«Ο Πικάσο και ο Μπρακ έδειχναν λίγο μοναχικοί, αβέβαιοι για το καινούργιο τους σπίτι, αβέβαιοι για τη νέα τους εμπειρία» γράφει στους New York Times ο τεχνοκριτικός Τζέισον Φαράγκο, ο οποίος επισκέφθηκε το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) στις αρχές Σεπτεμβρίου, λίγες εβδομάδες πριν από την ολοκλήρωση των εργασιών επέκτασης και ανακαίνισης του μουσείου.
Μετά τρία χρόνια αποσπασματικών εργασιών, το μουσείο έκλεισε τις πόρτες του για το καλοκαίρι, ώστε να ξαναπαρουσιάσει αλλιώς τα έργα της καλύτερης συλλογής σύγχρονης και μοντέρνας τέχνης στον κόσμο, αφού εν τω μεταξύ στο κτίριο προστέθηκαν περίπου 4.500 τ.μ.
Εκείνη την ημέρα δύο επιμελητές εγκαθιστούσαν τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν» του Πάμπλο Πικάσο, ένα από τα πρώτα κυβιστικά έργα του 20ού αιώνα, με τα οποία αμφισβητείται ο χαρούμενος και αισθησιακός κόσμος του ιμπρεσιονισμού.
Για δεκαετίες, οι επιμελητές του MoMA είχαν συνδυάσει τις επιθετικές «Δεσποινίδες» (έργο του 1907) με μικρότερα δείγματα του κυβισμού, πίνακες που ο Πικάσο και ο Ζορζ Μπρακ είχαν ζωγραφίσει λίγα χρόνια αργότερα.
Τώρα, όμως, ο Πικάσο έχει καινούργια παρέα, νεότερη, και μάλιστα από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η Αν Τέμκιν, επικεφαλής των επιμελητών στο τμήμα ζωγραφικής και γλυπτικής του MoMA, και η συνάδελφός της Αν Ουμλαντ, ειδική στον Πικάσο τοποθέτησαν στην ίδια αίθουσα το «American People Series # 20: Die» (1967) της 88χρονης αφροαμερικανίδας ζωγράφου Φέιθ Ρίνγκολντ, που απεικονίζει λευκούς και μαύρους Αμερικανούς, ματωμένους, και αγκαλιασμένους για ασφάλεια, με τα πρόσωπά τους παραμορφωμένα όπως και εκείνα των κοριτσιών του Πικάσο.
Η Ρίνγκολντ, η οποία με τα έργα της αφηγείται ιστορίες φυλετικού ρατσισμού και κοινωνικού ακτιβισμού, ζωγράφισε το «Die» («Πεθαίνω») ύστερα από αμέτρητες επισκέψεις στο MoMA όταν ακόμη ήταν νεαρή καλλιτέχνις, και αφού μελέτησε εξαντλητικά τις «Δεσποινίδες» και την «Γκερνίκα», η οποία ήταν εκτεθειμένη στο νεοϋρκέζικο μουσείο προτού επιστραφεί στην Ισπανία.
Το MoMA αγόρασε το «Die» το 2016, και αρχικά μπορούσε να το δει κανείς σε έναν διάδρομο. Τώρα, όμως, οι επιμελητές αποφάσισαν να το παρουσιάσουν δίπλα στον πιο διάσημο πίνακα του μουσείου.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News