Ο Βασίλης και ο Σίμος είναι συνάδελφοι -μέλη της μεγάλης οικογένειας του IT του Ομίλου ΟΤΕ- και συνομήλικοι. Στα 40, στα 40 και κάτι. Οικογενειάρχες και οι δύο, ο ένας μάλιστα και νέος μπαμπάς.
Ο Βασίλης και ο Σίμος είναι τα πρόσωπα πίσω από ένα επίτευγμα -ένα εταιρικό επίτευγμα- που είχε ευεργετικές επιπτώσεις του στη καθημερινή ζωή εκατομμυρίων πολιτών αλλά και εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων. Και αυτό γιατί μέσα σε ελάχιστα 24ωρα (και ιδιαίτερα σε πρωτόγνωρες συνθήκες που διαμορφώθηκαν από την εισβολή του αόρατου εχθρού COVID-19) άνθρωποι όπως o Βασίλης και ο Σίμος κατάφεραν, αξιοποιώντας υφιστάμενες υποδομές και δίκτυα του ΟΤΕ, να «στηθεί» και να λειτουργήσει μια «επιχείρηση από το σπίτι» – μια επιχείρηση όπου 13.000 υπάλληλοι μπόρεσαν να δουλέψουν από μακριά και να σταθούν δίπλα στους πελάτες, ιδιώτες και επιχειρήσεις, προσφέροντας υπηρεσίες δίχως κανείς να καταλάβει τη διαφορά.
Για το μέτρο του επιτεύγματος δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω από την αναφορά ενός μεγέθους και αυτό δεν είναι άλλο από τον αριθμό των υπαλλήλων που είχαν δικαίωμα απομακρυσμένης πρόσβασης στον ΟΤΕ. Ήταν μόλις 2.500 υπάλληλοι, ένα μικρό μόνο μέρος του συνολικού αριθμού των εργαζομένων. Από τους 2.500 λοιπόν φτάσαμε στους 13.000 χάρις στις ηρωϊκές προσπάθειες της μεγάλης οικογένειας της Πληροφορικής του ΟΤΕ.
Ούτε ο Σίμος, ούτε και ο Βασίλης έχουν συνειδητοποιήσει το επίτευγμα στο οποίο συμμετείχαν μαζί με εκατοντάδες συναδέλφους τους. Δεν είχαν τον χρόνο. Δούλευαν – από το σπίτι πια αλλά σαν να ήταν στο γραφείο- για 12 με 14 ώρες την ημέρα. Κατά βάθος το γνωρίζουν. Το καταλαβαίνεις στη φωνή τους. Το νιώθεις ότι είναι περήφανοι για το ό,τι συνέβη, για την μικρή ή μεγαλύτερη συμβολή και συνεισφορά του καθενός. Άλλωστε, δεν θα μπορούσε να ήταν και διαφορετικά καθώς τα «ευχαριστώ» των συναδέλφων τους δεν σταματούν να καταφθάνουν. Χιλιάδες «ευχαριστώ» σε μηνύματα με κάθε τρόπο και μέσο. Μια ισχυρή ένδειξη αναγνώρισης του έργου τους.
Σε κάθε περίπτωση εξακολουθούν να πατούν στη γη. Δεν είναι δα και καινούργιοι στη δουλειά. Ο Σίμος έχει πίσω του σχεδόν 20 χρόνια στον ΟΤΕ και ο Βασίλης συμπλήρωσε από τη μεριά του 17 χρόνια. Γνωρίζουν πολλά και καταλαβαίνουν ακόμη περισσότερα. Όπως λένε και οι δύο – συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλον- τους βοήθησε η τεχνογνωσία που διέθεταν οι υπηρεσίες που κλήθηκαν να συνδράμουν στο έργο της εξ αποστάσεως εργασίας αλλά και ο καλός σχεδιασμός, η έγκαιρη προετοιμασία αλλά και το πανταχού παρών στις κρίσιμες στιγμές, φιλότιμο!
Ναι, το φιλότιμο! Και ας μην το υποτιμάμε γιατί εκδηλώνει με ένα συγκροτημένο τρόπο τα καλύτερα ανθρώπινα αισθήματα. Και το φιλότιμο το βρήκαν μπροστά τους αρωγό στην προσπάθεια τους. Με όλα όσα μπορούν και οι δύο τους να αφηγηθούν «γράφεται βιβλίο». Μεταφέρω εδώ μια δύο περιπτώσεις που συγκράτησα. Στη μία περίπτωση κλήθηκε ο έφηβος της οικογένειας να βοηθήσει τον μπαμπά να εξοικειωθεί με το νέο περιβάλλον εργασίας και κυρίως με τα νέα εργαλεία που θα είχε στη διάθεση του, ενώ σε μια δεύτερη περίπτωση ο σύζυγος μιας γυναίκας συναδέλφου – εργαζόμενος και εκείνος από το σπίτι για λογαριασμό μιας τρίτης εταιρείας- ευνοήθηκε στη δουλειά του από τις μικρές χρηστικές συμβουλές.
Σε όλη αυτή τη κρίσιμη περίοδο έπρεπε – όπως επισημαίνουν- να γίνουν τα πάντα από απόσταση. Συνεντεύξεις για αξιολόγηση, επιλογή και εκπαίδευση προσωπικού όλα από μακριά, όπου η κάμερα και η πλατφόρμα αντικατέστησε τη φυσική επικοινωνία. Παρόλα αυτά η επιχείρηση δούλεψε και δούλεψε σωστά με τα ίδια όπως πάντα ποιοτικά στάνταρ.
Αλλά, για να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Στις 12 Μαρτίου 2020 ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΤΕ Μιχάλης Τσαμάζ, έστειλε εσωτερική επιστολή προς το προσωπικό, σχετικά με την προσαρμογή της εταιρείας στην εξ’ αποστάσεως εργασία από τις 16 Μαρτίου.
Η μεγάλη απόφαση είχε ληφθεί, ένα μεγάλο έργο άρχισε να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια χιλιάδων ανθρώπων.
Ανάμεσα στα πρώτα πράγματα που έγιναν ήταν η έγκαιρη εξασφάλιση από το IT του Ομίλου ΟΤΕ όσο περισσότερων laptops και tablets μπορούσε, πριν η αύξηση της ζήτησης τα «εξαφανίσει» από τη αγορά.
Μέσα σε διάστημα τριών ημερών, οι άνθρωποι της Πληροφορικής του Ομίλου ΟΤΕ κατάφεραν να «σετάρουν» περίπου 3.000 laptops, tablets και smartphones, ώστε να έχουν τα κατάλληλα προγράμματα/λογισμικά, τις κατάλληλες προσβάσεις ανάλογα με τη λειτουργική μονάδα του εργαζόμενου και να λειτουργούν με ασφάλεια μέσω VPN.
Ανάμεσα στον εξοπλισμό που σεταρίστηκε ήταν και ο προσωπικός εξοπλισμός των εργαζομένων που προθυμοποιήθηκαν να τον χρησιμοποιήσουν για να διευκολύνουν την εταιρεία.
Οι τεχνικοί, από την πλευρά τους, ανέλαβαν να ενισχύσουν το δίκτυο, αλλά και τους servers ώστε να μπορέσουν να σηκώσουν το βάρος της τηλε-εργασίας χιλιάδων εργαζομένων, ενώ οι άνθρωποι από το Νομικό και το Security ανέλαβαν να λύσουν, όποια θέματα προέκυπταν σχετικά με τις προσβάσεις σε συστήματα, την ασφάλεια των δικτύων και των δεδομένων της εταιρείας.
Πριν από τις 16 Μαρτίου, σε συνεργασία με την Εξυπηρέτηση, ενισχύθηκε σημαντικά το δυναμικό τοy helpdesk των εργαζομένων του Ομίλου ΟΤΕ σε θέματα Πληροφορικής, προκειμένου να μπορεί να τους βοηθήσει σε ό,τι χρειάζονται. Είναι ενδεικτικό ότι τις πρώτες ημέρες οι κλήσεις ξεπερνούσαν τις 5.000 ημερησίως.
Και η μάχη για την επίτευξη του στόχου της εξ αποστάσεως εργασίας ξεκίνησε. Οι πελάτες και η εξυπηρέτησή τους αποτέλεσαν πρώτη προτεραιότητα για το IT. Είναι ενδεικτικό πως οι πρώτοι εργαζόμενοι που μετέβησαν στο νέο καθεστώς, ήταν εκείνοι της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης.
Οι τεχνικοί και οι μηχανικοί τηλεπικοινωνιών, σε συνεργασία με τους ανθρώπους της Πληροφορικής, φρόντισαν ώστε οι υπηρεσίες που απολαμβάνουν οι οικιακοί κι οι επιχειρησιακοί πελάτες να συνεχίσουν να λειτουργούν απρόσκοπτα.
Μια μεγάλη πρόκληση ήταν και οι μεγάλοι πελάτες των έργων ICT. Στόχος ήταν οι υπηρεσίες που παρέχονται σε μεγάλες επιχειρήσεις του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα να μην διακοπούν. Το IT φρόντισε ώστε όλο το προσωπικό που διαχειρίζεται και εξυπηρετεί τα έργα αυτά, να είναι απόλυτα λειτουργικό και από το σπίτι.
Στο τέλος της ημέρας, ο απολογισμός δίνει θεαματικά αποτελέσματα. Τουλάχιστον 13.000 (το 80%) από το σύνολο των 16.000 ανθρώπων που εργάζονται για τον Όμιλο δουλεύουν απομακρυσμένα. Πάντως, μια ομάδα εργαζόμενων από το IT εξακολουθούν να εργάζονται στο γραφείο, γιατί η φύση της δουλειάς τους δεν τους επιτρέπει να εργαστούν από το σπίτι. Για αυτούς λαμβάνονται όλα τα μέτρα ασφαλείας.
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Αθανασόπουλος, Chief Officer Λειτουργιών & Συστημάτων Πληροφορικής Ομίλου ΟΤΕ – έχοντας και μια πιο σφαιρική αντίληψη των πραγμάτων- επισημαίνει: «Μέσα σε λίγες ημέρες καταφέραμε να παρέχουμε σε χιλιάδες εργαζόμενους ό,τι χρειάζονται για να μπορούν να εργαστούν απομακρυσμένα. Δεν ξεκινήσαμε από μηδενική βάση. Παρ’ όλα αυτά το εγχείρημα δεν ήταν τόσο απλό, αν αναλογιστεί κανείς ότι κάθε ομάδα έχει διαφορετικές ανάγκες και πρόσβαση σε διαφορετικά συστήματα και προγράμματα. Σε συνεργασία με το HR, το Business Continuity, την Τεχνολογία, το Νομικό και την Ασφάλεια προχωρήσαμε, με ταχύτητα και μεθοδικότητα, σε ένα στρατηγικό σχεδιασμό, που θα επέτρεπε στην εταιρεία να μεταβεί σε καθεστώς τηλε-εργασίας, με σωστή προτεραιοποίηση, χωρίς να διακοπεί η ομαλή της λειτουργία και χωρίς να αλλάξει τίποτα για τους πελάτες μας».
Οι πρωταγωνιστές βρίσκονται ακόμη στη θέση τους. Σε πλήρη δράση. Ικανοποιημένοι για τη δουλειά τους, αλλά πάντα σε εγρήγορση για τα μικρά και τα μεγάλα του δύσκολου εγχειρήματος που μπορεί να λειτουργήσει ως ένα case study.
Ο Σίμος και ο Βασίλης δεν πρόκειται να ξεχάσουν αυτή τη ξεχωριστή εμπειρία στην επαγγελματική διαδρομή τους. Ο Σίμος μάλιστα κάνει λόγο και για ένα κεκτημένο. «Για πολλά χρόνια η τηλε-εργασία για μεγάλο αριθμό εργαζομένων ήταν ένα ταμπού. Νομίζω ότι αυτό ξεπεράστηκε. Η εξ αποστάσεως εργασία δημιουργεί ένα ποιοτικά διαφορετικό εργασιακό πλαίσιο».