Πρόσωπο με πρόσωπο έρχονται ο ελβετός γλύπτης Αλμπέρτο Τζιακομέτι και ο βρετανός ζωγράφος Φράνσις Μπέικον, μέσα από την έκθεση που φιλοξενείται στο Fondation Beyeler της Ελβετίας, στο πλαίσιο του κορυφαίου ετήσιου εικαστικού γεγονότος της Art Basel. Ως τις 2 Σεπτεμβρίου οι δύο κορυφαίοι καλλιτέχνες θα συνομιλούν μέσα από τις παράξενες, συχνά θλιμμένες και απόκοσμες φιγούρες τους. Ανθρωποκεντρικοί, παθιασμένοι και μυστηριώδεις, ήταν παλιοί γνώριμοι από το 1960 και αυτή η έκθεση που αναμένεται να συγκεντρώσει πλήθος φιλοτέχνων από κάθε γωνιά του κόσμου, είναι μια καλή ευκαιρία για να αποδειχθεί πόσα κοινά είχε η δουλειά δύο φαινομενικά διαφορετικών δημιουργών
Ο ζωγράφος Μπέικον (δεξιά) επισκέπτεται τον γλύπτη Τζακομέτι στο μουσείο Tate Modern του Λονδίνου, όπου ο δεύτερος στήνει την αναδρομική έκθεσή του, το 1965
© Graham Keen
Αν και φαινομενικά αντίθετα, τα έργα των δύο καλλιτεχνών κρύβουν πολλές ομοιότητες. Αυτό που τους ενώνει είναι η «ακλόνητη πίστη στη σημασία της ανθρώπινης φιγούρας»
Fondation Beyeler
«Three studies of figures on beds», 1972. Τρίπτυχο έργο του Μπέικον με τις χαρακτηριστικές φιγούρες του στο κρεβάτι
© The Estate of Francis Bacon/ProLitteris, Zurich
«Le nez», 1947–49. Εργο του Τζακομέτι με τίτλο «Η μύτη». Και οι δύο καλλιτέχνες είχαν εμμονή με την προσωπογραφία και την απεικόνιση της ανθρώπινης ατομικότητας
© Succession Alberto Giacometti/2018, ProLitteris, Zurich
Ο Τζακομέτι ζωγραφίζει ανάμεσα στα γλυπτά του, στο στούντιό του στο Παρίσι, το 1957
© 2018 Stiftung Ernst Scheidegger-Archiv/Zürich
Το χαοτικό στούντιο του Μπέικον στο Λονδίνο, απ' όπου έβγαιναν αριστουργήματα, φωτογραφημένο το 1998
Perry Ogden/DACS/Artimage
«Three studies for portraits (including self-portrait)», 1969. «Τρεις σπουδές για πορτρέτα (συμπεριλαμβανομένης και αυτοπροσωπογραφίας)» του Φράνσις Μπέικον
© The Estate of Francis Bacon/2018/ProLitteris, Zurich
«Figure with meat», 1954. Από τα πολύ δυνατά, σχεδόν ανατριχιαστικά έργα του Μπέικον, το «Φιγούρα με κρέας». Η παράδοση των Old Masters είχε μεγάλη επίδραση στη δουλειά και των δύο καλλιτεχνών
© The Estate of Francis Bacon. All rights reserved / 2018, ProLitteris, Zurich
«Caroline», 1961. Eνα πορτρέτο από τον Τζακομέτι
© Succession Alberto Giacometti / 2018, ProLitteris, Zurich / Photo: Robert Bayer
«Αυτοπροσωπογραφία» του Μπέικον, το 1987. Το κατακερματισμένο και παραμορφωμένο σώμα δεσπόζει στα έργα και των δύο καλλιτεχνών
© The Estate of Francis Bacon. All rights reserved / 2018, ProLitteris, Zurich
Το «Μεγάλο, λεπτό κεφάλι» («Grande tête mince»), γλυπτό του Τζακομέτι, του 1954
© Succession Alberto Giacometti / 2018, ProLitteris, Zurich
«Femme au chariot», 1945. Ο Τζακομέτι και ο Μπέικον ισχυρίζονταν πως ήταν ρεαλιστές, με κεντρική αναφορά στην ανθρώπινη φιγούρα, αλλά και οι δύο με τον ξεχωριστό τους τρόπο εξευρεύνησαν νέα επίπεδα αφαιρετικότητας και αμφισβήτησαν την αντίθεση μεταξύ της μορφής και της αφαίρεσης που έμελλε να παίξει κεντρικό ρόλο στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης
© Succession Alberto Giacometti / 2018, ProLitteris, Zurich
Αλμπέρτο Τζακομέτι, «Ο άνθρωπος που βαδίζει II» («L’homme qui marche II»), 1960
© Succession Alberto Giacometti / 2018, ProLitteris, Zurich
Το δωμάτιο πολυμέσων στην έκθεση «Μπέικον - Τζιακομέτι» στο Fondation Beyeler προσφέρει μία εκπληκτική ματιά στο στούντιο και στο προσωπικό σύμπαν του Τζακομέτι
Mark Niedermann
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21