Υστερα και από το ηχηρό «χαστούκι» της Κομισιόν στην πολιτική παροχών της κυβέρνησης Τσίπρας, ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, ετοιμάζεται τελικά να παραβρεθεί στη συνεδρίαση του Eurogroup την επόμενη εβδομάδα, όπου θα αντιμετωπίσει για τελευταία φορά πριν από τις εθνικές εκλογές τους ευρωπαίους εταίρους.
Και αυτό διότι παρά το αφήγημα που επιχείρησαν να περάσουν από την κυβέρνηση, ότι «έλα μωρέ τώρα δεν θα ασχοληθούν στο Εurogroup με την Ελλάδα», τα όσα είπε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Βλάντις Ντομπρόβσκις, ως συνοδευτικά της έκθεσης Ενισχυμένης Εποπτείας, προμηνύουν δύσκολη δοκιμασία για τον κ. Τσακαλώτο πάνω στο κλείσιμο της θητείας του στο υπουργείο Οικονομικών.
Ο Αλέξης Τσίπρας μπορεί να άνοιξε τον χορό των τροπολογιών με την ανακοίνωση της ρύθμισης για το αφορολόγητο (τη μείωση του οποίου είχε ψηφίσει η ίδια η κυβέρνησή του και έρχεται τώρα να διαφημίσει την κατάργησή της), ωστόσο μαζί με το αφορολόγητο συμπαρασύρονται στο ρεύμα της κατάργησης και τα λεγόμενα αντίμετρα ήτοι οι φορολογικές ελαφρύνσεις που στόχευαν κυρίως στη μεσαία τάξη (και τα οποία θα “χρηματοδοτούνταν” με τα φορολογικά έσοδα από τη μείωση του αφορολόγητου ορίου): η κατάργηση της έκτακτης εισφοράς ως 30.000 ευρώ και οι αλλαγές στους συντελεστές της, η μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας από το 22% στο 20%.
Τα αντίμετρα
Σύμφωνα με όσα είχαν ψηφιστεί για τη στήριξη των μεσαίων εισοδημάτων η μείωση του αφορολόγητου ορίου θα συνοδευόταν από την 1η Ιανουαρίου 2020 από:
– τη μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας που επιβάλλεται σε εισοδήματα έως 20.000 ευρώ από το 22% στο 20%
– την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα έως 30.000 ευρώ
– τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για όσους έχουν ετήσιο λογαριασμό ΕΝΦΙΑ έως 700 ευρώ
Στην κυβέρνηση είναι υποχρεωμένοι να τα πάρουν πίσω, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα άνοιγε δημοσιονομική «τρύπα» 2 δισ. ευρώ.
Συνολικά οι Βρυξέλλες αποτιμούν το κόστος της παροχολογίας Τσίπρα σε έως 3 δισ. ευρώ ετησίως (αθροιστικά για φέτος και το 2020), ξεκαθαρίζοντας πως μαζί με τη μείωση του αφορολογήτου μηδενίζονται τα δημοσιονομικά περιθώρια για αναπτυξιακές – φιλοεπενδυτικές παρεμβάσεις.
Στη έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας, μάλιστα, απαριθμούνται τα 15 + 7 (από τις εκκρεμότητες της προηγούμενης αξιολόγησης) προαπαιτούμενα που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί έως τα τέλη Ιουνίου και πλέον δεν υπάρχει περίπτωση να έχουν υλοποιηθεί λόγω εκλογών.
Ειδική αναφορά γίνεται στο δημοσιονομικό ζήτημα, που πλέον θα επανεξεταστεί το φθινόπωρο, καταγράφονται ωστόσο και άλλα πεδία με δημοσιονομικό αντίκτυπο.
Τα 15 προαπαιτούμενα του Ιουνίου
1. Δημοσιονομικό. Στην έκθεση κυριαρχεί η διαπίστωση για δημοσιονομικό κόστος άνω του 1% του ΑΕΠ λόγω του πακέτου παροχών. Οπως αναφέρετει, «η υιοθέτηση των νέων δημοσιονομικών μέτρων θέτει σε κίνδυνο την επίτευξη του συμφωνηθέντος στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 3,5% του ΑΕΠ το 2019 και μετά», ενώ υπογραμμίζεται πως δεν πρέπει να επαναληφθεί ζήτημα υποεκτέλεσης των ανώτατων ορίων του προϋπολογισμού.
2. Υγειονομική περίθαλψη – Clawbacks. Ολοκλήρωση της είσπραξης του clawback για το 2018. Δεν έχει γίνει το 62% της διαδικασίας και “η δημιουργία νέων clawbacks είναι υψηλή”
3. Φορολογία- ΕΝΦΙΑ. Γίνεται ειδική αναφορά στη δέσμευση για νέα μερική αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών μέχρι τα μέσα του 2019 και ζητείται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
4. Δημόσια οικονομικά – διαχείριση. Η κριτική εστιάζεται στις ληξιπρόθεσμες οφειλές που παραμένουν αμείωτες: «ο ρυθμός μείωσης έχει επιβραδυνθεί σημαντικά, καθώς συνεχίζουν να δημιουργούνται νέες οφειλές ιδίως στους τομείς των Ταμείων, και των νοσοκομείων»
5. Κοινωνική προστασία
6. Χρηματοπιστωτικό σύστημα. Σχέδιο μείωσης των NPLs (κόκκινα δάνεια). Εγκαιρη υλοποίηση της πλατφόρμας για την υποβολή και την επεξεργασία των αιτήσεων για τον νέο «νόμο Κατσέλη».
7. Δικαιοσύνη. Ολοκλήρωση της διαδικασία υποβολής προσφορών για την έναρξη της φάσης ΙΙ του Ενιαίου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων (ΟΣΔΔΥ-ΠΠ).
8. Κεφαλαιακοί έλεγχοι. Περαιτέρω χαλάρωση των ελέγχων κεφαλαίου σύμφωνα με τον δημοσιευμένο οδικό χάρτη
9. Κτηματολόγιο. Ολοκλήρωση της κατάρτισης των υπόλοιπων δασικών χαρτών.
10. Ενέργεια. Για το μοντέλο Target το αρχικό χρονοδιάγραμμα είναι ανέφικτο και η ανάπτυξή του πριν από το 2020 δεν θα είναι δυνατή.
11. Ιδιωτικοποιήσεις. Αποτυχία διαγωνισμού για τα ΕΛΠΕ και τη Μαρίνα Αλίμου
12. Ιδιωτικοποιήσεις. Δρομολόγηση εξελίξεων σε Εγνατία ΑΕ, ΔΕΠΑ, περιφερειακούς λιμένες Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, ΔΑΑ και ΕΥΔΑΠ.
13. Υπερταμείο. Εκκρεμεί ο διορισμός των επαγγελματικών μελών στα διοικητικά συμβούλια των μεγαλύτερων μη εισηγμένων ΔΕΚΟ (ιδίως των εκτελεστικών μελών)
14. Δημόσια διοίκηση. Ολοκλήρωση της αξιολόγησης έως τον Ιούνιο του 2019 και νομικές τροποποιήσεις έως τον Σεπτέμβριο του 2019.
15. Δημόσια διοίκηση. Ολοκλήρωση του 3ου κύκλου αξιολογήσεων κινητικότητας.
Οι επτά εκκρεμότητες της 2ης αξιολόγησης
1. Δημοσιονομικά. Παρακολούθηση και η συγκράτηση των δημοσιονομικών κινδύνων.
2. Φορολογία. Πρόσληψη προσωπικού στην ΑΑΔΕ. Παραμένει αργή. Ο αναμενόμενος αριθμός προσωπικού στο τέλος του 2019 θα έχει φτάσει τα 12.400 (σε σύγκριση με τη συγκεκριμένη δέσμευση 12.500).
3. Αγορά εργασίας. Παρακολούθηση των επιπτώσεων της αύξησης των κατώτατων μισθών και των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
4. Ενέργεια – Λιγνιτικές Μονάδες. Μετά την πρόσφατη ανακοίνωση για τις εθνικές εκλογές η μονομερής απόφαση για την παράταση της προθεσμίας της διαδικασίας για στις 15 Ιουλίου έγινε από τη ΔΕΗ κατόπιν διαβουλεύσεων με το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Ως εκ τούτου, το κλείσιμο δεν θα πραγματοποιηθεί εντός της συγκεκριμένης προθεσμίας.
5. Δημόσια διοίκηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχει ολοκληρωθεί μόλιας μία τοποθέτηση γενικού γραμματέα από τις συνολικά 69 που εκκρεμούν.
6. Ιδιωτικοποιήσεις – Ελληνικό. Καθυστερήσεων συνέχεια για την έκδοση της άδειας καζίνο, για το μητροπολιτικό πάρκο κλπ.
7. Υπερταμείο. Καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της μεταφοράς του ΟΑΚΑ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News