Το μεγάλο ερώτημα είναι το τι θα συμβεί στην Αθήνα | Menelaos Myrillas / SOOC
Θέματα

Ποιες ευρωπαϊκές πόλεις απαγορεύουν την κυκλοφορία αυτοκινήτων στα αστικά κέντρα

Η αύξηση των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 4,5% το 2017 οδήγησε σε επίσπευση λήψης αυστηρών μέτρων από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ως προς την εκπομπή ρύπων. Τι πρόκειται να γίνει, αντίστοιχα, στην Αθήνα;
Protagon Team

Από τα 241 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούσαν το 2016 στους ευρωπαϊκούς δρόμους, πλέον καταγράφονται 252 εκατομμύρια επιβατικά, με τα παλαιότερα εξ αυτών να συμμετέχουν 10 ως 15 φορές περισσότερο σε εκπεμπόμενους ρύπους.

Τα diesel παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (παλιότερα του Euro 4) συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση των ρύπων και γι’ αυτό οι ευρωπαϊκές πόλεις περιορίζουν δραστικά την κυκλοφορία τους από την 1/1/2018 στα αστικά κέντρα.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει παλιότερα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) η Ελλάδα έχει ιδιαίτερα αυξημένο μέσο όρο ηλικίας αυτοκινήτων, καθώς αυτός είναι πάνω από τα 14 έτη σε σχέση με τις κεντρικές ευρωπαϊκές χώρες όπου ο μέσος όρος των επιβατικών είναι κοντά στα 9 έτη και με το μέσο όρο συνολικά της ΕΕ να βρίσκεται κοντά στα 11 έτη.

Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε μία νέα οδηγία για τα εθνικά ανώτατα όρια εκπομπών που ισχύουν. Στόχος της συγκεκριμένης οδηγίας είναι η μείωση των ρύπων που συσχετίζονται με 400.000 πρόωρους θανάτους που προκαλούνται ετησίως από την ατμοσφαιρική ρύπανση στην ΕΕ.

Σημειώνεται ότι οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη θεσπίσει «ζώνες χαμηλών εκπομπών» στα αστικά τους κέντρα, για να περιορίσουν τη ρύπανση που προκαλείται κυρίως από οχήματα παλαιότερων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών. Τα μέτρα είναι αυστηρότερα για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα παλιότερης τεχνολογίας.

Για παράδειγμα στο Αμστερνταμ από την 1/1/2018 θα απαγορεύεται η κυκλοφορία για τα Euro 1 βενζινοκίνητα και Euro 4 πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, στη Βαρκελώνη δεν επιτρέπεται η είσοδος σε οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 1-2, ασχέτως τύπου καυσίμου, στο Βερολίνο θα απαγορεύεται η κυκλοφορία στα Euro 1 βενζινοκίνητα και Euro 4 πετρελαιοκίνητα, στις Βρυξέλλες μέχρι το 2021 θα έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία στα Euro 2 βενζινοκίνητα και Euro 4 πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, στο Παρίσι θα απαγορεύονται τα Euro 3 πετρελαιοκίνητα και Euro 2 βενζινοκίνητα, ενώ στο Οσλο οποιοδήποτε πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο είναι προγενέστερης τεχνολογίας από την Euro 6, πρέπει να πληρώσει τέλος εισόδου που κυμαίνεται από 1,5 έως 10 ευρώ ημερησίως, ανάλογα την ώρα εισόδου.

Όλα αυτά μετά τη γενικότερη πρωτοβουλία μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών να εντάξουν στην γκάμα τους ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά και τον γενικότερο σχεδιασμό πολλών κυβερνήσεων ευρωπαϊκών χωρών, όπου μέσα στα επόμενα χρόνια είναι αποφασισμένες να καταργήσουν την πώληση νέων επιβατικών αυτοκινήτων που θα φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Τι θα συμβεί στην Αθήνα;

«Η Αθήνα θα απαγορεύσει τα αυτοκίνητα ντίζελ μέχρι το 2025, μαζί με το Παρίσι, τη Μαδρίτη και την Πόλη του Μεξικό» είχε δηλώσει ο δήμαρχος της Αθήνας, Γιώργος Καμίνης, στη Σύνοδο Κορυφής Δημάρχων C40 στην Πόλη του Μεξικό.

Ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης ανέφερε, επίσης, ότι θέλει να προχωρήσει την Αθήνα ακόμη ένα βήμα παραπέρα, με την αφαίρεση κάθε αυτοκινήτου από το κέντρο της Αθήνας.

Οι δήμαρχοι, τότε, ζήτησαν από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να αναλάβουν δράση, προσθέτοντας ότι θα παράσχουν κίνητρα για πεζούς, ποδηλάτες, ή εναλλακτικά καύσιμα. Ακόμα δεν είναι ακριβώς ξεκάθαρο αν η δέσμευση των δημάρχων θα περιλαμβάνει μια συνολική απαγόρευση ή αν θα απαγορεύσει αυτοκίνητα από ορισμένες περιοχές των πόλεων.
Το διάστημα μέχρι το 2025, πάντως, θα λειτουργήσει ως μεταβατικό στάδιο, με τα ηλεκτρικά οχήματα να είναι ήδη έτοιμα για τη νέα εποχή.