Η γνωστή φυλακή-κάστρο που βρίσκεται στην πόλη Τομπόλσκ της Ρωσίας άνοιξε πρόσφατα τις πύλες της σε «επισκέπτες» διαφορετικού είδους. Οι τουρίστες μπορούν πλέον να περιηγηθούν στα κλειστοφοβικά κελιά τιμωρίας. Στα ίδια κελιά όπου ο Φίοντορ Ντοστογιέφκσι , ο δεύτερος Τσάρος της Ρωσίας και οι αντιφρονούντες της σταλινικής περιόδου πέρασαν αμέτρητες ώρες.
Η συγκεκριμένη φυλακή της Σιβηρίας ήταν γνωστή ως η πλέον αυστηρή της εποχής – χτίστηκε ανάμεσα στο 1838 και το 1855 για να κλείσει οριστικά το 1989.
Σε αυτήν όπως αναφέρει το BBC έζησαν και πάνω από 2.500 κρατούμενοι που εκτελέστηκαν κατά την περίοδο της Σοβιετικής Ενωσης. Σύμφωνα με τις πηγές μάλιστα κανείς ποτέ δεν κατάφερε να δραπετεύσει.
Κάθε κελί της φυλακής είχε ένα μεταλλικό κρεβάτι, μια τεράστια σιδερένια κλειδαριά και μια βαριά πόρτα που χρησιμοποιούταν κυρίως για τους φυλακισμένους που είχαν παραβιάσει κάποιον κανόνα της διεύθυνσης της φυλακής. Τα δωμάτια δεν είχαν φως ενώ τα περισσότερα ήταν τόσο μικρά που ο κρατούμενος δεν μπορούσε καν να σταθεί όρθιος μέσα στο κελί του.
Στις μέρες μας μια μεγάλη φωτογραφία έξω από κάθε κελί βοηθά τους επισκέπτες να «γνωριστούν» με τον άνθρωπο που κάποτε περπατούσε στους διαδρόμους της φυλακής. Αλλες φωτογραφίες εντός της φυλακής που πλέον έχει γίνει μουσείο παρουσιάζουν το πώς ήταν στο παρελθόν η καθημερινότητα των ανθρώπων που ζούσαν εντός των τεσσάρων τειχών της. Οι καλύτερες ώρες για τους τρόφιμους ήταν όταν έκαναν ποδήλατο στο φως του ήλιου. Την υπόλοιπη μέρα οι περισσότεροι φυλακισμένοι έκοβαν ξύλο για τους καυστήρες που όμως δεν τους κρατούσαν ζεστούς κατά την διάρκεια του παγωμένου χειμώνα της Σιβηρίας.
Σε ένα από αυτά τα κελιά της φυλακής πέρασε αρκετό καιρό και ο νομπελίστας Φίοντορ Ντοστογιέφσκι. Εχοντας ολοκληρώσει το πρώτο του μυθιστόρημά, «Οι Φτωχοί», συνελήφθη το 1849 με την κατηγορία συμμετοχής σε προδοτική συνωμοσία. Μετά από μήνες στη φυλακή, ο Ντοστογιέφσκι καταδικάστηκε σε θάνατο, αλλά στην πορεία η ποινή του μετατράπηκε σε τετραετή εξορία που συνοδευόταν με καταναγκαστικά έργα στη Σιβηρία.
Μέσα σε αυτήν την «Βαστίλη» του εγκλήματος και της τιμωρίας, οι φωτογράφοι αποκαλύπτουν ένα οργισμένο κυνήγι συναισθήματος που ο Φίοντορ Ντοστογιέφκσι γνώριζε ήδη πολύ καλά και αποτύπωνε μοναδικά στο βιβλία του.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News