Εχει πλάκα. Μόνο να το βλέπεις. Σαν να ξεπήδησε από κατάστημα παιχνιδιών απ’ το πουθενά, ανάμεσα στα μεγαθήρια της πόλης – τα αυτοκίνητα κανονικού μεγέθους, εννοώ. To πιο πετυχημένο που διάβασα από σχόλια είναι πως «τώρα, αν συμβεί κάτι, αντί να καλούμε το 100 θα παίρνουμε το 50». Επιτρέψτε μου, αλλά αυτή εδώ είναι μινιατούρα έξυπνα πακεταρισμένη και καλά ντιλαρισμένη στο πνεύμα της εποχής.
Αν θυμάστε, για το Ami είχαμε γράψει ακριβώς όταν είχε σκάσει μύτη στους δρόμους του Παρισιού. Και τώρα, το άγρυπνο μάτι των αυτοκινητόφιλων παπαράτσι το εντόπισε στη Χάλκη, στο νησί που θέλει να εξελιχθεί ως «πράσινο». Το Ami είναι ηλεκτρικό, είναι ντάλε κουάλε μπροστά και πίσω, οι δύο του πόρτες ανοίγουν με αντίθετη φορά, έχει αυτονομία μέχρι 75 χιλιόμετρα και τελική ταχύτητα 45 χλμ./ώ. Γελάς; Ναι, έτσι όπως εξελίσσονται τα όρια ταχύτητας σε μεγάλες ευρωπαϊκές μητροπόλεις -Λονδίνο, Παρίσι και πάει λέγοντας- το Ami είναι ο πρόδρομος της υπόθεσης. Η smart κίνηση της Citroën που είδε το έργο και κάνει κίνηση-ματ. Μαζί έβαλε και τη θέση για το smartphone στο κέντρο του ταμπλό. Απ’ αυτό γίνονται πλέον όλα. Όπως και η υπηρεσία Carsharing, το πρόγραμμα κοινοχρησίας που ήδη εφαρμόζεται στο εξωτερικό.
Hδη έχουν έρθει στην Ελλάδα γύρω στα 50 αυτοκίνητα που, για την ώρα, θα απορροφηθούν από οργανισμούς και Αρχές. Αστυνομία, Λιμενικό αλλά και ΔΕΗ, με την τελευταία να δίνει το στίγμα της ηλεκτροκίνησης με τον πιο χαριτωμένο και πιασάρικο τρόπο.
Η άποψή μου υποτάσσεται πλήρως με τη θέση του μεγάλου «γερακιού» της αυτοκίνησης, του άλλοτε προέδρου της General Motors και γκουρού των πωλήσεων με θητεία στις Ford και BMW, του 89χρονου σήμερα, Μπομπ Λουτζ, που όταν κάποτε τον ρώτησαν για τις αμοιβές των στελεχών στις αυτοκινητοβιομηχανίες, είπε το εξής μυθικό:
«Aν ερχόταν ένας καλός σχεδιαστής και μου ζητούσε ενάμισι εκατομμύρια δολάρια, θα του ‘δινα τρία. Αν ήθελε σπίτι στη Lake Michigan; Το υπέγραφα με χαμόγελο. Η GM έβγαζε 156 δισ. δολάρια το χρόνο. Τι; Να ‘κανα οικονομία για πέντε εκατομμύρια;».
Μάλιστα, ο Λουτζ το προχωρά ακόμα περισσότερο. Λέει, για παράδειγμα, πως είναι τόσο σημαντικό το ντιζάιν ώστε είναι καιρός να εξισωθούν οι ήδη υψηλοί μισθοί της αφρόκρεμας των σχεδιαστών με αυτούς που παίρνει ο CEO της εταιρείας.
Ναι, τόσο σημαντικό είναι το ντιζάιν για την αυτοκινητοβιομηχανία. Αν το Ami ήταν άλλο ένα μικρό ηλεκτρικό, ξενέρωτο και αδιάφορο σχεδιαστικά, σαν μερικά που θυμίζουν τρέιλερ σε γήπεδα γκολφ, δεν θα επικοινωνούσε το μήνυμα. Αυτό εδώ, όμως, δείχνει ούλτρα μοντέρνο, δεν σε κάνει να φαίνεσαι αστείος. Φαίνεσαι τρέντι, στα νεοελληνικά. Και εκεί είναι όλη η επικοινωνιακή σημειολογία του πράγματος. Φτηνότερος αντίπαλος του Smart; Μπορεί. Θα δείξει.
Πάντως από τις αρχές του χρόνου αναμένονται οι παραγγελίες και για ιδιώτες. Δεν έχει υπάρξει επίσημη ενημέρωση από την εισαγωγική αλλά λέγεται πως θα κοστίζει κάτω από €9.000, ότι θα μπορείς και να το μισθώνεις με μία προκαταβολή κάτω από τρία χιλιάρικα και, από ‘κει και πέρα, θα πληρώνεις ένα πολύ χαμηλό μηνιαίο μίσθωμα (ακούστηκε για €20). Κυρίως: Oτι θα μπορούν να το οδηγούν και 16χρονα με δίπλωμα μοτοποδηλάτου. Μπαμπάδες, ετοιμαστείτε για το ψηστήρι…
Κοντολογίς: πολύ έξυπνο, πολύ funky, πολύ ευέλικτο (με κύκλο στροφής μόλις 7,2 μέτρα), πολύ μικρό (2,5 μέτρα και 1,4 πλάτος) και, αντιστρόφως, πολύ μεγάλη μπίζνα στις πόλεις που αλλάζουν. Το Citroën 2CV του 21ου αιώνα; Ναι, θα μπορούσε. Δείτε και το επίσημο βίντεο: