Κατά πάσα πιθανότητα δεν πρόκειται να κυκλοφορήσει τελικά στην ηπειρωτική Κίνα το τελευταίο συγγραφικό πόνημα του Τομά Πικετί, έπειτα από την άρνησή του να συμμορφωθεί προς τις υποδείξεις των Κινέζων και να αφαιρέσει συγκεκριμένα χωρία που ενοχλούν ιδιαίτερα, όπως φαίνεται, το κινεζικό καθεστώς.
Μπορεί ο κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ να έχει εκφραστεί με θετικά λόγια για το εκτενές έργο του γνωστού οικονομολόγου από τη Γαλλία αλλά το «Κεφάλαιο και Ιδεολογία» το οποίο εκδόθηκε πέρυσι από τον γαλλικό εκδοτικό οίκο Le Seuil θεωρείται ακατάλληλο για τους κινέζους αναγνώστες, κυρίως λόγω των αναφορών που εμπεριέχει σχετικά με τις ανισότητες που μαστίζουν και την πανίσχυρη πλέον Χώρα του Δράκου.
Μιλώντας στον Guardian ο Πικετί εξήγησε πως τον περασμένο Ιούνιο ο κινεζικός εκδοτικός οίκος Citic Press απέστειλε στον γάλλο εκδότη του μια λίστα δέκα σελίδων με τα «επίμαχα» αποσπάσματα από τη γαλλική έκδοση του βιβλίου που ζητούσε να αφαιρεθούν ενώ τον Αύγουστο απέστειλε μια νέα λίστα με χωρία από την αγγλική έκδοση.
«Αρνήθηκα τους όρους τους και δήλωσα πως θα μπορούσα να αποδεχτώ μόνο μια ολοκληρωμένη μετάφραση του βιβλίου χωρίς καμιά περικοπή. Ουσιαστικά ήθελαν να περικόψουν όλα τα αποσπάσματα που αναφέρονται στη σύγχρονη Κίνα και ειδικά τα χωρία που αφορούν τις ανισότητες και την αδιαφάνεια στη χώρα», εξήγησε ο γάλλος στοχαστής στη βρετανική εφημερίδα.
Πρόσθεσε επίσης πως και άλλοι κινέζοι εκδότες που επικοινώνησαν με τον οίκο Le Seuil υπογράμμισαν πως για να εκδοθεί το «Κεφάλαιο και Ιδεολογία» θα πρέπει να περικοπούν συγκεκριμένα εδάφια, οπότε φαίνεται πως επί του παρόντος τουλάχιστον το βιβλίο δεν θα κυκλοφορήσει στην Κίνα. Πάντως εκπρόσωπος του κινεζικού οίκου Citic Press υποστήριξε στην εφημερίδα «South China Morning» πως οι διαπραγματεύσεις για την έκδοσή του συνεχίζονται.
Τι, όμως, αναφέρεται στο βιβλίο του Πικετί που ενοχλεί τόσο πολύ τους Κινέζους; Οτι «οι καταστροφές του σταλινισμού και του μαοϊσμού» είχαν ως αποτέλεσμα συγκεκριμένες μετά-κομμουνιστικές κοινωνίες, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και η κινεζική, να γίνουν «οι πιο στενοί σύμμαχοι του υπέρ-καπιταλισμού».
«Τόσο μεγάλη υπήρξε η κομμουνιστική καταστροφή ώστε επισκίασε τη ζημιά που προκάλεσαν οι ιδεολογίες της δουλείας, της αποικιοκρατίας και των φυλετικών διακρίσεων και απέκρυψε τους ισχυρούς δεσμούς των εν λόγω ιδεολογιών με τις ιδεολογίες της ιδιοκτησίας και του υπέρ – καπιταλισμού», υποστηρίζει ο Πικετί ο οποίος στις σελίδες του βιβλίου του δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην αδιαφάνεια που παρατηρείται σήμερα στην Κίνα όσον αφορά τα εισοδήματα και τη συγκέντρωση πλούτου, τη φυγή κεφαλαίων και την εκτεταμένη διαφθορά. Επισημαίνει επίσης πως στην Κίνα το χάσμα ανάμεσα στο πλουσιότερο 10% και το φτωχότερο 50% είναι ελάχιστα μικρότερο από εκείνο των ΗΠΑ και πολύ μεγαλύτερο από εκείνο της Ευρώπης.
Πώς, όμως, αξιολογεί ο ίδιος τη στάση των Κινέζων;
«Κατά τη γνώμη μου αυτή η λογοκρισία αναδεικνύει τον ολοένα αυξανόμενο εκνευρισμό του κινεζικού καθεστώτος και την άρνησή του να συμμετάσχει σε έναν ανοιχτό διάλογο σχετικά με τα διάφορα οικονομικά και πολιτικά συστήματα. Είναι κρίμα για όλους. Στο βιβλίο μου υιοθετώ μια επικριτική αλλά και εποικοδομητική στάση όσον αφορά τα άνισα καθεστώτα ανά την υφήλιο και την υποκρισία τους, στην Κίνα αλλά και στις ΗΠΑ, την Ευρώπη, την Ινδία, τη Βραζιλία, τη Μέση Ανατολή και αλλού. Είναι κρίμα το ότι ο κινεζικός σοσιαλισμός του Σι Τζινπίνγκ αρνείται τον διάλογο και την κριτική», δήλωσε ο Πικετί σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Corriere della Sera.