Το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ καθέλκυσε το πειραματικό αυτόνομο πολεμικό πλοίο, που σχεδιάστηκε για να κυνηγά εχθρικά υποβρύχια. Με αυτόν τον τρόπο, οι ΗΠΑ θέλουν να κερδίσουν την κούρσα της ναυτικής κυριαρχίας και να αντιμετωπίσουν τα αντίστοιχα σχέδια Κινέζων και Ρώσων.
Το πλοίο έχει μήκος 40 μέτρα και, ως δοκιμαστικό σκάφος, ακόμα δεν φέρει οπλισμό. Σύμφωνα με άρθρο στην Guardian, ο ρομποτικός θαλάσσιος κυνηγός είναι το ναυτικό αντίστοιχο των αυτόνομων αυτοκινήτων της Google, σχεδιασμένος να πλέει στην επιφάνεια του ωκεανού για έως και τρεις μήνες χωρίς να χρειάζεται πλήρωμα ή κάποιον να το χειρίζεται ασύρματα από μακριά.
Αυτού του είδους η αντοχή και η αυτονομία θα μπορούσε να τον καταστήσει εξαιρετικά αποτελεσματικό κυνηγό εχθρικών υποβρυχίων, με πολύ μικρότερο κόστος από τα επανδρωμένα πολεμικά σκάφη.
«Είναι ένα σημείο καμπής», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Aμυνας των ΗΠΑ Ρόμπερτ Γουόρκ σε συνέντευξή του, προσθέτοντας ότι ελπίζει πως τα εν λόγω πλοία θα μπορούν να επιχειρούν στον δυτικό Ειρηνικό ωκεανό σε μόλις πέντε χρόνια. «Είναι η πρώτη φορά που έχουμε ένα εντελώς ρομποτικό πλοίο ικανό για υπερωκεάνια ταξίδια».
Για τους αξιωματούχους υπεύθυνους για τον στρατηγικό σχεδιασμό του Πενταγώνου, όπως ο κ. Γουόρκ, οι θαλάσσιοι κυνηγοί ταιριάζουν στην στρατηγική που θέλουν να εφαρμόσουν σε όλο το στράτευμα. Δηλαδή, την αυξημένη χρήση αυτόνομων οχημάτων και σκαφών στον αέρα, την στεριά και την θάλασσα.
Επίσης, θέλουν να λειτουργήσουν τέτοια σκάφη ως αντίμετρο στην αυξημένη παραγωγή της Κίνας σε υποβρύχια, που προκαλεί ανησυχία για την ευπάθεια των μεγάλων ομάδων μάχης, όπως για παράδειγμα ένα αεροπλανοφόρο και τα συνοδευτικά του σκάφη.
«Δεν εργαζόμαστε σε αντι-υποβρυχιακή τεχνολογία επειδή πιστεύουμε ότι είναι ‘’φοβερή’’. Εργαζόμαστε πάνω σε αυτήν γιατί ανησυχούμε αρκετά για τις προόδους που έχουν κάνει η Κίνα και η Ρωσία σε αυτόν τον τομέα», είπε ο Πήτερ Σίνγκερ, ειδικός στις ρομποτικές πολεμικές επιχειρήσεις από το New America Foundation.
Ο κ. Γουόρκ είπε ότι ελπίζει, όταν αποδειχθεί ασφαλές το σκάφος, να συνεχίσει τις δοκιμές μαζί με τον 7ο στόλο, που έχει την βάση του στην Ιαπωνία. Ο στόχος του είναι να καταφέρει να έχει σκάφη όπως τον θαλάσσιο κυνηγό που να επιχειρούν σε μία γκάμα από αποστολές με ελάχιστη ανθρώπινη εποπτεία. Επίσης, θα ήθελε να δει τέτοια σκάφη να επιχειρούν στο δυτικό Ειρηνικό ωκεανό και στον Περσικό Κόλπο μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Το σκάφος κοστολογείται στα 17 εκατομμύρια ευρώ και το ημερήσιο κόστος λειτουργίας είναι μεταξύ 13.000 και 17.000 ευρώ, κάτι που το κάνει ιδιαίτερα ανέξοδο για το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ.
Το σκάφος σχεδιάστηκε από την Darpa (Defense Advanced Research Projects Agency), του οργανισμού ερευνών του αμερικάνικου Πενταγώνου και πρόκειται να περάσει δύο δύσκολα χρόνια στην θάλασσα όπου θα δοκιμαστεί για το αν μπορεί να ακολουθήσει με ασφάλεια τους διεθνής ναυτικούς κανόνες που ισχύουν για όλα τα σκάφη που επιχειρούν στην θάλασσα.
Αρχικά, θέλουν να διασφαλίσουν ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει το ραντάρ του και τις κάμερες για να αποφύγει άλλα σκάφη. Διαθέτει δύο μηχανές που είναι ικανές να κάνουν το σκάφος να ταξιδέψει με 27 κόμβους ανά ώρα.
Βέβαια, δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις για την συνεχιζόμενη αύξηση αυτόνομων σκαφών και οχημάτων, από ειδικούς και ακτιβιστές, για τα ρομποτικά αυτόνομα συστήματα που φέρουν οπλισμό και θα μπορούσαν να αναγνωρίσουν ανθρώπους ως απειλές και να τους σκοτώσουν.
Ο ίδιος ο κ. Γουόρκ τόνισε, κατά την καθέλκυση του θαλάσσιου κυνηγού, ότι αν ποτέ οπλιστεί οποιοδήποτε αυτόνομο ναυτικό σκάφος, η απόφαση για την χρήση θανατηφόρας δύναμης θα παρθεί από ανθρώπους. Και πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να φοβάται κάποιος ένα πλοίο σαν αυτό.