Λαθρεμπόριο καυσίμων: θα πληρώσει κανείς;
Λαθρεμπόριο καυσίμων: θα πληρώσει κανείς;
Στο τέλος της περασμένης εβδομάδας ο νομικός εκπρόσωπος της εταιρείας Jetoil έκανε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, την πρώτη από 410, για να μην του καταλογισθούν διαφυγόντες δασμοί από τη γιγάντια λαθρεμπορία καυσίμων εις βάρος του ελληνικού δημοσίου στην οποία «διέπρεπαν» 70 μεταφορικές εταιρείες εγγεγραμμένες στη Βουλγαρία μεν, ελληνικών συμφερόντων δε.
Η ιστορία είχε δει το φώς της δημοσιότητας με αφορμή την κατάσχεση σε πρατήριο των Τρικάλων (26/11/2009) βουλγαρικού φορτηγού της εταιρείας Sofimat LTD φορτωμένου με 35.000 λίτρα βενζίνης, που προορίζονταν στα χαρτιά για τη Βουλγαρία, ξεφορτώνονταν όμως στη Θεσσαλία. Οι δασμοί έμεναν στις τσέπες όσων συμμετείχαν στο «κόλπο», κάπου 105 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζει με πρώτους υπολογισμούς πηγή της εισαγγελίας Θεσσαλονίκης. Πηγές του υπουργείου Οικονομικών ανέφεραν στο protagon αυτήν την εβδομάδα, ότι οι φορτώσεις γίνονταν από τους αποθηκευτικούς χώρους της Jetoil και της Revoil «ήδη από το 2007». Σύμφωνα με έγγραφα των τελωνειακών αρχών της Θεσσαλονίκης που περιήλθαν στην κατοχή του protagon, το πρόβλημα εμφανίζεται το 2007 όταν «μη εγγεγραμμένοι επιτηδευματίες» που φέρονται να έχουν έδρα τη Βουλγαρία αγοράζουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων από τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις των τριών εταιρειών στη Βόρειο Ελλάδα με δηλωμένο σκοπό να τις μεταφέρουν στη Βουλγαρία.
Σε αυτές τις περιπτώσεις καταβάλλεται ως εγγύηση ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στις βουλγαρικές αρχές, ενώ ο μεταφορέας παίρνει το συνοδευτικό δελτίο εξαγωγής (ΣΔΕ ) σε 3 αντίτυπα (1 έχει κρατήσει το τελωνείο της εταιρείας φόρτωσης και ένα το τελωνείο εισαγωγής) εκ των οποίων το φύλλο αριθμός 3 πρέπει να επιστραφεί αν και όταν όλα πάνε καλά στο τελωνείο φόρτωσης.
Μετά τα πρώτα δημοσιεύματα (της Καθημερινής) αποφασίσθηκε να μεταβεί αντιπροσωπεία των ελληνικών τελωνειακών αρχών στη Βουλγαρία. Εκεί τα πράγματα μπερδεύτηκαν. Έτσι σύμφωνα με ένα έγγραφο των τελωνειακών αρχών Θεσσαλονίκης, που έχουν εικόνα της, στις 22/6/2010 αναφέρεται ότι «επιβεβαιώνεται μεν η ενδοκοινοτική συναλλαγή «αλλά δεν διαπιστώθηκε ότι το αντικείμενο (της συναλλαγής) αφίχθη στον προορισμό του». Πώς γίνεται αυτό για 9.500 φορτία καυσίμων; Η Βουλγαρία πλέον είναι χώρα της ΕΕ και δεν υπάρχει καταγραφή από το ελληνικό τελωνείο των φορτίων που βγάνουν από τη χώρα. Τα φορτία έχουν θεωρηθεί από το Βουλγαρικό τελωνείο και οι σφραγίδες τους σύμφωνα και με τις βουλγαρικές αρχές είναι γνήσιες.
Το πρόβλημα είναι ότι όταν οι βουλγαρικές αρχές επιχείρησαν να εντοπίσουν τις εταιρείες των επιτηδευματιών που είχαν φορτώσει τα καύσιμα στις διευθύνσεις τους κατά κανόνα δεν υπήρχε κανένα από τα εξωτικά ονόματά τους (TRAYD KAMPANI AD, Tesco Corporation LTD) παρά το γεγονός ότι οι αποθήκες των εταιρειών στην Ελλάδα φαινόταν να έχουν λάβει το 3ο φύλλο του ΣΔΕ όπως απαιτεί ο νόμος σφραγισμένο από τις βουλγαρικές αρχές (με τρείς εξαιρέσεις για το 2007).
Αυτή είναι η πραγματικότητα των χαρτιών, το τελωνειακό έγκλημα είναι ένα έγκλημα χαρτιών. Η πραγματικότητα της «βενζίνης» και των «βυτιοφόρων» είναι κάπως διαφορετική. Μετά από υποδείξεις ανθρώπων της «πιάτσας» γύρω από τη Θεσσαλονίκη και το Κιλκίς, η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων εντόπισε ένα πρατήριο στην περιοχή του Κιλκίς που φαινόταν ότι είχε μεταβιβαστεί το 2007 από δύο αδέλφια σε έναν νέο ιδιοκτήτη. Το πρατήριο διαθέτει ένα μεγάλο πάρκινγκ και μεγάλες υπόγειες δεξαμενές και πηγές που έχουν εικόνα της έρευνας θεωρούν ότι μόνο «εικονικά είχε μεταβιβαστεί». Το πρατήριο αυτό, όπως και ορισμένα άλλα στην νοτιανατολική και δυτική περιφέρεια της συμπρωτεύουσας συνδέονταν με την μεταφορική εταιρεία «Δαίδαλος», εταιρεία που φέρεται να ανήκει σε ένα σεσημασμένο διακινητή καυσίμων της περιοχής και έναν πρώην ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ. Από αυτούς μόνο ο πρώτος επιβεβαιώνει τη συμμετοχή του αλλά η οικονομική του κατάσταση δεν δικαιολογεί την «ανάδειξή» του ως του ιθύνοντος νου του κυκλώματος. Παρ’ όλα αυτά οι δύο πρώην πρατηριούχοι του Κιλκίς, ο ιδιοκτήτης του «Δαιδάλου» και ο φερόμενος ως συνέταιρός του, πρώην ποδοσφαιριστής της «Ενώσεως», απασχολούν πλέον εκτός από τις τελωνειακές αρχές και την εισαγγελία της Θεσσαλονίκης.
Οι τελωνειακοί
Με τις εταιρείες πετρελαιοειδών τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα επειδή οι εκπρόσωποί τους είναι σε θέση να παρουσιάσουν μία σχεδόν πλήρη σειρά εγγράφων που δείχνουν ότι όλα «έβαιναν καλώς»: Έτσι η Jetoil, στην οποία έχουν καταλογιστεί για ένα δίμηνο του 2007, 410 φορτώσεις, από τις οποίες 87 περιγεγραμμένες, σημειώνει ότι τα βιβλία της αποθήκης βρέθηκαν εντάξει το 2007 από την ίδια υπάλληλο (Μαρία Μ) του υπουργείου Οικονομικών που πριν ένα δίμηνο προχώρησε σε καταλογισμούς για φορτώσεις εκείνου του χρόνου. Η ίδια εταιρεία σημειώνει ότι οι αρχές δεν τηρούν ούτε τα προσχήματα καθώς δεν δίνουν το δικαίωμα στην εταιρεία να συγκεντρώσει μέσα στο τετράμηνο, που της δίνει ο νόμος, τα απαραίτητα έγγραφα για την απολογία της. Μια σειρά εγγράφων δείχνουν ότι οι τελωνειακές υπηρεσίες της Θεσσαλονίκης καλούν την συγκεκριμένη εταιρεία να απολογηθεί και μετά από ένα διήμερο της καταλογίζουν τον δασμό ενόψει, όπως γράφεται, της ενδεχόμενης παραγραφής της απαίτησης του δημοσίου!!Το δημόσιο υπολογίζει από το λαθρεμπόριο ότι από τα 105 εκατομμύρια ευρώ που έχουν χαθεί σε δασμούς, τα 55 αφορούν το 2007.
Οι εκπρόσωποι μάλιστα της Jetoil που φέρεται να έχει τη μερίδα του λέοντος στις φορτώσεις προσέφυγαν στον Γ.Γ. του υπουργείου Οικονομικών κ Γεωργακόπουλο αλλά τα περιθώριά τους να τον πείσουν δεν αποδείχθηκαν μεγάλα. Αμέσως μετά τη συνάντηση , η αρμόδια υπάλληλος του υπουργείου απέστειλε επιστολή στην εταιρεία με την οποία της εξηγούσε ότι τα ελληνικά διοικητικά δικαστήρια υπάρχουν για να ακούνε τέτοιου είδους επιχειρήματα. Μέχρι να τα ακούσουν και να πειστούν η εταιρεία για να προσφύγει σε αυτά θα πρέπει, αν δεν φέρουν αποτέλεσμα τα ασφαλιστικά της μέτρα, πράγμα όχι απλό στις συνθήκες του συγκεκριμένου πολιτικού κλίματος, να καταβάλλει το μισό των καταλογισθέντων μέχρι σήμερα δασμών,κάπου 3,5 εκατομμύρια, και να περιμένει την τελεσίδικη απόφαση.» Υπάρχει ένας υπερβάλλων ζήλος καθώς δεν φταίει ο ιδιώτης αν κάποιες φορτώσεις θα παραγραφούν αλλά μπορεί να το λύσει αυτό στα δικαστήρια …»παραδέχθηκε παράγοντας του υπουργείου με γνώση της υπόθεσης. Για το δημόσιο οι εταιρείες πετρελαιοειδών είναι το τελευταίο «καταφύγιο» για να πάρει τους διαφυγόντες δασμούς, καθώς οι βουλγάρικες εταιρείες έχουν εξαφανιστεί και οι περισσότεροι από τους «πρωταγωνιστές» του κυκλώματος της Θεσσαλονίκης φαίνονται να μην διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία.
Υ.Γ. Absolut λέγεται το σκάφος βορειοελλαδίτη ξενοδόχου και κατασκευαστή που άραξε προχθες το βράδυ στην Κεφαλονιά. Είναι 36 μέτρα και εμφανίζεται σαν επαγγελματικό. Αγόρασε καύσιμα με τη γνωστή ατέλεια για τα επαγγελματικά σκάφη, ενώ στα δελτία των 8 είχε ανάψει η συζήτηση για το αν θα πληρώσουμε ακριβότερα το πετρέλαιο θέρμανσης τον φετινό χειμώνα. Κάποια στιγμή καλό θα είναι να μπει ένα τέλος και σε αυτό το ανέκδοτο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News