Google Νews.
«Ο Τύπος πλήττεται από τη μείωση της διαφήμισης που προκλήθηκε από τον κορονοϊό, παρά το γεγονός ότι τώρα χρειάζεται όσο ποτέ η έγκυρη πληροφόρηση» γράφει ο Ντέιβιντ Τσάβερν στην εφημερίδα New York Times. Ο Τσάβερν είναι επικεφαλής της News Media Alliance, της εμπορικής ένωσης που εκπροσωπεί 2.000 εφημερίδες (έντυπες και ηλεκτρονικές εκδόσεις) στις ΗΠΑ και στον Καναδά, και στο συγκεκριμένο άρθρο απαριθμεί τα οικονομικά προβλήματα τους και, συνεπώς, την επισφαλή εργασία χιλιάδων εργαζομένων σε αυτές.
«Κάθε δημοκρατική χώρα πρέπει να εμπνευστεί από την αποφασιστικότητα της γαλλικής κυβέρνησης και να αγωνιστεί για την ελευθερία και το μέλλον της βιομηχανίας των ειδήσεων» τονίζει ο αρθρογράφος.
Στις 9 Απριλίου η Γαλλική Αρχή Ανταγωνισμού διέταξε την Google να διαπραγματευτεί «καλή τη πίστει» με εκδότες και πρακτορεία ειδήσεων σχετικά με την αμοιβή του περιεχομένου τους. Η γαλλική κυβέρνηση μάλιστα χαιρέτισε τη «σαφή» απόφαση της Αρχής, η οποία αναγνωρίζει το χρέος πληρωμής που οφείλει η Google στα μέσα ενημέρωσης: «Εναπόκειται τώρα στην Google να προσφέρει στους εκδότες δίκαιη αμοιβή, ίση με την αξία που η μηχανή αναζήτησης αντλεί από το περιεχόμενο των πληροφοριών». Η Google και οι γάλλοι εκδότες έχουν τρεις μήνες περιθώριο για να διαπραγματευτούν και να καταλήξουν σε κάποια συμφωνία.
Το ζήτημα είναι ανοιχτό εδώ και χρόνια σε όλο τον κόσμο. Από τη μία πλευρά, οι εκδότες ζητούν να πληρωθούν για τη χρήση από πλευράς Google του περιεχομένου των μέσων τους, για παράδειγμα χρήση μέσω της υπηρεσίας Ειδήσεις Google. Από την άλλη, η Google αρνείται ισχυριζόμενη ότι έχει ήδη πληρώσει τα μέσα ενημέρωσης παρέχοντάς τους, δωρεάν κιόλας, μεγάλο μέρος της «κίνησής τους» στο Ιντερνετ. Εάν ένας αναγνώστης καταλήξει να συμβουλευτεί ένα άρθρο, λέει η εταιρεία, σε πολλές περιπτώσεις αυτό οφείλεται στις Ειδήσεις Google. «Αρα, βοηθάμε ήδη τον Τύπο».
Στις 24 Οκτωβρίου, η Γαλλία εφάρμοσε μια ευρωπαϊκή οδηγία που απαιτεί από την Google, το Facebook και από άλλους αμερικανούς ψηφιακούς γίγαντες να πληρώσουν για τη χρήση της ύλης των μέσων ενημέρωσης. Η απάντηση της Google ήταν άμεση: «Δεν θα ‘κατευθύνουμε’ πλέον σε περιεχόμενο με φωτογραφίες και τίτλους, εκτός εάν μας το επιτρέπουν οι εκδότες». Οι τελευταίοι, αντιμέτωποι με τον κίνδυνο απώλειας της επισκεψιμότητας που εγγυάται η Google, έσπευσαν να δώσουν την εξουσιοδότησή τους. Τα γεγονότα έδειχναν ότι η Google είχε κερδίσει τη μάχη.
Η πρόσφατη απόφαση της Αρχής Ανταγωνισμού όμως σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στον μακροχρόνιο αγώνα μεταξύ των εκδοτών και της Google και προσπαθεί να δώσει χείρα βοηθείας στον Τύπο. Αν αληθεύει ότι τα έντυπα χρειάζονται τη μηχανή αναζήτησης, το ίδιο αλήθεια είναι ότι και η Google δεν πρέπει να εκμεταλλεύεται την κατάσταση και να κερδίζει από διαφημίσεις χάρη στην ύλη των εντύπων. Σημειωτέον ότι η Google και το Facebook απορροφούν τουλάχιστον τα δύο τρίτα της ετήσιας διαφημιστικής δαπάνης σε πολλές χώρες, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης.
Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε τώρα σε τι είδους συμφωνία θα καταλήξουν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των γάλλων εκδοτών και της Google και αν τη σθεναρή στάση της Γαλλίας υπέρ του Τύπου θα τη μιμηθούν και οι Αμερικανοί όπως ελπίζουν τα έντυπα και ηλεκτρονικά ειδησεογραφικά μέσα των ΗΠΑ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News