«Ανυπέρβλητο τεχνικό πρόβλημα». Κάποτε, αυτός είναι ένας εύσχημος τρόπος για να πουν οι διοργανωτές συναυλιών (και όχι μόνον) ότι όλα τα σημάδια δείχνουν ότι η προπώληση δεν «περπατάει». Στην περίπτωση της πάλαι ποτέ μούσας του Σερζ Γκενσμπούρ, Τζέιν Μπίρκιν, το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου, στο Ηρώδειο, φαίνεται είναι πολύ εύσχημος. Καθώς η συναυλία της, «Gainsbourg Symphonique», όπως λένε επιβεβαιωμένες πληροφορίες, ασθένησε σοβαρά από τον ιό της χαμηλής προπώλησης εισιτηρίων. Από τον ίδιο ιό, που έχουν ασθενήσει πολλές συναυλίες τα τελευταία χρόνια – ακόμη και μεγάλων ονομάτων σαν την Μπίρκιν – στα μέρη μας. Έτσι φτάσαμε στην ακύρωση.
Να είμαστε δίκαιοι όμως. Με την κυρία Μπίρκιν. Γιατί από τον ίδιο ιό, αν και η επίσημη ανακοίνωση ακύρωσης ομιλούσε «περί «ανυπέρβλητων τεχνικών προβλημάτων», ασθένησε και η συναυλία του Γιάννη Πάριου και του (Κερκυραίου) Γιώργου Κατσαρού, στις 28 Αυγούστου, στο Παλιό Φρούριο Κέρκυρας.
Αντίστοιχα, ακυρώθηκε για πρώτη φορά από το 1996 το φετινό Rockwave Festival 2019, στη Μαλακάσα – άλλα «ανυπέρβλητα» εκεί – που θα ξεκινούσε το Σάββατο 22 Ιουνίου με την πολύφερνη LP και τον Γάλλο παραγωγό, μουσικό και DJ, Kavinsky.
Ακόμη συνεχίζεται, σε κάποια αρμόδια φόρα του είδους, η γκρίνια για την «μη επαρκή προβολή» – αν και άλλοι επιμένουν ότι έφταιγε η πολύ χαμηλή προπώληση – της συναυλίας «50 χρόνια Αλέκος Χρυσοβέργης», που ακυρώθηκε την Κυριακή 30 Ιουνίου 2019, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Με ονόματα όπως ο Θέμης Αδαμαντίδης, ο Νότης Σφακιανάκης, ο Σταμάτης Γονίδης, η Κατερίνα Στανίση, η Πέγκυ Ζήνα, ο Πάνος Κιάμος κ.ά.
Δεν πρωτοτύπησε σε αυτήν την «ασθένεια» το φετινό καλοκαίρι. Τα κρούσματα ήταν αρκετά τα τελευταία χρόνια. Και δεν μιλάμε για συναυλίες που ακυρώθηκαν λόγω (πραγματικής) ασθένειας των καλλιτεχνών ή λόγω καιρικών συνθηκών. Ούτε, φερ’ ειπείν, για τη συναυλία του διάσημου ακορντεονίστα της τζαζ Ρισάρ Γκαλιανό, που τον εμπόδισε να φτάσει στην Ελλάδα η έκρηξη του ηφαιστείου Εϊγιαφιαλαγιόκουλ στην Ισλανδία. Μιλάμε για εκείνες που δείχνουν από την αρχή ότι δεν «περπατάνε» καθόλου στο ελληνικό κοινό. Από τις αρχές της δεκαετίας του 2010 ήταν εύκολο και βολικό να επικαλεστεί κάποιος την οικονομική κρίση και το πάγωμα του κοινού. Πόσω μάλλον μετά την επιβολή και του capital control.
Για την ακύρωση της συναυλίας της μεγάλης κυρίας του κρούνινγκ, Ντιόν Γουόργουικ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μάρτιο του 2010, σε ανακοίνωση μπήκε ο ισχυρισμός ότι ακύρωσε η ίδια, επειδή «την τρόμαξε η Ελλάδα» (της κρίσης). Αν και δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ από την εταιρεία ή τον μάνατζέρ της και οι φήμες οργίαζαν ότι δεν «τράβηξε» καθόλου στο γκισέ των εισιτηρίων. Προηγουμένως, τη Δευτέρα 8 Μαρτίου 2010 είχε ακυρωθεί, λίγες ώρες πριν, η συναυλία της Πορτογαλέζας Μίσια, και πάλι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (με σχετικά χαμηλή προπώληση). Η αιτιολογία; «Προβλήματα υγείας της καλλιτέχνιδας». Όμως, τα γκισέ ήξεραν την αλήθεια. Αν και η Μίσια είχε «τραβήξει» πολύ σε προηγούμενη εμφάνισή της στην Ελλάδα.
Αντίθετα, πιο ειλικρινής υπήρξε η ανακοίνωση για την ακύρωση της συναυλίας, στις 15 Ιουνίου της ίδιας χρονιάς, στο Λυκαβηττό, ενός μεγάλου ονόματος: της Γκρέις Τζόουνς. Ήταν η πρώτη μεγάλη ακύρωση «λόγω οικονομικής κρίσης και χαμηλής προπώλησης» και μάλιστα ενώ υποτίθεται ότι είχε «προσιτό λόγω κρίσης», όπως είχε ειπωθεί, εισιτήριο στα 50 ευρώ. Τότε, πληροφορίες έλεγαν ότι δεν είχαν αγοραστεί ούτε εκατό εισιτήρια στις 25 πρώτες ημέρες της προπώλησης.
Ακολούθησε, κάνοντας το «μπαμ» πιο δυνατό, η ακύρωση συναυλίας του Έλβις Κοστέλο στο Terra Vibe Ρark της Μαλακάσας, στις 3 Ιουλίου 2010. Αιτία; Κατά την επίσημη ανακοίνωση, «η τρέχουσα δυσμενής οικονομική κατάσταση, που έχει πλήξει τα μεσαία εισοδήματα». Με δυο λόγια, σταράτα, χαμηλή προπώληση και για τον Έλβις Κοστέλο. Όπως και, λίγο αργότερα, για την Κιμ Γουάιλντ, την Κυριακή 13 Μαρτίου 2011, στο Fuzz Live Music Club.
Το 2016, η πιο ειλικρινής ακύρωση «λόγω χαμηλής προπώλησης», ήταν εκείνη της συναυλίας του – όχι και τόσο στα πάνω του τότε – Ρίκι Μάρτιν, τις 31 Μαΐου στο γήπεδο Καραϊσκάκη. Προηγουμένως, ύστερα από αρκετές παλινωδίες (αντίστοιχες με εκείνες περί συναυλίας των θαλερών Rolling Stones) για τον ίδιο – ανείπωτο, όμως – λόγο ακυρώθηκε και εκείνη της λατίνας Τζένιφερ Λόπεζ.
Έχουν και οι μεταλάδες, όμως, τα ίδια βάσανα. Όπως οι Πολωνοί Belphegor, που οι συναυλίες τους σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, στις 28 και 29 Ιανουαρίου 2017, ακυρώθηκαν «λόγω χαμηλού ενδιαφέροντος και χαμηλής προπώλησης εισιτηρίων». Συναυλία των Γερμανών Rage, που αρχικά ανακοινώθηκε και άνοιξε την προπώληση στη Θεσσαλονίκη το καλοκαίρι του 2014, δεν έφτασε καν να ανοίξει αντίστοιχη στην Αθήνα. Ακυρώθηκε. Τότε, ο κιθαρίστας του συγκροτήματος Βίκτορ Σμόλσκι είχε δηλώσει, στα σόσιαλ μίντια, ότι όπως έμαθε από τον μάνατζέρ του η προπώληση στην Ελλάδα, ένα μήνα πριν τη συναυλία, ήταν μόνον 5 εισιτήρια!
Πολλές ανάλογες συναυλίες έγιναν, τελικά, αλλά με μικρή προσέλευση, δυσανάλογη προς το μέγεθος των καλλιτεχνών στο διεθνές χρηματιστήριο της μουσικής. Λάθος στιγμή; Μπορεί. «Εχθρικές» συγκυρίες; Μπορεί. Στην περίπτωση της Τζέιν Μπίρκιν κάποιοι αποδίδουν στην καθόλου ικανοποιητική για αρκετά μεγάλο μέρος του κοινού προηγούμενη ελληνική εμφάνισή της. Μπορεί να πλήρωσε αυτό και να φτάσαμε στο κατ’ ευφημισμόν, όπως πιστεύεται, «ανυπέρβλητο τεχνικό πρόβλημα» και την ακύρωση.
Όχι ότι δεν παθαίνουν κάποιοι καλλιτέχνες ανάλογη «ασθένεια» και σε μεγαλόσχημες εξορμήσεις του στο εξωτερικό. Πρόσφατο παράδειγμα, η εμφάνιση της Άννας Βίσση, την Πέμπτη 28 Μαρτίου 2019, σε πολυτελές ξενοδοχείο του Ντουμπάι. Βέβαια, εκεί έπαιξαν ρόλο και οι… υψηλές προσδοκίες, με τα εισιτήρια να ξεκινούν μεν από τα 85 ευρώ αλλά να φτάνουν έως τα 445. Αποτέλεσμα, η ακύρωση ή κατ’ άλλους η μετάθεση (με νέα προσπάθεια και πιο… διαμορφωμένα εισιτήρια) στις 7 Νοεμβρίου.
Δεν είναι κρυφό, πάντως, ότι φέτος υπέφεραν από την ίδια «ασθένεια» και άλλοι χώροι. Καταρχάς το εγχώριο ποδόσφαιρο. Πριν από κάποιους μήνες, ο Παναθηναϊκός δεν έκρυβε την ανησυχία του για την χαμηλή προπώληση εισιτηρίων. Ακόμη και για το ντέρμπι Παναθηναϊκός – ΠΑΟΚ για την 23η αγωνιστική της Superleague, στις 3 Μαρτίου, με βάση τα στοιχεία προπώλησης δεν περίμεναν περισσότερους από 10.000 οπαδούς στις εξέδρες του ΟΑΚΑ.
Στο θέατρο δεν έχουμε μεν ακυρώσεις λόγω χαμηλής πώλησης (εν προκειμένω), αλλά έχουμε και παραστάσεις που παίζουν με πέντε θεατές, αρκετά συχνά. Αυτό το καλοκαίρι, όμως, μεγάλη κάμψη φάνηκε και στους κινηματογράφους. Καθώς τα εισιτήρια από το Μάιο του 2018, που είχαμε ένα εντυπωσιακό αρνητικό ρεκόρ τετραημέρου για δύο συνεχόμενες εβδομάδες, πάνε όλο και χειρότερα. Και όσο χειροτερεύουν τα «μπλοκμπάστερ» του Χόλιγουντ δεν διαφαίνεται γιατρειά γι’ αυτή την «ασθένεια». Ακύρωση δεν είναι, αλλά…
Info
Για την ακύρωση της συναυλίας της Τζέιν Μπίρκιν, «Gainsbourg Symphonique», το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου, στο Ηρώδειο, όσοι έχουν αγοράσει εισιτήρια θα πρέπει να προσέλθουν στα σημεία που τα έχουν αγοράσει (Εκδοτήρια Ελληνικού Φεστιβάλ, Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου, Βιβλιοπωλεία «Ιανός», Σταδίου 24 και Αιόλου 67, Καταστήματα ΟΠΑΠ). Για αγορές μέσω Ticketmaster η επιστροφή χρημάτων θα γίνει αυτόματα στην κάρτα
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News