Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα κοστίζουν πανάκριβα και προσφέρουν περιορισμένη αυτονομία. Τα βενζινοκίνητα και τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα καταναλώνουν επίσης έως και 50% περισσότερα καύσιμα σε σύγκριση με τις τιμές, που προκύπτουν από τις τυποποιημένες μετρήσεις. Αρα – λένε οι αυτοκινητοβιομηχανίες – τη λύση στο πρόβλημα μπορεί να δώσει προς το παρόν μόνον η υβριδική τεχνολογία και ειδικότερα τα μοντέλα Plug-in, των οποίων οι μπαταρίες φορτίζονται και εξωτερικά, π.χ. από πρίζα.
Οι κατασκευαστές περιγράφουν με διθυράμβους τα πλεονεκτήματα της υβριδικής τεχνολογίας, που είναι σαφώς προσιτότερη σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα και επιτρέπει θεαματική μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου. Να αναφέρουμε χαρακτηριστικά, ότι η Mitsubishi δίνει ως μέση κατανάλωση βενζίνης για το βάρους 1,8 τόνων Οutlander PHEV με Plug-in υβριδικής τεχνολογίας μόλις 1,9 λίτρα αμόλυβδης ανά 100 χλμ. Απίστευτο νούμερο για ένα ογκώδες SUV, που δυσκολεύεσαι να πιστέψεις, ότι ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Τον ρόλο του άπιστου Θωμά ζήλεψε και η ελβετική λέσχη αυτοκινήτου TCS, η οποία συνεργάστηκε με το Ινστιτούτο ΙFA του Πολυτεχνικού Πανεπιστημίου της Βιέννης, για να διαπιστώσει ποια είναι η πραγματική κατανάλωση τεσσάρων υβριδικών μοντέλων: του Audi A3 e-tron, του Mitsubishi Outlander PHEV, του Toyota Prius Plug-in και του Volvo V60 D6 AWD Τwin Engine.
Τα αποτελέσματα του τεστ ήταν άκρως διαφωτιστικά. Το Audi A3 Sportback e-tron με τούρμπο βενζινοκινητήρα και συνολική ισχύ 204 ίππους κατανάλωσε κατά μέσο όρο 6,3 lt/100 χλμ. με τις εξωτερικές θερμοκρασίες στους 20 βαθμούς Κελσίου, ενώ η κατανάλωση αυξήθηκε στα 8,2 lt/100 χλμ. με μηδέν βαθμούς Κελσίου θερμοκρασία περιβάλλοντος
Οι μετρήσεις της κατανάλωσης πραγματοποιήθηκαν σε συνθήκες πραγματικής χρήσης τέτοιων μοντέλων και όχι σε εργαστηριακό περιβάλλον. Η μήκους 35 χιλιομέτρων διαδρομή ήταν μεικτή και περιελάμβανε 25% κίνηση μέσα σε πόλη, 45% εκτός πόλης και 30% σε αυτοκινητόδρομο. Επίσης, τα τεστ έγιναν σε τρεις διαφορετικές εξωτερικές θερμοκρασίες (0, 20 και 30 βαθμούς Κελσίου) και με την ανάλογη χρήση θέρμανσης και κλιματισμού μέσα στο αυτοκίνητο. Οι δοκιμές σε διαφορετικές εξωτερικές θερμοκρασίες είναι σημαντικές, κυρίως όσον αφορά στην αυτονομία των μπαταριών των υβριδικών μοντέλων, η οποία περιορίζεται σημαντικά σε κρύο περιβάλλον. Αυτό σημαίνει στην πράξη, ότι ένα υβριδικό αυτοκίνητο λειτουργεί στη ζέστη περισσότερα χιλιόμετρα ως αμιγώς ηλεκτρικό, οπότε καταναλώνει και λιγότερα καύσιμα. Στο κρύο περιορίζεται η αυτονομία του ως ηλεκτρικό και ενεργοποιείται νωρίτερα ο κινητήρας βενζίνης ή πετρελαίου, με αποτέλεσμα την υψηλότερη κατανάλωση.
Τα αποτελέσματα του τεστ ήταν άκρως διαφωτιστικά. Το Audi A3 Sportback e-tron με τούρμπο βενζινοκινητήρα και συνολική ισχύ 204 ίππους κατανάλωσε κατά μέσο όρο 6,3 lt/100 χλμ. με τις εξωτερικές θερμοκρασίες στους 20 βαθμούς Κελσίου, ενώ η κατανάλωση αυξήθηκε στα 8,2 lt/100 χλμ. με μηδέν βαθμούς Κελσίου θερμοκρασία περιβάλλοντος. Αντίστοιχα, με 20 βαθμούς Κελσίου διέθεταν οι μπαταρίες του 40 χιλιόμετρα αυτονομία, όμως με μηδέν βαθμούς μειώθηκε η αυτονομία τους στα 19 χιλιόμετρα, αν και σύμφωνα με το εργοστάσιο κυμαίνεται στα 50 χιλιόμετρα.
Το τετρακίνητο Mitsubishi Outlander PHEV των 203 ίππων αρκέστηκε σε 8,6 λίτρα βενζίνη ανά 100 χλμ. με 20 βαθμούς Κελσίου θερμοκρασία περιβάλλοντος και σε 10,8 lt/100 χλμ. με μηδέν βαθμούς Κελσίου. Η εργοστασιακή αυτονομία των μπαταριών του ανέρχεται σε 52 χιλιόμετρα, όμως η πραγματική ήταν 40 χιλιόμετρα στις υψηλότερες θερμοκρασίες και 21 χιλιόμετρα στο μηδέν.
Το Toyota Prius Plug-in με 136 ίππους συνολική ισχύ ήταν το οικονομικότερο με πραγματική μέση κατανάλωση 5,0 lt/100 χλμ. (20 βαθμοί Κελσίου) ή 6,3 lt/100 χλμ. (μηδέν βαθμοί Κελσίου). Μπορεί επίσης να διανύσει 16 χιλιόμετρα μόνον με τον ηλεκτροκινητήρα του, όταν οι θερμοκρασίες του περιβάλλοντος κυμαίνονται στους 20 βαθμούς Κελσίου, ενώ μόνον 9 χιλιόμετρα με μηδέν βαθμούς ψύχος, αν και η ‘’ηλεκτρική αυτονομία του’’ ανέρχεται -σύμφωνα με το εργοστάσιο- σε 25 χιλιόμετρα.
Ο τέταρτος της παρέας ήταν το τετρακίνητο Volvo V60 D6 Twin Engine με συνδυασμό πετρελαιοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα και 288 ίππους σύνολο απόδοσης. Το σουηδικό βάγκον καταναλώνει στην υβριδική εκδοχή του 7,0 lt/100 χλμ. (στους 20 β. Κελσίου) και 8,8 lt/100 χλμ. στους μηδέν βαθμούς. Αντίστοιχα, μπορεί να καλύψει 43 χιλιόμετρα ως αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όταν επικρατούν θερμοκρασίες της τάξης των 20 βαθμών Κελσίου και 31 χιλιόμετρα με μηδέν βαθμούς (50 χιλιόμετρα αναφέρει ως αυτονομία το εργοστάσιο).
Οι πραγματικές τιμές κατανάλωσης αποκλίνουν λοιπόν και εδώ από τις εργοστασιακές, ωστόσο κρίνονται αποδεκτές για μοντέλα τόσο υψηλών αποδόσεων, αν και όχι τόσο συγκλονιστικά χαμηλές. Σημαντικό ρόλο παίζει βεβαίως ο τύπος των διαδρομών, καθώς στις πόλεις αξιοποιείται καλύτερα ο ηλεκτροκινητήρας ενός υβριδικού μοντέλου και η διαφορά στην κατανάλωση συγκριτικά με ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο συμβατικής τεχνολογίας μεγαλώνει. Εκτός πόλης μειώνεται ωστόσο η ψαλίδα μεταξύ των δύο τεχνολογιών και το πλεονέκτημα των υβριδικών αυτοκινήτων δεν είναι τόσο σημαντικό.