Θέματα

Urban stories: Ο 30ρης startuper και οι δεξιότητες των μαθητών

Ο 30αρης Αλέξης Πάντζιαρος από τα εργαστήρια των Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών όπου καταπιάνεται με το διδακτορικό του μπορεί και θέλει, συμμετέχοντας την ιδρυτική ομάδα μιας ακόμη startup – της εταιρείας Growth Mindset- να βοηθήσει να ανακαλύψει ένα παιδί μέσα από συγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα τις ιδιαίτερες προσωπικές του δεξιότητες.
Κώστας Τσαούσης

Ο αεικίνητος 30αρης Αλέξης Πάντζιαρος -Λευκωσιάτης ως προς την καταγωγή- έχει πολιτογραφηθεί εδώ και χρόνια Πατρινός. Στην αχαϊκή πρωτεύουσα ο Αλέξης κατέφθασε από το νησί του για σπουδές και ρίζωσε. Πρώτα ήταν το πτυχίο από τους Χημικούς Μηχανικούς και μετά το μεταπτυχιακό του πάλι στην ίδια σχολή στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας. Μάλιστα, το μεταπτυχιακό για όλους όσοι ενδιαφέρονται είχε ως θέμα του τον σχεδιασμό νέας διεργασίας παραγωγής ελαιολάδου και επεξεργασίας αποβλήτων ελαιοτριβείου.

Εδώ και τρία χρόνια ο Αλέξης περνάει τις  περισσότερες ώρες από τις γεμάτες μέρες του σε ένα εργαστήριο ολοκληρώνοντας το διδακτορικό του. Το τελευταίο έγινε αφορμή για να φτιαχτεί και μία startup –  το όνομα της, coffeco. Πρόκειται για μια πολυβραβευμένη εταιρεία που αξιοποιεί τα υπολείμματα του καφέ εσπρέσο για την παραγωγή νέων προϊόντων στη βιομηχανία φαρμάκων, τροφίμων και καλλυντικών. Στην εταιρεία κρατά ως συνιδρυτής και μεγαλύτερος όλων των άλλων συνεταίρων του το ρόλο του «μεγαλύτερου αδελφού». Του μεγαλύτερου, όχι του μεγάλου αδελφού (και γίνουν παρανοήσεις…).

 Το μότο του Αλέξη όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει επισκεπτόμενος την σελίδα του στο facebook είναι:  «Engineer who loves Growth». Και η αναπτυξιακή διάθεση για τον νεαρό μηχανικό είναι καθημερινή συντροφιά. Άλλωστε, δεν ασχολείται μόνο με τους καφέδες και τα υπολείμματα τους. Είναι συνιδρυτής και μιας άλλης startup- της εταιρείας Growth Mindset που δραστηριοποείται στο πεδίο της ανάδειξης μέσα από συγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα των προσωπικών δεξιοτήτων (soft skills) όπως η ομαδικότητα, η δυνατότητα επικοινωνίας, η προσαρμοστικότητα κλπ.

Η εταιρεία ξεκίνησε την δουλειά της το 2017 και σήμερα διατηρεί συνεργασίες με εκπαιδευτικές μονάδες σε Πάτρα, Αθήνα, Λευκωσία και Λάρνακα. Ο Αλέξης Πάντζιαρος και ο Θάνος Ζητουνιάτης είναι οι συνιδρυτές της, ενώ την ομάδα που τρέχει την εταιρεία συμπληρώνουν η  Άννα Νατσβλισβίλι και η Αγγελική Τζιάβα.

Σε ένα κείμενο τους όπου εξηγούν την δουλειά τους διαβάζω: «Η εταιρεία Growth Mindset έχοντας εντοπίσει το πρόβλημα της έλλειψης soft skills τόσο στον ακαδημαϊκό όσο και στο επαγγελματικό χώρο δημιούργησε το τριετές πρόγραμμα Entrepreneurship for Kids το οποίο έχει σα στόχο την μετάδοση και ενίσχυση soft skills σε παιδιά σχολικής ηλικίας.

Ο τρόπος σχεδιασμού του προγράμματος που βασίζεται στην παιχνιδοποιημένη και βιωματική μάθηση και βοηθά τα παιδιά με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ να ενσωματώσουν και να γενικεύσουν τα απαραίτητα soft skills που απαιτεί ο σύγχρονος επιχειρηματικός κόσμος μέσα από το παιχνίδι και την ιδιωτική πρωτοβουλία.

Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα είναι βασισμένο σε ένα συγκεκριμένο σενάριο και καλεί με αυτό τον τρόπο τα παιδιά να έρθουν τα ίδια στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και να λειτουργήσουν ομαδικά, παίρνοντας τις κατάλληλες κάθε φορά αποφάσεις και οξύνοντας την κριτική τους σκέψη και τη συναισθηματική τους νοημοσύνη. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος ο εκπαιδευτής έχει καθοδηγητικό ρόλο καθώς οι κύριοι αρμόδιοι για τη λήψη των αποφάσεων είναι οι μαθητές, οι οποίοι λειτουργούν υπό το πρίσμα της φιλοσοφίας του Growth Mindset σύμφωνα με την οποία δεν υπάρχει η έννοια της αποτυχίας ή της αποτυχίας αλλά μόνο εμπειρίες που μας βοηθούν να φτάσουμε πιο κοντά στο στόχο μας.

Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα  ξεκινά τον πρώτο χρόνο με την εκμάθηση των βασικότερων soft skills και καταλήγει τον τρίτο χρόνο σε πιο εξειδικευμένες δεξιότητες που είναι απαραίτητες. Την πρώτη χρόνια δίνεται μεγαλύτερη έμφαση σε επικοινωνιακές δεξιότητες για αυτό τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν σε γρίφους και να λύσουν υποθέσεις μυστηρίου για την ενίσχυση της ομαδικότητας, της διαχείρισης χρόνου, της στοχοθεσίας, της αξιολόγησης ενός προϊόντος, της αισθητικής και της σωστή παρουσίασης και γλώσσας του σώματος με απώτερο στόχο την κατασκευή ενός προϊόντος.

Τη δεύτερη χρονιά, η ομάδα ασχολείται με την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης, της ενεργούς ακρόασης, της ενσυναίσθησης, της λήψης αποφάσεων, της επίλυσης προβλημάτων, της παρατήρησης και της υποστηρικτικότητας στοχεύοντας στο τέλος του χρόνου να σχεδιάσει μια επίσημη διαδικασία πώλησης για το προϊόν της.

Και στον τελευταίο χρόνο, δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη ηγετικών δεξιοτήτων, διαφάνειας, αυτοπεποίηθησης, ευελιξίας, επιρροής και λήψης ρίσκου. Η ενσωμάτωση των soft skills και των τριών ετών πραγματοποιείται μέσω του σχεδιασμού μιας ολοκληρωμένης καμπάνιας για το προϊόν.

Τέλος, η έννοια της επιχειρηματικότητας βρίσκεται στο προσκήνιο όλης της μαθησιακής διαδικασίας για την ενίσχυση των soft skills καθώς αποτελεί ένα εξαιρετικό όχημα για το ταξίδι των παιδιών προς της ανάπτυξη αυτού του τρόπου σκέψης και δράσης, αλλά και μια καθόλα επίκαιρη επιλογή, ιδανική για να προετοιμάσει τους πολίτες του αύριο, εκείνους που θα φέρουν τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να επιτύχουν και να διακριθούν, παραμένοντας δημιουργικά δραστήριοι, ουσιαστικά ευτυχισμένοι και εσωτερικά πλήρεις».