Στην καινούργια διαφημιστική καμπάνια της Billie, αμερικανικής εταιρείας που παράγει ξυραφάκια για γυναίκες, μια νεαρή γυναίκα σηκώνει το χέρι της και ξυρίζει τη μασχάλη της, ενώ μια άλλη χτενίζει με τη χτένα τις τριχούλες που φυτρώνουν στο σημείο αυτό. Η εικόνα είναι πρωτοφανής, αφού ποτέ πριν δεν έχει υπάρξει ανάλογη διαφήμιση.
Το ξυραφάκι μιας χρήσης ήταν η καταπληκτική ιδέα που κατέβηκε στο μυαλό του Κινγκ Καμπ Ζιλέτ μια ημέρα του 1895 ενώ ξυριζόταν με μία από τις παχιές ατσάλινες λεπίδες που χρησιμοποιούσαν εκείνη την εποχή, ακονίζοντάς τες τακτικά σε ένα δερμάτινο λουρί για να διατηρούνται κοφτερές. Το ξυράφι του Ζιλέτ είχε «μπουκώσει» με τρίχες τόσο πολύ που έπρεπε να ακονιστεί σε πέτρα.
Και τότε του ήρθε η ιδέα. Γιατί να μην κατασκευάσει μια λεπτεπίλεπτη λεπίδα από ατσάλι που δεν θα χρειάζεται τρόχισμα, και θα είναι τόσο φθηνή ώστε θα μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο μια φορά; Μέσα σε οκτώ χρόνια ο ευφάνταστος εφευρέτης τελειοποίησε την ιδέα του και το ξυραφάκι Gillette, που κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 1903, και φυσικά πήρε το όνομά του, θα άλλαζε για πάντα τον τρόπο του ξυρίσματος.
Οι γυναίκες φυσικά εκμεταλλεύτηκαν επίσης αυτή την επαναστατική ανακάλυψη. Για την ακρίβεια οι εταιρείες που παράγουν ξυραφάκια μιας χρήσης άρχισαν να εκμεταλλεύονται τις γυναίκες αφού έφτιαξαν μεν και γυναικεία ξυραφάκια αλλά πιο ακριβά από τα ανδρικά. Το παράξενο είναι ακόμη ότι ποτέ καμιά εταιρεία δεν έδειξε την πραγματική διαδικασία ξυρίσματος.
Σε φωτογραφίες και διαφημιστικά βίντεο κλιπ το ξυραφάκι μιας χρήσης (κατά προτίμηση ροζ) γλιστράει σε μια γυναικεία μασχάλη ή σε μια γυναικεία γάμπα, η οποία έχει αποτριχωθεί πολύ προσεκτικά προηγουμένως, λες και οι γυναικείες τρίχες -σε μασχάλες, πόδια και εφήβαιο- είναι τρομερό ταμπού ή κάτι «βρώμικο».
Αυτό λοιπόν που κάνει τώρα την Billie να ξεχωρίζει είναι ότι με την τελευταία διαφημιστική της καμπάνια Project Body Hair (προς το παρόν εμφανίζεται μόνο στις ΗΠΑ) προσπαθεί να αλλάξει αυτό το στερεότυπο, δημοσιεύοντας πρώτη φορά τριχωτά μέρη του γυναικείου σώματος καθώς και την πραγματική διαδικασία του ξυρίσματος. Επιπλέον τιμολογεί τα προϊόντα της όσο και τα αντίστοιχα ανδρικά.
«Η Billie είναι κατ’ αρχάς γυναίκα» δηλώνει η εταιρεία στην ιστοσελίδα της, συμπληρώνοντας ότι «Οι εταιρείες με προϊόντα ξυρίσματος έχουν δημιουργηθεί για άνδρες, πράγμα που εξηγεί γιατί εξακολουθούμε να πληρώνουμε παραπάνω για τις γυναικείες ξυριστικές μηχανές και γιατί μας αναφέρουν ως θεές για ξύρισμα». Αλλά σύμφωνα με το σκεπτικό της αμερικανικής εταιρείας οι γυναίκες δεν πρέπει να έρχονται δεύτερες στην κατηγορία των προϊόντων ξυρίσματος: «Μας αξίζει το ξύρισμα να είναι τέλειο, και, όχι, δεν θα πληρώνουμε περισσότερο γι’ αυτό»…
Στην καμπάνια της η Billie χρησιμοποιεί ένα βίντεο και τις εκπληκτικές φωτογραφίες της φωτογράφου Ασλεϊ Αρμιτατζ με γυναίκες, που δείχνουν με υπερηφάνεια αξύριστα σημεία του σώματός τους. Εδωσαν μάλιστα τη συγκατάθεσή τους να δημοσιευτούν οι φωτογραφίες τους στο φωτογραφικό αρχείο Unsplash για δωρεάν χρήση και από άλλους.
Ακόμη, η εταιρεία δήλωσε ότι δωρίζει το 1% του συνόλου των εσόδων της σε γυναικεία ζητήματα σε όλον τον κόσμο. Προς το παρόν χρηματοδοτεί τη ΜΚΟ «Every Mother Counts», μια οργάνωση που δεσμεύεται να κάνει την εγκυμοσύνη και τον τοκετό ασφαλή για όλες τις γυναίκες.
«Μας φάνηκε πολύ περίεργο το γεγονός ότι εμπορικά σήματα (brands) δείχνουν γυναίκες να ξυρίζουν απαλές και τέλεια αποτριχωμένες γάμπες», δήλωσε στο περιοδικό Glamour η Τζορτζίνα Γκούλεϊ, συνιδρύτρια της Billie, προσθέτοντας ότι «όταν τα brands προσποιούνται ότι όλες οι γυναίκες έχουν άτριχα σώματα, είναι μια μορφή ντροπής για το σώμα. Λέει ότι πρέπει να ντρέπεσαι αν έχεις τρίχες στο σώμα σου».
Ομως η Billie βάζοντας τις γυναικείες τρίχες στην πρώτη γραμμή, και ανεξάρτητα από το αν μια γυναίκα θέλει η όχι να απαλλαγεί από αυτές, στοχεύει να αφαιρέσει το στίγμα που τις βαραίνει. Απλά γιατί όπως και η περίοδος και η ακμή είναι και οι τρίχες μέρος της ζωής.
Εν τω μεταξύ οι αντιδράσεις των γυναικών στα social media είναι θετικές. «Επιτέλους! Σας ευχαριστούμε που κάνατε ένα διαφημιστικό σαν κι αυτό!» «Αναζωογονητικό». «Καιρός ήταν…» Τα παραπάνω είναι μερικά από τα σχόλια που υπάρχουν στο λογαριασμό της Billie στο Instagram.
Η ιδέα ότι οι γυναίκες έχουν το δικαίωμα της επιλογής για το αν θα ξυριστούν ή όχι χειροκροτήθηκε επίσης: «Ξύρισμα ή όχι, σημασία έχει ότι όλοι έχουμε τρίχες» γράφει κάποιος σχολιάζοντας το γεγονός ότι στη διαφήμιση δεν ξυρίζουν όλα τα μοντέλα τις μασχάλες τους.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News