«Still searching». Αυτή ήταν η θεματική για τους φωτογράφους που ήθελαν να συμμετέχουν στο φετινό Athens Photo Festival. Χωρίς κανένα όριο.
«Ακόμη αναζητώ»… τον ρόλο του πατέρα στη σημερινή κοινωνία, πώς μας επηρεάζει η ρουτίνα της κρίσης, τα τραύματα του παρελθόντος μου, τη θέση του ανθρώπου στην εποχή των δικτύων πληροφόρησης, τα όρια του ανθρώπινου σώματος, το προσωπικό μου σύμπαν, τον χαρακτήρα του ανθρώπου που παίζει με τα όπλα. Η λίστα με τα ζητήματα που έθιξαν μέσα από φωτογραφικές συλλογές οι υποψήφιοι δεν σταματά. Οι αιτήσεις που δέχθηκαν οι διοργανωτές ήταν αμέτρητες, πάνω από 2.000 για πρώτη φορά στα 30 χρόνια του φεστιβάλ!
Υστερα άρχισε το δύσκολο έργο. Οι διοργανωτές μελέτησαν τους εκατοντάδες υποψήφιους και τελικά επέλεξαν 85 ανερχόμενους και κορυφαίους καλλιτέχνες, από 30 διαφορετικές χώρες. Με τι κριτήρια; «Στόχος μας ήταν να αναδείξουμε διαφορετικές τάσεις και βασικό κριτήριο επιλογής η ποικιλομορφία», μας εξηγεί ο διευθυντής του φεστιβάλ, Μανόλης Μωρεσόπουλος.
Και αν υπάρχει ένα γενικότερο συμπέρασμα από αυτά που είδαμε στο Μουσείο Μπενάκη, αυτό είναι ότι οι φωτογράφοι δεν σκέφτονται πλέον τη δουλειά τους στον τοίχο γραμμικά, αλλά σε διαφορετικά επίπεδα. «Πειραματίζονται με υλικά, με επίπεδα και με έννοιες. Αυτό δείχνει μία έντονη επιθυμία να υπερβούν το συμβατικό», τονίζει ο κ. Μωρεσόπουλος.
Συχνά υποβαθμίζεται η ίδια η τεχνική αρτιότητα της φωτογραφίας, για τους σκοπούς της έννοιας που θέλει να αγγίξει ο καλλιτέχνης. Χρησιμοποιεί, για παράδειγμα, φωτογραφίες από λογαριασμούς του Facebook ή στιγμιότυπα από βίντεο του YouTube. Ακόμη και Google Maps θα βρείτε αναρτημένο σε έναν τοίχο -αναπαριστά την εγκληματικότητα σε μία πόλη του Μεξικού.
Μελετώντας τις φωτογραφίες, οι διοργανωτές του φεστιβάλ κατέληξαν στις διαφορετικές θεματικές της έκθεσης. «Δηλαδή εμείς προσαρμοστήκαμε στο υλικό που δεχθήκαμε», εξηγεί ο κ. Μωρεσόπουλος. Και το υλικό είναι υπέροχο, φρέσκο και δυναμικό. Οι φωτογράφοι έπαιξαν με τα υλικά, συνδύασαν εικόνες με βίντεο ή περφόρμανς, μίλησαν με φωτογραφίες για την ανορεξία, τοποθέτησαν ανθρώπινες, κοστουμαρισμένες φιγούρες σε φυσικά τοπία, έφτιαξαν τρίπτυχα, έδειξαν το κοινωνικό τοπίο της ελληνικής κρίσης, τη βίαιη προπαγάνδα των τζιχαντιστών…
Ο Ντιντιέρ Μπιζέ πειραματίζεται συνδυάζοντας την πραγματικότητα με έναν σύγχρονο μύθο. «Φαντάστηκα έναν Βορειοκορεάτη τουρίστα στον δυτικό κόσμο. Ανόητη σκέψη; Απλοϊκή;», διερωτάται ο ίδιος.
Η Φραντσέσκα Καταστίνι εξερευνά προσωπικά περιστατικά για να εντοπίσει παραπλανητικές πεποιθήσεις πίσω από τη μελέτη της ανατομίας στο παρελθόν. Το αποτέλεσμα είναι σουρεαλιστικά εντυπωσιακό.
Αυτό το πλάσμα της φωτογραφίας ξεπήδησε από τη φαντασία του Μπουμπί Κανάλ. Ο Ισπανός καλλιτέχνης, συνδυάζοντας διάφορα μέσα, όπως η φωτογραφία και το βίντεο στην προκειμένη, εστιάζει στα επαναλαμβανόμενα θέματα των ονείρων, των συναισθημάτων και της μαγείας αναζητώντας εικόνες που αντικατοπτρίζουν το βασίλειο της φαντασίας του. «Μπορείς να αλλάξεις αυτό που σε περιβάλλει και να δημιουργήσεις αυτό που ονειρεύεσαι», γράφει ο ίδιος. «Σε περίμενα να έρθεις. Δεν ήρθες ποτέ και τώρα είμαι συνεπαρμένη», λέει η μυθική ηρωίδα του στο βίντεο.
Απεικονίζοντας έναν σπασμένο κίονα σε μία «άβυσσο», ο Κοσμάς Παυλίδης αφήνει τον θεατή να κάνει τη δική του αφήγηση. Στις φωτογραφίες του ο ίδιος απλώς επιδιώκει να παίξει με τα όρια μεταξύ τεκμηρίωσης και μυθοπλασίας.
Η Αρούνα Τσαβενασίνι ανακαλύπτει την ιρανική της καταγωγή μέσα από τη μητέρα της. Τη φωτογραφίζει μέσα στο οικογενειακό τους σπίτι, στη Νότια Ελβετία, απομονωμένη στο δικό της ποιητικό σύμπαν.
Τα δίπτυχα της Γκλόρια Ογιάρζαμπαλ θέτουν ερωτήματα για τους σύγχρονους βαρβάρους. Για μία ακόμα φορά, είναι δική μας ευθύνη το πώς θα τους εκλάβουμε.
Η Χέρτα Κιίσκι παίζει με τα όρια του ανθρώπινου σώματος, συνδυάζοντάς το με άλλα μη ανθρώπινα είδη.
Στο τέλος της «διαδρομής» στην έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, παρουσιάζεται μία ξεχωριστή έκθεση αφιερωμένη στο φωτογραφικό βιβλίο με περισσότερα από 350 επιλεγμένα βιβλία απ’ όλο τον κόσμο. Πρόκειται για συλλογές φωτογραφιών ειδικά συντεθειμένες για την εκτύπωσή τους σε βιβλίο. Και σε αυτή την κατηγορία οι φωτογράφοι πειραματίζονται με το υλικό, τις σελίδες, και τις λέξεις…
Το Athens Photo Festival εντάσσεται στο δίκτυο του Ευρωπαϊκού Μήνα Φωτογραφίας (European Month of Photography), που αποτελεί τη σημαντικότερη διεθνή συνεργατική πλατφόρμα φωτογραφικών φεστιβάλ, στην οποία συμμετέχουν τα φεστιβάλ της Αθήνας, του Βερολίνου, της Βιέννης, της Βουδαπέστης, της Λουμπλιάνα, του Λουξεμβούργου, της Μπρατισλάβα και του Παρισιού.
Η έκθεση που προβάλλεται στο Μουσείο Μπενάκη (οδός Πειραιώς), θα διαρκέσει έως την Κυριακή 30 Ιουλίου 2017. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 11:00-21:00, Πέμπτη 11:00-23:00. Γενική είσοδος για όλες τις εκθέσεις: € 6, € 4 ευρώ (μειωμένο), άτομα έως 18 ετών δωρεάν.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News