Κάθε άλλο παρά διακριτική ήταν η δήλωση της Τζιλ Μπάιντεν, την περασμένη εβδομάδα στο Ντελαγουέρ, όταν εμφανίστηκε σε μια προεκλογική εκδήλωση του συζύγου της, Τζο Μπάιντεν, υποψηφίου του Δημοκρατικού Κόμματος για το ανώτατο αξίωμα των ΗΠΑ, με το σύνθημα «Vote» γραμμένο με μεγάλα, ασημένια γράμματα στις μαύρες μπότες της.
Οι μπότες της Τζιλ Μπάιντεν είναι από τη συλλογή limited edition «5050 VOTE boot» του Stuart Weitzman, με την οποία ο αμερικανικός οίκος υποδημάτων συμμετέχει στην κινητοποίηση, και το 100% των κερδών από την πώλησή τους πηγαίνει στην καμπάνια ευαισθητοποίησης του κοινού, I Αm a Voter.
Οι ψηλές μαύρες μπότες της κυρίας Μπάιντεν, όμως, είναι απλώς το τελευταίο παράδειγμα χρήσης της λέξης «Ψηφίστε», καθώς οι σημαντικές προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου πλησιάζουν. Πράγματι, το «Vote» έχει αναδειχθεί το μοναδικό σύνθημα το οποίο αξίζει να φοριέται στις ΗΠΑ το φετινό φθινόπωρο, επισημαίνει η Χάνα Μάριοτ στον βρετανικό Guardian.
Τον περασμένο μήνα, το χρυσό κολιέ «V-O-T-E», που φόρεσε η Μισέλ Ομπάμα κατά τη διάρκεια της ομιλίας της στην ψηφιακή Δημοκρατική Εθνική Συνέλευση, έγινε αμέσως viral στο Διαδίκτυο. Με το ίδιο κολιέ, εξάλλου έχει φωτογραφηθεί και η υποψήφια αντιπρόεδρος Κάμαλα Χάρις. (Δείτε το video στο τέλος του κειμένου)
Η αμερικανίδα ράπερ Lizzo σχεδίασε τη δική της μάσκα «VOTE», σε συνεργασία με τη μάρκα γυαλιών ηλίου Quay, και με την ευκαιρία δήλωσε: «Η δύναμη της ψήφου στις ενδιάμεσες και στις τοπικές εκλογές δεν ήταν κάτι που μου δίδαξε το σχολείο. Θέλω να είμαι μέρος της ενημέρωσης των μελλοντικών γενεών για τη δύναμή μας».
Εκτός όμως από τη Lizzo, και άλλες προσωπικότητες, από τη Χίλαρι Κλίντον, μέχρι την ηθοποιό και ακτιβίστρια Σίνθια Νίξον, φωτογραφήθηκαν φορώντας μάσκες προσώπου «Vote», ενώ οι Μισέλ Ομπάμα, Μαράια Κάρεϊ, Μπέλα Χαντίντ και Σάμιουελ Τζάκσον πόζαραν επίσης με μπλουζάκια «Vote» και «Your Voice Matters».
Μια σειρά από designers και εταιρείες λιανικής πώλησης συμμετέχουν δυναμικά στην καμπάνια, από την Etsy και τις συλλογές της με μάσκες, μπλουζάκια, σκουλαρίκια και κολιέ «Vote», και τη Levi’s, που παρουσίασε φούτερ και μακό με τα αντίστοιχα συνθήματα, μέχρι τα μακό «Vote» και τα πουλόβερ «Your Voice Matters» του οίκου Michael Kors, που συγκεντρώνει χρήματα για το ταμείο της Εθνικής Eνωσης για την Πρόοδο των Εγχρωμων Ατόμων (NAACP). Δυναμικά συμμετέχει, εξάλλου, και η εταιρεία αθλητικών ενδυμάτων Patagonia, ράβοντας στα σορτς της ετικέτες με τη φράση «Vote the Αssholes Οut».
Αυτή η τάση δεν είναι τυχαία. Μεγάλο μέρος των εμπορευμάτων έχει δημιουργηθεί με την προτροπή πολιτικών οργανώσεων, που με στοχευμένες καμπάνιες επιδιώκουν να προσελκύσουν και να πείσουν νεότερες γενιές ψηφοφόρων, οι οποίοι παραδοσιακά απέχουν από τις εκλογές.
Ο Σάμιουελ Τζάκσον στηρίζει την καμπάνια για τη συμμετοχή στις εκλογές
«Συνεργαζόμαστε σκόπιμα με εμπόρους λιανικής πώλησης ειδών για νέους», δήλωσε ο Αντι Μπέρνσταϊν, εκτελεστικός διευθυντής του HeadCount, (εθνικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός για την προώθηση της συμμετοχής στις εκλογές στις ΗΠΑ) που συνεργάζεται με μάρκες όπως η American Eagle Outfitters, και μοίρασε μάσκες «Vote» σε μουσικούς και influencers.
Καθοριστικό ρόλο στη διάδοση της μόδας «Vote» διαδραματίζει και ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός της Μισέλ Ομπάμα «When We All Vote», που έχει υιοθετήσει το στυλ του streetwear –λανσάροντας προϊόντα της μόδας, limited edition και drop culture– και πουλάει καπέλα μπέιζμπολ, φόρμες, ακόμη και ένα vegan κραγιόν με το σύνθημα «Vote».
«Οταν οι άνθρωποι αισθάνονται ότι η φωνή τους δεν ακούγεται, η κουλτούρα μπαίνει για να γίνει η φωνή των ανθρώπων, μια εποικοδομητική διέξοδος και καταλύτης για αλλαγή, μέσω της μουσικής, του περιεχομένου ή της μόδας», δήλωσε η Κρίσταλ Κάρσον, αντιπρόεδρος του «When We All Vote».
Στο Instagram κυκλοφόρησε ακόμη και σκίτσο της δικαστή Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, που δυστυχώς δεν πρόλαβε να ζήσει μέχρι της εκλογές του Νοεμβρίου όπως επιθυμούσε
Η οργάνωση ελπίζει να προσεγγίσει ειδικά τους ψηφοφόρους των millennials και της γενιάς Ζ, πρόσθεσε η Κάρσον, και να τους οδηγήσει στις κάλπες, είτε αγοράζοντας τα εμπορεύματα με το μήνυμα «Vote» είτε βλέποντας να τα φορούν influencers, καλλιτέχνες και άλλες γνωστές προσωπικότητες.
«Η πρόκληση μιας συζήτησης γύρω από την ψηφοφορία είναι εξίσου σημαντική με το να μιλάς γιa αυτή άμεσα», τόνισε η Κάρσον και επεσήμανε ότι τα προϊόντα επιλέχθηκαν πολύ προσεκτικά, έτσι ώστε να συμπεριληφθούν «επιχειρήσεις που ανήκουν σε έγχρωμους και γυναίκες. Θέλαμε να διασφαλίσουμε ότι το προϊόν μας αντικατοπτρίζει το συνεχώς αυξανόμενο [νεαρό] και ποικίλο εκλογικό σώμα», είπε.
Η πρόκληση των δημογραφικών αλλαγών
Οι ΗΠΑ έχουν ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά προσέλευσης ψηφοφόρων μεταξύ των αναπτυγμένων χωρών, με μόλις το 56% του εκλογικού σώματος να έχει ψηφίσει στις εκλογές του 2016, σύμφωνα με το Pew Research Center. Οι νέοι, ειδικά, υπο-εκπροσωπούνται εδώ και χρόνια. Και η ψήφος τους θα μπορούσε να είναι καθοριστική σε αυτές τις εκλογές.
Μπλουζάκι για νέους ψηφοφόρους
Από δημογραφικής πλευράς, πάντως, οι φετινές εκλογές στις ΗΠΑ θα είναι μοναδικές, αφού το εκλογικό σώμα διαφέρει από κάθε άλλη φορά. Στις εκλογές του ερχόμενου Νοεμβρίου οι έγχρωμοι και οι γεννημένοι εκτός ΗΠΑ θα αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο των ψηφοφόρων (33%) –το μεγαλύτερο ποσοστό από ποτέ– με γνώμονα την αύξηση του αριθμού ορισμένων ομάδων, ιδίως των ισπανόφωνων, οι οποίοι, με ποσοστό 13,3%, είναι πλέον περισσότεροι από τους μαύρους που μετρούν στο 12,5% των εκλογέων (οι Ασιάτες αντιπροσωπεύουν το 4,7% και οι λευκοί το 66,7%).
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Pew, ένας στους δέκα ψηφοφόρους ανήκει στην Generation Z, είναι δηλαδή μεταξύ 18-23 ετών. Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι το εκλογικό σώμα γερνάει: στις εκλογές του 2020 σχεδόν το ένα τέταρτο (23%) των εκλογέων θα είναι άνω των 65 ετών –ποσοστό για πρώτη φορά τόσο μεγάλο τουλάχιστον από το 1970– ενώ τα ποσοστά των millennials (γεννημένοι μεταξύ 1981-1996, 27%), της Generation X (1965-1980, 25%), των baby boomers (1946-1964, 28%) και όλων των μεγαλύτερων σε ηλικία ψηφοφόρων (γεννημένοι πριν από το 1946, 9%) είναι μικρότερα από ό, τι το 2016.
Η χρήση, λοιπόν, απλών και «εύπεπτων» συνθημάτων στα ρούχα, που μοιράζονται online, έχει νόημα σε μια προεκλογική περίοδο κατά την οποία η πανδημία του κορονοϊού δεν δίνει ευκαιρίες για πραγματικές προεκλογικές εκστρατείες και μεγάλο μέρος της πολιτικής επικοινωνίας γίνεται ψηφιακά.