Μερικοί πιστεύουν ότι η καλύτερη εποχή για να αγοράσουν αυτοκίνητο είναι όταν ένα μοντέλο καταργηθεί. Ετσι, συμπιέζεται η τιμή στα μεταχειρισμένα και υπάρχει ανταγωνισμός στο δεύτερο χέρι. Για την ώρα, πάντως, ήδη υπάρχουν αρκετά για τα οποία ήδη ξέρουμε πως σιγά-σιγά αποσύρονται, είτε για να δώσουν τη σκυτάλη σε νέα γενιά είτε για να την κρεμάσουν στο ράφι. Αυτές είναι μερικές ενδεικτικές περιπτώσεις. Ενδιαφέρουσες ρυτίδες εν κινήσει.
BMW Σειρά 2 Cabriolet
Η νέα Σειρά 2 των Βαυαρών ήδη παρουσιάστηκε σε ισχυρότερες, κυρίως, εκδόσεις, η νέα Μ2 αναμένεται μάλλον το 2023, ενώ ήδη κυκλοφορούν κατασκοπευτικές της φωτογραφίες και, επίσης, μένει να εμφανιστεί και η «ανοιχτή», καμπριολέ εκδοχή. Μέχρι τότε, θεωρητικά, μπορεί κάποιος να πάρει την υπάρχουσα γενιά. Πάντως, αν και δεν αποκλείεται να παρουσιάσει η BMW και μια «ξεσκούφωτη» εκδοχή της νέας Σειράς 2, το βέβαιο είναι πως δεν θα υπάρξει εντός του 2022.
BMW i3
Τίτλοι τέλους για το πρωτοποριακό και σικάτο ηλεκτρικό που έβαλε την εταιρεία στο παιχνίδι των EV (Electric Vehicle). Ηταν ανέλπιστα γρήγορο στα πηγαινέλα της πόλης, σχεδιαστικά επαναστατικό και με οικολογικά υλικά στην καμπίνα. Ωστόσο, η σχετικά μικρή του αυτονομία και οι εξελίξεις στην κατηγορία με φτηνότερα ηλεκτρικά με τα οποία μπορείς να «βγάλεις» περισσότερα χιλιόμετρα, το αναγκάζουν σε παροπλισμό. Σκρολάροντας σήμερα, την ώρα που πληκτρολογούνται αυτές οι γραμμές, τις αγγελίες στη γνωστή ελληνική πλατφόρμα, εμφανίζονται κάποια 107 αυτοκίνητα με μέση τιμή στα €22.892. Αν σκέφτεστε για μεταχειρισμένο, κάποια όντως αξίζουν, αρέσει στις γυναίκες και είναι καλό το timing λόγω πέλεκυ. Αρκεί να ελέγξετε προσεκτικά την υγεία των μπαταριών. Οπως στα κινητά από δεύτερο χέρι, ένα πράμα.
Fiat 500L
Είναι πολλά τα χρόνια που οι Ιταλοί «αρμέγουν» τη χρυσή τους «αγελάδα», την πλατφόρμα του Fiat 500, του αυτοκινήτου που τους βοήθησε να επιβιώσουν οικονομικά την τελευταία -και βάλε- δεκαετία. Και αναγνωρίζω πως είναι τα πιο έξυπνα γατόνια στο να περιτυλίγουν με χάρη και αισθητικά details ακόμα και μια παλιά, πλέον, πλατφόρμα. Ισχύει. Ομως, δεν αρκούν οι διχρωμίες και οι μοδάτες λεπτομέρειες για να κρύψουν την εσωτερική γήρανση. Παρόλα αυτά, το 500L είναι πρακτικό, ευρύχωρο, πανεύκολο και -το πιστεύετε δεν το πιστεύετε ελέω τραυματισμένης φήμης στο παρελθόν- αξιόπιστο. Σε κάθε περίπτωση, παρότι ούλτρα βαρετό οδηγικά, είναι μια χαρά για δεύτερο αυτοκίνητο και σε τιμή που, επίσης σήμερα, το βρίσκεις στις αγγελίες περί τα €11.000.
Ford EcoSport
Ακόμα θυμάμαι τη δημοσιογραφική παρουσίαση που είχε κάνει η ελληνική εισαγωγική, πριν μερικά χρόνια, στην χιονισμένη Πάρνηθα. Αυτό το μικρό SUV είχε όλη την ψυχή του μπλε οβάλ (όπως λέγεται η Ford από το γνωστό της λογότυπο), την οδηγική ακρίβεια που εκπλήσσει και την πρακτικότητα που θέλει μια νεανική οικογένεια. Οχι τόσο ευρύχωρο, είναι η αλήθεια, όσο το προαναφερόμενο 500L, και μάλλον με σφιχτή κύλιση. Ομως παρασάγγας πιο ενδιαφέρον όταν το οδηγείς, με ξεκάθαρη αίσθηση χειριστηρίων και ζωντανό μοτέρ. Θα το έλεγα το «GTI των μικρών SUV». Θα μας λείψει. Εχε γεια.
Jeep Grand Cherokee
Oι γαργαντούες των βορείων, νοτίων και απασών προαστίων οδεύουν στο τέλος της ζωής τους. Πολύ ικανό εκτός ασφάλτου και με στρώσεις γενναιόδωρης άνεσης. Μια γαλαντόμα αμερικανική προσέγγιση για περιπετειώδες lifestyle. Οι πιο δυνατές εκδόσεις –κάτι «τέρατα», όπως τo SRT και το Trackhawk– ίσως λείψουν από τους αμετανόητους. Η νέα γενιά μάλλον δεν θα φιλοξενεί κινητήρες με φαραωνικά κυβικά και κατανάλωση ικανή να μεγαλώσει την τρύπα του όζοντος. Αναμένουμε και ηλεκτρική βερσιόν με απόθεμα ροπής ικανό να σύρει καράβι.
Hyundai Veloster
Μπορεί να μην το είδαμε στην Ελλάδα, όμως αυτό το γρήγορο, ικανό στο δρόμο και εντυπωσιακό στο μάτι -αν και με σχεδιαστικό overkill- κουπέ έκανε αξιόλογη καριέρα σε αγορές του εξωτερικού. Και, κυρίως, στις ΗΠΑ. Όμως πλέον δεν πουλάει όσο τα νέα SUV της Hyundai, τα πολύ σωστά τοποθετημένα Kona και Tucson. Ετσι, η Hyundai, αυτό το δείγμα εταιρικής γραφής, εξέλιξης και ραγδαίας ανόδου στην παγκόσμια αγορά, αποφάσισε να μην το συνεχίσει. Εκτός ίσως για την πιο ισχυρή έκδοσή του με το διακριτικό «Ν», αυτό που ξεχωρίζει γενικότερα τις ειδικές εκδόσεις. Να, όπως, για παράδειγμα, το καινούργιο i30 N που έλαμψε στην πίστα των Μεγάρων.
Lamborghini Aventador
Υψηλά κλιμάκια αυτοκίνησης, πολλά τα κυβικά, 12 οι κύλινδροι, είναι πολλά τα λεφτά, Αρη. Οπως γενικά συνηθίζει η εταιρεία, η Aventador είχε πάρει το όνομά της από έναν διάσημο ταύρο, ισπανικής εκτροφής, που είχε δώσει τις μάχες του στη Σαραγόσα, το 1993. Κρατάει χρόνια αυτό το καθαρόαιμο, από το 2011, και έντεκα χρόνια αργότερα, έχει παραμείνει μόνο η απόλυτη -όνομα και πράμα- έκδοση, η LP780-4 Ultimae. Ομως, πλέον, η ιταλική εταιρεία (που διατελεί στο πορτφόλιο της Audi, βλέπε VW) έχει πάρει νέα γραμμή πλεύσης καθώς θέλει όλα τα μοντέλα της να έχουν κάποιας μορφής υβριδική υποστήριξη. Οχι ότι θα πάψουν οι Lambo να είναι ταύροι σε υαλοπωλείο.
Mercedes-AMG A35
Η εβδομάδα που την οδήγησα επί ελληνικού εδάφους ήταν μια ωραία εβδομάδα. Ανεξαρτήτως καιρού, παρέας, γενικώς ό,τι. Ενα hot hatch 306 ίππων που σε έκανε να αισθάνεσαι ανίκητος. Χρυσή τομή μεταξύ επιδόσεων, ουδέτερης συμπεριφοράς, πολυτέλειας και πρακτικότητας. Αν δεν είχες οδηγήσει την ακόμα πιο δυνατή Α45, σε έκανε να πιστέψεις πως δε χρειάζεται κάτι περισσότερο. Ομως φαίνεται πως η Mercedes θέλει να εστιάσει περισσότερο σε συγκεκριμένες εκδόσεις και θα διατηρήσει το σασπένς της AMG A35 στο αμάξωμα της CLA.
Tesla Model S Plaid Plus
Για να είμαστε ακριβείς, το συγκεκριμένο Tesla δεν «πεθαίνει» εντός 2022. Κι αυτό γιατί ποτέ, τελικά, δεν «γεννήθηκε». Ο ειδικός Τύπος το περίμενε ως το Tesla των Tesla, μία τετράθυρη ρουκέτα εδάφους με ισχύ περισσότερους από 1.000 ίππους, επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώ. σε μόλις δύο δευτερόλεπτα, υποσχόμενη αυτονομία 830 χιλιομέτρων και τιμή στην αμερικανική αγορά της τάξης των $149.990. Oμως ενώ ο κόσμος περίμενε την από πολλού προγραμματισμένη τελετή στο εργοστάσιο της εταιρείας, στο Φρέμοντ της Καλιφόρνια, ο Ελον Μασκ, ήδη από το καλοκαίρι, με προσωπικό του tweet ανακοίνωσε πως αποφάσισε να μην παραχθεί. Oπως είπε, «το Plaid (σ.σ. που υπάρχει ήδη ως μοντέλο) είναι αρκετά καλό».
Toyota Land Cruiser
Το παραπάνω «ονοματεπώνυμο» έχει διασχίζει ηπείρους, άγνωστες διαδρομές, κάθε λογής Αμαζονίους και έχει βγάλει ασπροπρόσωπους γενιές και γενιές ταξιδευτών. Η Μεγάλη του Γένους σχολή του Land Cruiser ξεκίνησε το ’58 και τελειώνει το 2022. Στην Αμερική, τη μεγαλύτερη επί δεκαετίες αγορά στον πλανήτη, ήταν ακριβό, κοντά σε εξαψήφια νούμερα, όμως ήταν τόσο ανθεκτικό σε σώμα και τσαγανό που δύσκολα οι Ιντιάνα Τζόουνς αυτού του πλανήτη θα το αποχωρίζονταν. Εντάξει, μην είμαι υπερβολικός. Υπάρχουν και τα Land Rover. Τα οποία συνεχίζουν.