Από στέλεχος της ΝΔ, που διαγράφτηκε επειδή αποκάλεσε «φασισταριό» τον διοικητή του ΙΚΑ το 2011, ο πρόεδρος του συνδικάτου των ταξί είναι πλέον ένας από τους πολύτιμους συμμάχους του Τσίπρα –σε τέτοιον βαθμό που πριν από μερικές εβδομάδες αποκρίθηκε θετικά σε δημόσια προτροπή του υπουργού Μεταφορών να μετατραπούν τα ταξί σε εκλογικά κέντρα του ΣΥΡΙΖΑ.
Το Protagon καταγράφει τα οφέλη του Λυμπερόπουλου κατά τη θητεία της «πρώτης φοράς Αριστερά» και αναλύει πώς το φαινόμενο Θύμιος έφθασε στο σημείο να απευθύνει συστάσεις σε «όποια κυβέρνηση» προκύψει από τις ερχόμενες εθνικές εκλογές.
Στις 27 Μαΐου, μία ημέρα μετά τις ευρωεκλογές και ενώ είχε κατασταλάξει η διαφορά τουλάχιστον εννέα ποσοστιαίων μονάδων της ΝΔ από τον ΣΥΡΙΖΑ, το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής, υπό την προεδρία του Θύμιου Λυμπερόπουλου, εξέδωσε μία ανακοίνωση η οποία κουνούσε το δάχτυλο σε «όποια κυβέρνηση» προέκυπτε μετά και τις εθνικές εκλογές – αλλά όχι στον ΣΥΡΙΖΑ…
«Στην τετραετία που πέρασε, ο κλάδος μας έδωσε μεγάλες μάχες για να επιβιώσει. Το νομοθετικό έργο που παρήχθη αποκατέστησε το μεγαλύτερο μέρος των αδικιών που είχαν επιβάλει οι μνημονιακές πολιτικές των δανειστών και εφήρμοσαν οι πρόθυμοι και πιστοί πολιτικοί τους εκπρόσωποι στην Ελλάδα. Οσα πέτυχε το ταξί δεν είναι διαπραγματεύσιμα, ούτε προσωρινά» ανέφερε η ανακοίνωση, εξυμνώντας την κυβέρνηση. «Αποκτήσαμε με αίμα και ιδρώτα το ταξί μας και δεν το χαρίζουμε, ούτε το ξεπουλάμε σε κανέναν. Οποια κυβέρνηση προκύψει από τις προσεχείς εθνικές εκλογές είναι υποχρεωμένη να συμβιβαστεί με το ευρωπαϊκό δίκαιο και την προσαρμοσμένη σε αυτό ισχύουσα ελληνική νομοθεσία για τις επιβατικές μεταφορές» τόνιζε το ΣΑΤΑ απευθυνόμενο σαφέστατα στη ΝΔ, αφού ο ΣΥΡΙΖΑ είχε παράξει, όπως ανέφερε στο προηγούμενο μέρος της ανακοίνωσης, διορθωτικό νομοθετικό έργο κατά των αδικιών των μνημονιακών πολιτικών.
Μία εβδομάδα μετά, από τα 16.500 μέλη του συνδικάτου, μόλις τρία είχαν κάνει like στην ανακοίνωση που δημοσιεύθηκε στο site του ΣΑΤΑ. Την ίδια περίοδο κυκλοφόρησε και η πληροφορία ότι ο Θύμιος Λυμπερόπουλος, ενώ στρεφόταν κατά της ΝΔ όπου στεκόταν και βρισκόταν, ζητούσε πλέον συνάντηση με την ηγεσία της.
Στις αρχές της δεκαετίας ο Λυμπερόπουλος δεν χρειαζόταν να μπει σε τέτοιες διαδικασίες. Είχε το «ελευθέρας» στη δεξιά παράταξη ως κεντρικό στέλεχός της – μάλιστα ο Σαμαράς είχε διακόψει δημόσια ομιλία του για να τον υποδεχθεί λέγοντας «Καλώς τον Θύμιο»... Ομως, ο αναπληρωτής γραμματέας παραγωγικών τάξεων υπό τον Σουφλιά και εκλεγμένο μέλος της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ Λυμπερόπουλος θεωρήθηκε ότι υπερέβη τα επιτρεπτά όρια δημόσιας έκφρασης και τον Οκτώβριο του 2011 διεγράφη από το κόμμα λόγω των υβριστικών χαρακτηρισμών του κατά του τότε διοικητή του ΙΚΑ Ροβέρτου Σπυρόπουλου που ζητούσε εισφορές από τους αυτοκινητιστές την περίοδο που έκαναν απεργίες. «Ενα μήνα έψαχνα να σε βρω και οι γραμματικοί σου λέγανε ότι είσαι σε ραντεβού. Για να πίνεις ούζα στην παραλία έχεις χρόνο αλλά για να μας δεις δεν έχεις… Είσαι φασισταριό, ρε. Να σηκωθείτε να φύγετε μπας και ξεβρωμίσει ο τόπος» είχε εκστομίσει ο Λυμπερόπουλος στον αέρα του Alter και μέσα σε λίγη ώρα ο τότε εκπρόσωπος της ΝΔ Γιάννης Μιχελάκης ανακοίνωσε τη διαγραφή του.
Ο παράγων Σπίρτζης
Λίγα χρόνια μετά, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο Λυμπερόπουλος θα ένωνε τις δυνάμεις του με έναν άνθρωπο που προερχόταν από το ΠΑΣΟΚ (για το οποίο είχε πει να φύγουν «μπας και ξεβρωμίσει ο τόπος») και που είχε στηρίξει τον Γιώργο Παπανδρέου μέχρι τα χρόνια των μνημονίων: τον Χρήστο Σπίρτζη.
Στο πλευρό του υπουργού Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ο Λυμπερόπουλος πήρε μέρος στη μάχη κατά των πλατφορμών διαμεσολάβησης ταξί, όπως η Beat – μάλιστα ο πρώτος εμφανίστηκε ως μάρτυρας υπεράσπισης στη δίκη του δεύτερου τον Νοέμβριο του 2018, ύστερα από αγωγή της εταιρείας για συκοφάντηση καθώς είχε δηλώσει ότι φοροδιαφεύγουν, ενώ ο φορολογικός έλεγχος δεν έδειξε κάτι τέτοιο.
Οι σχέσεις των δύο ανδρών δεν είναι κάτι κρυφό: Δύο εβδομάδες πριν από τις πρόσφατες ευρωεκλογές, σε συγκέντρωση αυτοκινητιστών στη Θεσσαλονίκη, ο Λυμπερόπουλος δήλωσε: «Θα στηρίξουμε αυτούς που μάς στήριξαν, που μας κράτησαν όρθιους, που στάθηκαν στο πλευρό μας απέναντι στις πολυεθνικές και την UBER, θα στηρίξουμε τον Αλέξη Τσίπρα, τον Χρήστο Σπίρτζη και την Κατερίνα Νοτοπούλου να γίνει δήμαρχος Θεσσαλονίκης». Αυτό ειπώθηκε ως απάντηση στην πρόσκληση του Χρήστου Σπίρτζη, κατά τη διάρκεια της ίδιας εκδήλωσης, να κάνουν οι αυτοκινητιστές «τα ταξί τους εκλογικά κέντρα του Αλέξη Τσίπρα που στάθηκε στο πλευρό τους και της Κατερίνας Νοτοπούλου που είναι νέο πρόσωπο με όραμα για τη Θεσσαλονίκη».
Ο Λυμπερόπουλος –πέρα από τη μάχη που δόθηκε κατά των πλατφορμών ταξί- εξασφάλισε πληθώρα ωφελημάτων από τον ΣΥΡΙΖΑ. Για παράδειγμα, ενώ ο χρόνος κυκλοφορίας για επιβατικά μέχρι 2.000 κυβικά φτάνει τα 15 έτη και για άνω των 2.000 κυβικών τα 18 έτη, παραχωρήθηκε παράταση κυκλοφορίας των ταξί των οποίων έχει λήξει ο χρόνος κυκλοφορίας έως και τον Μάρτιο του 2021.
Επίσης, εκδόθηκε απόφαση για τον καθορισμό ποινών που χαμηλώνει αρκετά τις ποινές στους παραβάτες οδηγούς ταξί, ενώ δεν προβλέπεται πλέον η αφαίρεση πινακίδων.
Ακόμα: εξαιρέθηκαν τα ταξί από την υποχρέωση χρήσης τερματικού POS, ενώ πέρασε τροπολογία για την απαγόρευση πληρωμής του κομίστρου ηλεκτρονικά, με σκοπό να πλήξουν τις πλατφόρμες διαμεσολάβησης ταξί.
Επιβλήθηκε μέσω τροποποίησης Κοινής Υπουργικής Απόφασης ελάχιστη χρέωση 180 ευρώ για τη μίσθωση των ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων με οδηγό για μίνιμουμ 3 ώρες (το οποίο σημαίνει ότι και για 45 λεπτά 180 ευρώ θα πληρώσεις), ενώ για μισή ώρα που ισχύει στα νησιά το κόμιστρο ανέρχεται στα 80 ευρώ. Αυτές οι τελευταίες ρυθμίσεις επίσης ευνοούν τα ταξί σε σχέση με τους ανταγωνιστές.
600 εκατομμύρια το όφελος
Μέσα σε όλο αυτό το περιβάλλον κυβερνητικής εύνοιας άρχισαν να φαίνονται και σημαντικότερα οφέλη: η αξία των αδειών των ταξί –που αφορά το μεγαλύτερο επαγγελματικό περιουσιακό στοιχείο των αυτοκινητιστών- άρχισε να ανεβαίνει.
Το 2015 οι τιμές αγοραπωλησιών στην Αττική ήταν σύμφωνα με πληροφορίες στα 60.000 ευρώ – 70.000 ευρώ, ενώ σε μικρότερες πόλεις, όπως η Πάτρα, είχαν εντοπιστεί αγγελίες και για 45.000 ευρώ. Το 2018, λίγο μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις πλατφόρμες ταξί όπου επιβλήθηκε η τριετής σύναψη συμβολαίων μόνο με επαγγελματίες του χώρου, οι άδειες άρχισαν να διατίθενται στα 80.000 – 90.000 ευρώ, ενώ σήμερα υπάρχουν αγγελίες στις οποίες ζητούνται έως και 110.000 ευρώ για άδεια στην Αττική (συμπεριλαμβανομένου και ενός γερασμένου ταξί στην τιμή).
Εάν λάβει κανείς υπόψη του ότι οι άδειες ταξί μόνο στην περιοχή της πρωτεύουσας φτάνουν τις 15.000, τότε η αύξηση της αξίας από τα 60.00 ευρώ – 70.000 ευρώ το 2015 στα 100.000 ευρώ – 110.000 ευρώ σήμερα, σημαίνει οφέλη ύψους σχεδόν 600 εκατομμυρίων στο σύνολο για τους ιδιοκτήτες στην Αττική. Σημειώνεται βέβαια ότι προ της κρίσης, το 2008, μία άδεια μπορεί να έφθανε σε αξία και τα 250.000 ευρώ.
Η ευνοϊκή μεταχείριση του Λυμπερόπουλου από τον ΣΥΡΙΖΑ επεκτάθηκε και σε άλλον έναν τομέα: το ηλεκτρονικό σήμα (τσιπάκι) που επικολλάται στα παρμπρίζ το ταξί και τις σχετικές βεβαιώσεις που εκδίδονται κάθε χρόνο ώστε να μπορούν να περάσουν ΚΤΕΟ.
Ο συνδικαλισμός… βεβαιώνει
Το τσιπάκι καθιερώθηκε το 2004 επί Νέας Δημοκρατίας και σε αυτό καταγράφονταν τα στοιχεία κυκλοφορίας των ταξί, με σκοπό οι αστυνομικές αρχές (εφοδιασμένες με κατάλληλο εξοπλισμό) να ελέγχουν τη νομιμότητά τους. Αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις για τσιπάκι έγιναν και για τα φορτηγά και λεωφορεία δημόσιας χρήσης. Επί ΣΥΡΙΖΑ καταργήθηκε η υποχρέωση να υποβάλλονται βεβαιώσεις από τα φορτηγά και τα λεωφορεία κατά τον τεχνικό έλεγχο από τα ΚΤΕΟ – όχι όμως και για τα ταξί.
Σημειώνεται ότι η διαχείριση του σήματος έχει ανατεθεί στον ΣΑΤΑ και για να λάβει κανείς τη βεβαίωση –η οποία παραμένει ως προϋπόθεση για να περάσει κανείς ΚΤΕΟ- θα πρέπει να έχει καταβάλει την ετήσια συνδρομή. Με άλλα λόγια το κράτος σε υποχρεώνει να εγγραφείς σε συνδικαλιστικό όργανο, προκειμένου να σου χορηγηθεί μια βεβαίωση, που πρακτικά δεν χρειάζεσαι, μια που όλο το σύστημα είναι μηχανογραφημένο και οι αστυνομικές αρχές δεν διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να «διαβάζουν» αυτά τα τσιπάκια. Εκτιμάται δε ότι η συνέχιση της επιβολής των βεβαιώσεων μεταφράζεται σε σίγουρα ετήσια έσοδα ύψους 600.000 ευρώ για τον ΣΑΤΑ, όπου ο Λυμπερόπουλος είναι πρόεδρος.
Στις τελευταίες εκλογές του Συνδικάτου στην Αττική τα ποσοστά συμμετοχής ήταν ενδεικτικά της «δύναμης» του Λυμπερόπουλου: από τους 16.500 ιδιοκτήτες ψήφισαν περίπου 3.800, εκ των οποίων οι 2.130 τάχθηκαν υπέρ του προέδρου. Σε αυτές τις διαδικασίες δεν συμμετέχουν όμως οι «υπάλληλοι», οι οδηγοί ταξί που νοικιάζουν τις άδειες από τους ιδιοκτήτες για να βγάλουν μεροκάματα, τα οποία μηνιαίως μπορεί να μη φθάνουν τα 800 ευρώ, για 12 ώρες δουλειά τη μέρα, τριάντα ημέρες τον μήνα.
Οι 8.000 παρίες του βολάν
Οπως λέει ο Δημήτρης Χ., οδηγός ταξί που από το 2012 νοικιάζει άδεια αντί 60 ευρώ την ημέρα για ολόκληρη τη βάρδια, «είμαι ευτυχισμένος εάν βγάλω πάνω από 25 ευρώ καθαρά την ημέρα». Ο Δημήτρης, πέρα από το νοίκι των 60 ευρώ την ημέρα για την άδεια, πληρώνει άλλα 20 ευρώ για πετρέλαιο και περίπου 10 ευρώ για την ασφάλισή του – σύνολο 90 ευρώ έξοδα, ενώ νιώθει τυχερός εάν τα έσοδα της βάρδιας ξεπεράσουν τα 110 ευρώ. Δεν νιώθει όμως καθόλου μέρος του συνδικάτου, καθώς θεωρεί ότι το κλειστό επάγγελμα έχει οδηγήσει σε στρεβλώσεις όπως να πληρώνει ενοίκιο για μια άδεια σε κάποιον που δεν δουλεύει σχεδόν τα διπλάσια απ’ όσα βγάζει εκείνος δουλεύοντας για 12 ώρες την ημέρα. Και οι οδηγοί αυτοί σαν τον Δημήτρη, που δεν είναι ιδιοκτήτες, δεν είναι λίγοι – στην Αθήνα μόνο ο αριθμός τους μπορεί να ξεπερνά τις 8.000.