Είναι πολύ ενθαρρυντικές για το προϊόν της κινηματογραφικής βιομηχανίας οι εισπράξεις που έκανε η νέα ταινία της Marvel με ήρωα τον Spiderman, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη. Η Repubblica πρώτα παρέθεσε τα οικονομικά στοιχεία και κατόπιν έβγαλε το κοινωνικοπολιτικό συμπέρασμα: «Μέσα στο τέταρτο κύμα της πανδημίας του κορονοϊού, το φιλμ έκανε ταμείο 225 εκατ. ευρώ μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο στην Αμερική, ενώ και στην Ιταλία οι εισπράξεις ξεπέρασαν τα 11 εκατ. ευρώ μέσα σε πέντε ημέρες». Αυτά είναι, όντως καλά λεφτά, σε καιρούς δύσκολους από οικονομικής απόψεως.
Ας δούμε, όμως, και το «διά ταύτα» του ιταλικού άρθρου που υπογράφει η Αριάνα Φίνος: «Το ρεκόρ εισιτηρίων δείχνει, πρώτον, ότι ο κόσμος επιθυμεί να επιστρέψει στις αίθουσες και, δεύτερον, ότι μέσα στην πανδημία γυρεύει έναν υπερήρωα». Τι να τον κάνει έξω από την αίθουσα, είναι η αυθόρμητη απορία. Υπάρχει απάντηση: «Πρόκειται για την ασύνειδη ελπίδα όσων επέστρεψαν στα σινεμά, ύστερα από τη μεγάλη απουσία, ότι, ναι, υπάρχει ένας υπερήρωας ικανός να νικήσει τον κορονοϊό, την πανδημία που δεν μπόρεσαν να τιθασεύσουν οι πολιτικοί και οι επιστήμονες».
Η Φίνος έγραψε ότι, για τους συγκεκριμένους θεατές, αν η «μεγάλη δύναμη» και το «γρανιτένιο φρόνημα» του «εφήβου» Πίτερ Πάρκερ (δηλαδή του Spiderman) μπορούσαν να αξιοποιηθούν προς επίλυση των μεγάλων προβλημάτων του σήμερα, τότε θα είχαμε θαυμαστά αποτελέσματα – «να, για παράδειγμα, πάρτε τη γενιά της Γκρέτα Τούνμπεργκ και τις μάχες της για το κλίμα». Ετσι σκέφτονται αυτοί οι θεατές επειδή νιώθουν ότι «ο κόσμος καταρρέει γύρω τους». Προς το παρόν, βέβαια, «ο υπερήρωας σώζει τον κινηματογράφο, σώζει το όνειρο αλλά και την οικονομία» του κλάδου.
Ο κόσμος που πλημμύρισε τις αίθουσες για να δει το φιλμ με τον Spiderman «κραδαίνοντας το Super Green Pass» (του ιταλού πρωθυπουργού Μάριο Ντράγκι) αντιπροσωπεύει «τη γενιά που μεγάλωσε με τον Tομ Χόλαντ και με τη σύντροφό του, που είναι και σύντροφός του στη ζωή, την ηθοποιό και ακτιβίστρια Ζεντέγια Μαρί Στόερμερ Κόλμαν (ή απλώς Ζεντέγια), η οποία έχει και την προστιθέμενη αξία των 100 εκατομμυρίων ακολούθων στο Instagram». Αλλά δεν είναι μόνο αυτοί: «Και ο Χάρι Πότερ επέστρεψε στον κινηματογράφο τον Δεκέμβριο και έκοψε ένα εκατομμύριο εισιτήρια σε πέντε ημέρες». Μα, είναι και ο μικρός μάγος υπερήρωας-σωτήρας; Με τον τρόπο του, ναι: «Η πανδημία δεν κατάφερε να εξοντώσει τους μύθους».
Πάντα στο πλευρό των ΗΠΑ
Στη συνέχεια του άρθρου της η Φίνος ανέλυσε τους παραδοσιακούς ρόλους των αμερικανών υπερηρώων των κόμικς στη γεωπολιτική και στην προπαγάνδα: «Οταν οι ΗΠΑ και η ανθρωπότητα αντιμετώπισαν τα μεγάλα γεγονότα, τους παγκόσμιους πολέμους, τον Ψυχρό Πόλεμο, ήταν ο Superman, ο Captain America και ο Iron Man που έπαιξαν μπάλα. Πρώτα κυνήγησαν γερμανούς ναζιστές και κατόπιν ρώσους κομμουνιστές». Και ακολούθησαν και οι συγκρίσεις: «Ο Spiderman είναι το λαϊκό παιδί με το οποίο μπορούν να ταυτιστούν όλοι. Απεδείχθη ότι είναι πιο αγαπητός χαρακτήρας από τον εξωγήινο Superman ή από τον δισεκατομμυριούχο Batman». Και στο «No way home» υπάρχουν «οι κακοί» που «το παιδί» πρέπει να αντιμετωπίσει «αναλαμβάνοντας τις ευθύνες του».
Το φιλμ, έγραψε η Φίνος, αναφέρεται «και στη χειραγώγηση των μέσων ενημέρωσης, η οποία μετατρέπει τον Πάρκερ από ήρωα σε δημόσιο εχθρό». Αυτό το τελευταίο είναι ένα μήνυμα για «μία γενιά πολύ νέων ανθρώπων που αποδείχθηκαν εξαιρετικά ευάλωτοι στην παραπληροφόρηση». Ποιοι ασκούν την παραπληροφόρηση; Οι αντιεμβολιαστές, οι λεγόμενοι «No Vax», σε ό,τι αφορά την πανδημία, αλλά και ο Τραμπ σε ό,τι αφορά τις αμερικανικές εκλογές.