Ελληνικός Τουρισμός: Η προοπτική για επενδύσεις
Την προοπτική επενδύσεων στο χώρο του τουρισμού εξέτασαν οι ομιλητές στο σχετικό πάνελ κατά την τρίτη ημέρα του Οικονομικού Φόρουμ Δελφών, το οποίο συντόνισε η αρθογράφος του Protagon, Χριστίνα Πουτέτση.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dimand SA, Δημήτρης Ανδριόπουλος ανέφερε ως ενδεικτικό της «όρεξης» των ξένων επενδυτών να επενδύσουν στον ελληνικό τουρισμό τη σύμπραξη της εταιρείας του, που ανακοινώθηκε στο Οικονομικό Φόρουμ Δελφών, για επενδύσεις πάνω από 170 εκ. ευρώ με focus ξενοδοχεία σε Πάτρα, Πειραιά, Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Τόνισε όμως ότι για να προχωρήσουν οι επενδύσεις σε ξενοδοχεία πόλης, resort, φοιτητικές εστίες, θα πρέπει η χώρα να διαθέτει υποδομές σε δύο κατηγορίες:
Πρώτον, υποδομές που αφορούν κυρίως στους δήμους γνωστών τουριστικών προορισμών, οι οποίοι σε ένα διάστημα 15 ημερών καλούνται να διαχειριστούν τεράστιο όγκο αναγκών διαχείρισης απορριμμάτων, ύδρευσης και αποχέτευσης ώστε να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες.
Η δεύτερη κατηγορία αναγκαίων υποδομών αφορά στους τομείς του τουρισμού που δεν έχουν αναπτυχθεί. Ανέφερε ενδεικτικά ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα με εκπληκτικά μονοπάτια και ορεινούς όγκους, άγνωστους ακόμη, σε αντίθεση με τις παραλίες της και τα νησιά.
Ο δήμαρχος Δελφών, Αθανάσιος Παναγιωτόπουλος επικαλέστηκε το παράδειγμα του Οικονομικού Φόρουμ Δελφών, τονίζοντας ότι ο συνεδριακός τουρισμός είναι ένας από τους βασικούς τομείς όπου υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης. Ανέφερε ότι ο δήμος Δελφών, ως μία μικρή κοινωνία και οικονομία, διαθέτει κυρίως μικρές οικογενειακές τουριστικές επιχειρήσεις, εκτιμώντας ότι αυτό το θεωρεί αρετή, διότι στην τουριστική οικονομία παίζει ρόλο η αυθεντικότητα του προϊόντος. «Το πλεονέκτημά μας ως περιοχή και ίσως ως χώρα, είναι να διατηρήσουμε το αυθεντικό μας πολιτιστικό πρότυπο, όπως είναι η καλή καθημερινή μας συνήθεια, η διατροφή, το έθιμο, η παράδοση», είπε. Αναφέρθηκε επίσης στην πρωτοβουλία του δήμου Δελφών, ο οποίος αποτελεί προστατευόμενη περιοχή, να καταγραφεί η δημοτική ακίνητη περιουσία ώστε να αποσαφηνιστεί ποια ακίνητα θα μπορούσαν να έχουν συνδυαστική τουριστική χρήση.
Ο Πάνος Παλαιολόγος, ιδρυτής και πρόεδρος της Hotelbrain, ανέφερε ότι κατά την κρίση ήρθαν πολλοί «επενδυτές» στην Ελλάδα, που ήθελαν να αγοράσουν τα υπερχρεωμένα ξενοδοχεία σε χαμηλή τιμή και χωρίς να κάνουν σχεδόν τίποτα, ώστε όταν η καμπύλη της αγοράς θα άλλαζε, να κερδίσουν από την υπεραξία. Στην πατρίδα μας υπάρχει περιθώριο για επενδυτές, που είναι διατεθειμένοι να κάνουν όλη τη δουλειά, να επενδύσουν με πρόγραμμα και σχέδιο, να διαχειριστούν επαγγελματικά την επένδυση τους, τόνισε. Και εξήγησε πως ο έλληνας ξενοδόχος (που συνήθως έχει μία οικογενειακή επιχείρηση) αφού ξεπέρασε το αρχικό σοκ που ήρθε με το Internet, άλλαξε τα πράγματα και στον δικό του επαγγελματικό χώρο. Υπογράμμισε τέλος ότι το μάρκετινγκ πρέπει να συνοδεύεται και από ένα καλό προϊόν, διαφορετικά δεν αρκεί.
Ο Ιάσων Τσάκωνας, γενικός διευθυντής της OLIAROS Properties, αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Αντιπάρου ως ένα νέο τουριστικό προϊόν με πολυτελείς κατοικίες που προσελκύουν τουρίστες υψηλού εισοδήματος, θέλοντας να καταδείξει την ανάγκη σχεδιασμού για την ποιοτική ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων και υποδομών σε προορισμούς όχι και τόσο προβεβλημένους.
Η Αντίπαρος, σημείωσε, έγινε παράδειγμα premium κατοικίας και βρίσκεται στην τρίτη θέση όσον αφορά στις βίλες πολυτελείας μετά τη Μύκονο και την Πάρο. Αποτελεί μάλιστα ένα από τα λίγα παραδείγματα στην Ελλάδα με σταθερή άνοδο της αγοράς ακινήτων επί κρίσης.
«Βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό μεταίχμιο για την ανάπτυξη της χώρας και του δικού μας προϊόντος. Από τη μία, η κρίση και η αυξημένη φορολογία έχουν καθηλώσει τις αξίες των ακινήτων σε περιοχές της χώρας σε βαθμό που μπορεί να επιτρέψουν τη ριζική επικαιροποίηση του τουριστικού προϊόντος και από την άλλη, η προοπτική ανάπτυξης νέων κατηγοριών πιο μόνιμων» ανέφερε. Και πρότεινε ειδικότερα να διευρυνθεί ο ορισμός του τουριστικού προϊόντος ώστε να περιλαμβάνει την έννοια του housing πιο μόνιμων επισκεπτών και των συνταξιούχων.
Ο Χάρρυ Αντωνόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Cineplexx Greece, χαρακτήρισε την Αθήνα ως τη μεγάλη πρόκληση στον τουρισμό. Σημείωσε ότι από τις 10 προτιμήσεις των τουριστών στην Αθήνα, οι πέντε είναι ιστορικές. Αυτό διότι δεν έχουν πολλές άλλες επιλογές, καθώς για ψώνια στην Ερμού βρίσκουν τις ίδιες μάρκες που έχουν στις χώρες τους και στην Πλάκα τα ίδια σουβενίρ εδώ και 25 χρόνια. «Για να έρχονται όλο τον χρόνο οι τουρίστες στην Αθήνα, δώστε τους πράγματα να κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους», είπε, προτείνοντας μεταξύ άλλων αντί για κλειστά mall ένα ανοιχτό χώρο με καταστήματα που θα πωλούν ελληνικά προϊόντα στο κέντρο της Αθήνας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News