Οι επιβάτες παρακαλούνται να δέσουν τις ζώνες ασφαλείας και να έχουν έτοιμο για έλεγχο το… πρόσωπό τους. Αυτές πάνω κάτω θα είναι οι υποχρεώσεις των επιβατών στο κοντινό μέλλον. Για τα υπόλοιπα θα αναλαμβάνουν ρομπότ, αλγόριθμοι και τεχνητή νοημοσύνη.
Χρησιμοποιώντας τα βιομετρικά στοιχεία του προσώπου ως διαβατήριο, δημιουργώντας ρομποτικούς σταθμούς ελέγχου που θα βοηθούν στο να μειώνουν το φαινόμενο των ατελείωτων «ουρών» και με τη βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας που θα μας λέει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκονται οι αποσκευές μας, η εμπειρία του αεροδρομίου σε λίγα χρόνια θα έχει αλλάξει πλήρως.
Οι αεροπορικές εταιρείες βιάζονται. Οι εκτιμήσεις είναι ότι τα 3,7 δισεκατομμύρια επιβάτες του 2017, θα φτάσουν τα 5,5 δισεκατομμύρια το 2036. Αυτό και μόνο το στοιχείο αναγκάζει τις εταιρείες να επισπεύσουν «την ψηφιοποίηση των διαδικασιών και των υπηρεσιών για να προσφέρουν στους επιβάτες μεταβιβάσεις πιο γρήγορες και πιο ασφαλείς». Αυτά αναφέρει στη Repubblica ο Σέρτζιο Κολέλα πρόεδρος της SITA, της εταιρείας που δημιούργησαν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες για να προετοιμαστούν για τις τεχνολογικές μεταμορφώσεις που έρχονται στον τομέα των αερομεταφορών. Η SITA πρόσφατα συγκέντρωσε στη Γερμανία τους «γκουρού» του χώρου για να συζητήσουν το πώς θα αλλάξει η εμπειρία των πτήσεων και ιδού οι προβλέψεις τους.
Το πρόσωπο ως διαβατήριο
Τα βιομετρικά στοιχεία του προσώπου θα είναι το διαβατήριο για τις μετακινήσεις των επιβατών εντός του αεροδρομίου. Στην είσοδο του αεροδρομίου οι υπεύθυνοι θα σκανάρουν το διαβατήριο που περιέχει τα ψηφιακά στοιχεία του επιβάτη. Ειδικό μηχάνημα λαμβάνει φωτογραφία του επιβάτη, επιβεβαιώνει αν η εικόνα συμπίπτει με εκείνη του διαβατηρίου και δίνει το πράσινο φως. Από εκείνη τη στιγμή και μετά ο επιβάτης μπορεί να χρησιμοποιεί το πρόσωπό του για όλες τις διαδικασίες που απαιτούνται: να κάνει check-in, να παραδώσει τις αποσκευές του και να επιβιβαστεί χωρίς να παρουσιάσει οποιοδήποτε έγγραφο.
Σύμφωνα με τους ειδικούς της SITA η διαδικασία μειώνει από ένα λεπτό σε είκοσι δευτερόλεπτα τον χρόνο ελέγχου διαβατηρίων και από 7 δευτερόλεπτα σε 3 τον χρόνο επιβίβασης. Οσο για την ασφάλεια κρίνεται ανώτερη από τα σημερινά επίπεδα (πάντως εκτιμάται ότι σε τρεις περιπτώσεις στις χίλιες ο αλγόριθμος μπορεί να κάνει λάθος στον έλεγχο).
Οι αποσκευές που «μιλούν»
Από τον Ιούνιο του 2018 όλες οι αποσκευές θα έχουν δυνατότητα άμεσου εντοπισμού χάρη σε ένα σύστημα ασύρματης ταυτοποίησης (Rfid). Το σύστημα μέσω του εντοπισμού σήματος της κάθε αποσκευής παρακολουθεί το ταξίδι της από τη στιγμή που ο επιβάτης την παραδίδει ως τη στιγμή που την παραλαμβάνει. Η παράδοση θα γίνεται σε ρομποτικούς κινούμενους σταθμούς που θα διαβάζουν το πρόσωπο του επιβάτη, θα εκτελούν χρέη τελωνειακού και θα τοποθετούν το ειδικό σήμα σε κάθε αποσκευή. Στη συνέχεια ειδικό ρομπότ θα μεταφέρει την αποσκευή στο αεροπλάνο.
Το σύστημα εκτιμάται ότι θα καθησυχάσει τους επιβάτες, καθώς σήμερα η ανεύρεση της αποσκευής στο τέλος του ταξιδιού αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία του επιβατικού κοινού.
Το κόστος της τεχνολογίας υπολογίζεται σε ένα λεπτό του ευρώ για κάθε αποσκευή, θα μειώσει τις απώλειες – οι οποίες κόστισαν στις εταιρίες 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ το 2016 – και θα προσφέρει εξοικονόμηση τριών δισεκατομμυρίων ευρώ εντός επτά ετών στις εταιρίες.
Πτήση online
Στο μέλλον δεν θα είναι απαραίτητο να κλείνουμε τα κινητά και λάπτοπ όσο είμαστε εν πτήσει. Το 37% των αεροπλάνων είναι ήδη σήμερα σε θέση να προσφέρει υπηρεσίες internet, ποσοστό που αναμένεται γρήγορα να αυξηθεί δίνοντας (επί πληρωμή στην αρχή) τη δυνατότητα τηλεφωνημάτων, sms, streaming και πλοήγησης στο Διαδίκτυο. Ευχάριστο για τους επιβάτες, οικονομικό για τις εταιρίες: η διασκέδαση των επιβατών σήμερα στοιχίζει πολύ και τα συστήματα οθονών ζυγίζουν έξι κιλά ανά θέση. Η σύνδεση στο Διαδίκτυο δίνει ακόμα τη δυνατότητα να αποστέλλονται σε πραγματικό χρόνο στις επίγειες υπηρεσίες στοιχεία για τη λειτουργία του αεροσκάφους κάνοντας πιο γρήγορη, πιο ασφαλή και φθηνότερη τη συντήρησή τους.
Η τεχνολογίας της ψηφιακής πραγματικότητας θα καθοδηγεί τους επιβάτες με χρήση ειδικών γυαλιών ή του smartphone εντός των αεροδρομίων ενώ σε περίπτωση καθυστερήσεων ή ακυρώσεων η συστήματα τεχνητής νοημοσύνης θα φροντίζει για την αλλαγή πτήσης του επιβάτη ή για ό,τι άλλο χρειάζεται χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Το μέλλον στους ουρανούς διαγράφεται λαμπρό.