H «νέα πραγματικότητα» επιβάλλει στο βερολινέζικο θέατρο μόνο 200 από τα 700 καθίσματα που είχε | Berliner Ensemble/Facebook
Θέματα

Πώς εφαρμόζει την κοινωνική απόσταση το Μπερλίνερ Ανσάμπλ

Το διάσημο βερολινέζικο θέατρο αφαίρεσε περισσότερες από τις μισές θέσεις του κοινού για να κρατήσει ασφαλείς τους θεατές κατά τη διάρκεια των παραστάσεων
Protagon Team

Καθώς τα μουσεία και τα θέατρα που είχαν κλείσει εξαιτίας της COVID-19 ανοίγουν και πάλι σιγά-σιγά τις πόρτες τους, πολλά από αυτά εφαρμόζουν δημιουργικές τεχνικές για την ασφάλεια των επισκεπτών τους.

Σε μια παριζιάνικη γκαλερί, γράφει το περιοδικό Smithsonian,  οι λάτρεις της τέχνης φορούν πολύχρωμα καπέλα από χαρτί (papier-mâché) που προειδοποιούν τους άλλους να τηρούν τις αποστάσεις. Στην Ιταλία, οι τουρίστες στις αίθουσες του καθεδρικού ναού της Φλωρεντίας φορούν ηλεκτρονικά κολιέ που βουίζουν και ανάβουν όταν κάποιος πλησιάσει πολύ.

Και στα τέλη του περασμένου μήνα, το Berliner Ensemble (Μπερλίνερ Ανσάμπλ) στην πρωτεύουσα της Γερμανίας παρουσίασε το δικό του σχέδιο για την COVID-19 με μια φωτογραφία που ανέβασε στο Twitter.

Η πλατεία του βερολινέζικου θεάτρου πριν απομακρυνθούν τα 500 από τα συνολικά 700 καθίσματα (πάνω) και όπως είναι σήμερα

«Νέα πραγματικότητα», γράφει η λεζάντα που έβαλε η θεατρική ομάδα στη φωτογραφία με τα βελούδινα κόκκινα καθίσματα διάσπαρτα στον χώρο της πλατείας του θεάτρου, ο οποίος μετά την απομάκρυνση 500 από τα 700 καθίσματα που είχε παλιότερα θυμίζει πλέον χαμόγελο χωρίς δόντια…

«Αφαιρώντας τα καθίσματα, τα υπόλοιπα είναι πιο εύκολα προσβάσιμα», λέει ο Ολιβερ Ρίζε καλλιτεχνικός διευθυντής του Berliner Ensemble στο Dezeen. «Αυτό μας επιτρέπει να ακολουθούμε τους κανόνες της κοινωνικής, ή όπως εμείς θα θέλαμε να το θέσουμε, τους κανόνες της φυσικής απόστασης».

Η ασυνήθιστη νέα διάταξη θέσεων έχει σχεδιαστεί ώστε να υπάρχει απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρου ανάμεσα στους θεατές, σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας της γερμανικής κυβέρνησης, όπως αναφέρει ο Guardian. Το βερολινέζικο θέατρο έχει αρχίσει να πραγματοποιεί υπαίθριες παραστάσεις στον κήπο του, δεν προβλέπεται, όμως, ότι θα του επιτραπεί να ανοίξει ξανά τις πόρτες του για εσωτερικές παραστάσεις πριν από το φθινόπωρο.

Φυσική απόσταση μεταξύ των θεατών και στο θερινό Μπερλίνερ Ανσάμπλ (Facebook / Berliner Ensemble)

Ακόμα, όταν ανοίξει και πάλι η εσωτερική αίθουσα, η παράσταση θα γίνεται χωρίς διάλειμμα και οι θεατές θα μπορούν να πηγαίνουν στην τουαλέτα όποτε θέλουν. Με το μέτρο αυτό πιστεύεται ότι θα περιοριστεί η συγκέντρωση κόσμου στις τουαλέτες.

Το Berliner Ensemble έχει επίσης προσαρμόσει τον κατάλογο των έργων του με στόχο την ασφάλεια των ηθοποιών: σύμφωνα με τον Guardian κόπηκε μια παραγωγή του «Μάκβεθ» επειδή είχε πάρα πολλά «φιλιά και γλείψιμο»…

Το θέατρο ιδρύθηκε το 1949 από την ηθοποιό Ελένε Βάιγκελ και τον σύζυγό της, τον μεγάλο θεατρικό συγγραφέα Μπέρτολτ Μπρεχτ, με δυνατότητα φιλοξενίας 700 ατόμων. Στη νέα του μορφή, όμως, θα φιλοξενεί μόνο 200 θεατές και οι πόρτες θα παραμένουν ανοιχτές κατά τη διάρκεια των παραστάσεων, ώστε να κυκλοφορεί ο αέρας. Και τα καθίσματα που απομακρύνθηκαν  πρόκειται να ανακαινιστούν.

Το Forum Theater στην Στουτγάρδη έχει επίσης αφαιρέσει καθίσματα (Twitter)

«Θα μπορούσαμε απλά να έχουμε καταργήσει κάποιες θέσεις ή να βγάλουμε ολόκληρες σειρές, αλλά τότε θα έμοιαζε με φάντασμα», λέει ο Ρίζε στον Guardian, «Θέλουμε να δημιουργήσουμε μια ξεχωριστή εμπειρία, που θα αγκαλιάσει τη συναισθηματική μνήμη των ανθρώπων… Θα είναι μια νέα εμπειρία, με νέο τελετουργικό».

Το Berliner Ensemble δεν είναι το μοναδικό θέατρο που σκοπεύει να δοκιμάσει νέες ρυθμίσεις τους επόμενους μήνες. Όπως αναφέρει ο Guardian, η σκηνή Schaubühne (Σαουμπίνε) στο Δυτικό Βερολίνο σκέφτεται να χρησιμοποιήσει χωρίσματα από πλεξιγκλάς ανάμεσα στους θεατές για να αποτρέψει την εξάπλωση του ιού. Και το Forum Theater απάντησε στη φωτογραφία του Ensemble στο Twitter με μια φωτογραφία από τη δική του μισοάδεια αίθουσα, με τη λεζάντα: «Χαιρετίσματα από τη Στουτγάρδη …»