Σχεδόν παράλληλα τέθηκαν σε εφαρμογή σε Αυστρία και Γαλλία δυο αμφιλεγόμενα –για τους δικούς του λόγους το καθένα- μέτρα όσον αφορά στον ΚΟΚ, προκαλώντας αντιδράσεις ένθεν κι ένθεν: Η κυβέρνηση του Σεμπάστιαν Κουρτς στην Αυστρία αύξησε το όριο ταχύτητας σε αυτοκινητοδρόμους από 130 σε 140 χλμ/ώρα ενώ η κυβέρνηση Μακρόν στη Γαλλία το μείωσε, με το ανώτατο όριο ταχύτητας να πέφτει από 90 χιλιόμετρα την ώρα, στα 80 χιλιόμετρα την ώρα.
Ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο η γαλλική κυβέρνηση, είχε ανακοινώσει μία σειρά μέτρων για την μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους της χώρας, αφού κάθε χρόνο σχεδόν 3.500 άτομα χάνουν τη ζωή τους μέσα στα οχήματά τους στη Γαλλία.
Έτσι, εδώ κι ενάμιση μήνα, από την 1η Ιουλίου, οι γάλλοι οδηγοί πλέον πρέπει να σηκώνουν το πόδι από το γκάζι καθώς το ανώτατο όριο ταχύτητας έπεσε από 90 χιλιόμετρα την ώρα, σε 80 χιλιόμετρα την ώρα, σε όλο το οδικό δίκτυο διπλής κατεύθυνσης χωρίς διαχωριστικό διάζωμα, συνολικού μήκους 400.000 χιλιομέτρων, στο οποίο έχει σημειωθεί το 55% όλων των τροχαίων ατυχημάτων στην Γαλλία.
Η κυβέρνηση ελπίζει ότι με αυτό το μέτρο -η αποτελεσματικότητα του οποίου θα εξεταστεί την 1η Ιουλίου 2020- θα σωθούν «350-400» ζωές κάθε χρόνο.
Στην άλλη πλευρά, έχουμε την λαϊκιστική κυβέρνηση Κουρτς στην Αυστρία, η οποία σε μια προσπάθεια να (ανα)δείξει το φιλολαϊκό τη πρόσωπο αποδεικνύει πως δεν έχει γνώση της παροιμίας «όποιος βιάζεται σκοντάφτει».
Έτσι, και προκειμένου, όπως ευαγγελίζεται, «όλοι οι πολίτες να φτάνουν συντομότερα στον προορισμό τους», αύξησε το όριο ταχύτητας σε δύο αυτοκινητοδρόμους κοντά στη Βιέννη, από τα 130 στα 140 km/h –κι αυτό σε μια χρονική συγκυρία όπου σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες μελετούν μειώσεις του ορίου ταχύτητας στις εθνικές οδούς.
Για τον υπουργό Υποδομών του συγκυβερνώντος ακροδεξιού κόμματος FPO, Νόρμπερτ Χόφερ, η ιδέα είναι να εξοικονομηθεί χρόνος για τους οδηγούς: «Οι ανάγκες κινητικότητας αυξάνονται και τα αυτοκίνητα και οι υποδομές γίνονται ασφαλέστερα για όλους», είπε, προσθέτοντας πως εάν η δοκιμή είναι επιτυχής, το μέτρο θα επεκταθεί γρήγορα σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους.
Σφοδρές αντιδράσεις
Το νέο αυστριακό μέτρο έχει ήδη ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών, ιδίως από ενώσεις που ασχολούνται με την οικολογία και την οδική ασφάλεια, οι οποίες ήδη επικαλούνται την αύξηση της θνησιμότητας. Η δε αυστριακή αντιπολίτευση έκανε λόγο ξεκάθαρα «για μια λαϊκίστικη και ανεύθυνη απόφαση».
Όχι πως οι Γάλλοι «κατάπιαν» ευκολότερα τα νέα μέτρα καθώς χιλιάδες μοτοσικλετιστές και οδηγοί αυτοκινήτων διαδήλωσαν προ ημερών στο Παρίσι και σε άλλες πόλεις της Γαλλίας για να διατυπώσουν την οργή τους για τα κυβερνητικά σχέδια επιβολής του ορίου ταχύτητας στα 80 χλμ/ώρα στο δευτερεύον οδικό δίκτυο.
Στο Παρίσι, 1.300 μοτοσικλετιστές και 140 οχήματα, συναντήθηκαν μπροστά από το Σατό ντε Βανσέν προτού κατευθυνθούν προς το κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας.
«Θέλουμε να διατυπώσουμε τη δυσαρέσκειά μας» είπε ο Ζαν Μαρκ Μπελοτί, ο συντονιστής της ομοσπονδίας μοτοσικλετιστών FFMC. «Δεν θα σώσουμε ζωές με το να μειώσουμε την ταχύτητα» εκτίμησε. «Το αντίθετο, αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στην περίπτωση μιας προσπέρασης, καθώς όλα τα οχήματα θα κινούνται με την ίδια ταχύτητα. Ας μπει ένα τέλος σε αυτήν την καταπίεση σε βάρος των οδηγών».
Με την σειρά του, ο γάλλος πρωθυπουργός Εντουάρ Φιλίπ απαντώντας στις κριτικές για το νέο κώδικα οδικής κυκλοφορίας, ανέφερε ότι «προτιμάει να χάνει σε δημοφιλία και να σώζει ζωές, παρά να σιωπά και να μένει άπραγος προκειμένου να προστατέψει την εικόνα του».
Μάλιστα, στα γαλλικά –αλλά και ιταλικά- ΜΜΕ γίνεται λόγος για μια «σιωπηρή κόντρα μεταξύ ευρωπαϊκής Αριστεράς και Δεξιάς σχετικά με το ζήτημα αυτό», με τον Μακρόν να εκπροσωπεί την… Αριστερά και τον Κουρτς φυσικά την λαϊκιστική Δεξιά.
Η ιταλική Repubblica σημειώνει πάντως πως «το να χαρακτηρίσουμε τα μέτρα της γαλλικής κυβέρνησης ως “αριστερά» είναι ελαφρώς… ριζοσπαστικό, ειδικά όταν αυτά προέρχονται από τον Μακρον, ο όποιος χαρακτηρίζεται από την αντιπολίτευση του ως «ο πρόεδρος των πλουσίων» που δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον να συμμεριστεί τις ανησυχίες του αγροτικού πληθυσμού της χώρας».
Πάντως, κατά τον πρώτο κιόλας μήνα εφαρμογής του μέτρου στη Γαλλία, το όριο των 80 χλμ. δεν φάνηκε να πτοεί τους οδηγούς καθώς, όπως έδειξαν οι κάμερες ταχύτητας της τροχαίας, είχαμε αύξηση των παραβάσεων του ορίου ταχύτητας κατά 110% σε σχέση με το 2017.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News