Πριν από πολλά χρόνια, στη Γερμανία, είχα εντυπωσιαστεί όταν είδα για πρώτη φορά φίλους μου Γερμανούς (που είναι γεροί πότες) να βγαίνουν τέσσερις πέντε μαζί με ένα αυτοκίνητο, και να διαπραγματεύονται το ποιος θα οδηγούσε στην επιστροφή ή να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και να μετακινούνται με ταξί. Ο οδηγός της βραδιάς όφειλε να πιει ανθρακούχο νερό ή το πολύ μια μπίρα ή ένα ποτήρι κρασί, έτσι ώστε να είναι αρκούντως νηφάλιος για να μεταφέρει τον εαυτό του και τη παρέα του με ασφάλεια στο σπίτι.
Τα χρόνια πέρασαν, γράφτηκαν πολλά για το αλκοόλ και τις επιπτώσεις του, και το θέμα είναι ότι δεν αφορά μόνο την οδική ασφάλεια· η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε αλκοολισμό και να βλάψει με ποικίλους τρόπους την υγεία. Ωστόσο η αλήθεια είναι ότι συχνά δυσκολευόμαστε να συμμορφωθούμε. Εξάλλου, σύμφωνα με έρευνα της ΜΚΟ «Νηφάλιοι-στην υγειά μας», οι Ελληνες δεν γνωρίζουν καλά τι σημαίνει αλκοόλ και αλκοολισμός, μάλιστα, 3 στους 10 εφήβους θεωρούν «αθώα» την κατανάλωση 1 έως 2 ποτών κάθε ημέρα.
Είναι λοιπόν, περισσότερο από καλόδεχτη, μια καινούργια πρωτοβουλία για την υπεύθυνη κατανάλωση, η οποία αυτή τη φορά προέρχεται από την πλευρά του προμηθευτή συμβάλλοντας στην οικοδόμηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές.
Η πρωτοβουλία ανήκει στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η οποία διέκρινε την ανάγκη επιμόρφωσης των bartenders και των επαγγελματιών της εστίασης σε θέματα υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ, και σε συνεργασία με την Ενωση Bartenders Ελλάδος και την Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Νηφάλιοι-στην υγειά μας», δημιούργησε την καινοτόμο εφαρμογή «ΣΕΡΒΙΡΩ ΥΠΕΥΘΥΝΑ» για τη σημασία και την αξία της υπεύθυνης διάθεσης αλκοόλ.
Να τονιστεί ότι για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία «η υπεύθυνη κατανάλωση αποτελεί ένα βασικότατο, στρατηγικό πεδίο πολύπλευρης δραστηριότητας», όπως μας είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Αλέξανδρος Δανιηλίδης, ο οποίος πρόσθεσε «καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, συνεργασία με σχετικούς φορείς και ΜΚΟ, ανάπτυξη και διάθεση ενός πλήρους χαρτοφυλακίου με προϊόντα χωρίς αλκοόλ, είναι κάποια από τα βήματα που έχουμε πάρει ως οργανισμός τα τελευταία χρόνια με στόχο την εμπέδωση μιας κουλτούρας υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ στην Ελλάδα».
Ο κ. Δανιηλίδης υπογράμμισε επίσης ότι με τη νέα πρωτοβουλία της εταιρείας «στρεφόμαστε στους πολύτιμους συνεργάτες μας, τα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης και τους επαγγελματίες του κλάδου, υποστηρίζοντας με ένα καινοτόμο τεχνολογικό εργαλείο το σημαντικότατο ρόλο τους στην αλυσίδα της υπεύθυνης διάθεσης αλκοόλ. Είμαστε σίγουροι πως τα τελικά σημεία θα συνεισφέρουν στην κουλτούρα υπεύθυνης κατανάλωσης, τη στιγμή που οι πολίτες επιλέγουν να καταναλώσουν αλκοολούχα προϊόντα και είμαστε πολύ αισιόδοξοι για την ουσιαστική επίδρασή τους στην πρωτοβουλία αυτή».
Το «ΣΕΡΒΙΡΩ ΥΠΕΥΘΥΝΑ» είναι μια πρωτότυπη εφαρμογή για έξυπνα κινητά, η οποία έχει στόχο την ευαισθητοποίηση, την ενημέρωση και την εκπαίδευση bartenders, σερβιτόρων και ιδιοκτητών χώρων εστίασης, όπως και των σπουδαστών που προορίζονται να δραστηριοποιηθούν σε ανάλογες θέσεις, στην υπεύθυνη διάθεση αλκοόλ.
Με τη συμβολή της Κίνησης Πολιτών «Νηφάλιοι-στην υγειά μας» (πρόκειται για ΜΚΟ για τον αλκοολικό και το περιβάλλον του, βραβευμένη και πιστοποιημένη από το Υπουργείο Υγείας), η καινοτόμος εφαρμογή παρέχει έγκυρες πληροφορίες και στοιχεία για το αλκοόλ, καθώς και συμβουλές για ενδεδειγμένους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης δυσάρεστων καταστάσεων, που σχετίζονται με την υπερκατανάλωση αλκοόλ, διαμορφώνοντας με αυτόν τον τρόπο μια κουλτούρα υπευθυνότητας.
Η εφαρμογή, που αγκαλιάστηκε από την Ενωση Bartenders Ελλάδος, καθώς βοηθάει στην αναβάθμιση των μελών της, διακρίνεται σε πέντε θεματικές ενότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν σημαντικά στοιχεία για το αλκοόλ: για παράδειγμα πώς παρασκευάζεται, την περιεκτικότητά του σε διάφορες κατηγορίες ποτών, τις επιπτώσεις του στο σώμα και τον εγκέφαλο, καθώς και χρήσιμες πληροφορίες, που αφορούν στον καθοριστικό ρόλο τον οποίο διαδραματίζουν οι bartenders στην αλυσίδα υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ, αλλά και στην οικοδόμηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές.
Τέλος, η εφαρμογή περιλαμβάνει επίσης ένα ειδικά διαμορφωμένο τεστ με έντεκα ερωτήσεις, βασισμένο στο υλικό που έχει παρουσιαστεί, δίνοντας στον χρήστη τη δυνατότητα να πιστοποιηθεί ως Πρεσβευτής Υπεύθυνης Διάθεσης Αλκοόλ. Η πιστοποίηση μπορεί να συμπεριληφθεί στο βιογραφικό του εργαζόμενου και να χρησιμεύσει ως ευκαιρία εξέλιξης στον κλάδο της εστίασης.
Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη στους ακόλουθους συνδέσμους:
Για χρήση Apple: Link. Για χρήση Android: Link