O δρόμος από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τη Formula Student μέχρι τα κεντρικά της McLaren Automotive είναι γεμάτος προκλήσεις, προσπάθεια και αγάπη για το motorsport. Ο Αλεξ Αθανασιάδης είναι άλλη μια περίπτωση, σπάνια είναι αλήθεια, που αποδεικνύει πως και τα πιο τρελά αυτοκινητικά όνειρα μπορούν με σκληρή δουλειά και μόρφωση να γίνουν πραγματικότητα. Η συνέντευξη:
Τι έχετε σπουδάσει και με ποια ειδικότητα εργάζεστε στη McLaren;
«Το επιστημονικό μου υπόβαθρο διαμορφώθηκε από τη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ, έχω εργαστεί ως Trackside Engineer σε αγωνιστικά GT3 και πλέον έχω μόνιμο συμβόλαιο ως Vehicle Dynamics Engineer στη McLaren Automotive.
» Ηγούμαι αγωνιστικών και track focused road legal αυτοκινήτων, ενώ ταυτόχρονα είμαι υπεύθυνος αεροδυναμικής απόδοσης για όλα τα αυτοκίνητα. Επικεντρώνομαι σε οτιδήποτε σχετίζεται με σύστημα ανάρτησης, τιμονιού, active aero, ελαστικών και γενικά απόδοση-δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, από τη διαδικασία σχεδιασμού μέχρι και τις δοκιμές εξέλιξης στην πίστα.
Αφιερώνω, λοιπόν, πολλές ώρες στον υπολογιστή με προσομοιώσεις αλλά και σε διάφορες πίστες-proving grounds ανά το κόσμο, δουλεύοντας είτε από το κάθισμα του συνοδηγού με τους pro drivers, είτε οδηγώντας ο ίδιος, προκειμένου να καταλήξουμε στο ιδανικό setup».
Τι σημαίνει για εσάς αυτοκίνητο; Πώς έχει επηρεάσει τη ζωή σας;
«Ως engineer, αυτοκίνητο για εμένα σημαίνει υπολογισμοί, μελέτες, προσομοιώσεις και απαιτητικές δοκιμές, pushing boundaries, ενσωμάτωση νέας τεχνολογίας, έξυπνων λύσεων και εύρεση του καλύτερου συμβιβασμού.
» Ως petrolhead (αν μπορώ να διαχωρίσω τις έννοιες), οι λέξεις που μου έρχονται στο μυαλό είναι πάθος, απόλαυση, διέξοδος, περιπέτεια και αναμνήσεις. Χαρές, λύπες, έρωτες, εικόνες από ταξίδια, καθώς και κάθε άλλη μεγάλη συγκίνηση που είχα την τύχη να βιώσω, συνδυάζονται κάπως στο μυαλό μου με κάποιο όχημα με τέσσερις τροχούς.
» Από τις ατέλειωτες νύχτες στα εργαστήρια του Πολυτεχνείου με το Formula Student, μέχρι την πίεση του qualifying με τα αγωνιστικά Corvette, όλα στην τελική είναι εμπειρίες που έχουν διαμορφώσει το ποιος είμαι».
Πώς μπήκε το μικρόβιο της αυτοκίνησης μέσα σας;
«Ακούγεται υπερβολικό, αλλά από όταν θυμάμαι τον εαυτό μου, I dreamed, lived and breathed about cars, επομένως δεν μπορώ να ξεχωρίσω μία συγκεκριμένη στιγμή, ύστερα από την οποία κατάλαβα πως έχω το μικρόβιο.
» Ισως όταν κυνηγούσα τον πατέρα μου προκειμένου να μου αγοράσει τα «αυτοκινητικά» περιοδικά, τα οποία λίγες ώρες μετά είχα καταβροχθίσει ή όταν κόλλαγα μπροστά στην τηλεόραση παρακολουθώντας τις επικές μάχες Σουμάχερ – Aλόνσο».
Ποιο ήταν το πρώτο σας αυτοκίνητο;
«Ενα Mazda MX-5 δεύτερης γενιάς, αν και το πρώτο αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσα (νόμιμα) για κάποιο διάστημα ήταν το οικογενειακό Daihatsu Feroza».
Εν όψει των δραματικών αλλαγών στην αυτοκίνηση, πιστεύετε ότι θα χαθεί ένα μεγάλο μέρος της ευχαρίστησης της οδήγησης; Να ανησυχούμε;
«Αναπόφευκτα πιστεύω πως ναι, αν και εύχομαι να μη χαθεί. Αποτελεί δικό μας στοίχημα να μπορέσουμε να αντικαταστήσουμε την old school ευχαρίστηση με τεχνολογίες αιχμής επιτυχώς.
» Πιστεύω πως αν δεν παρασυρθούμε από την πρόκληση που δημιουργούν οι αλλαγές που βιώνουμε και βάλουμε τον οδηγό στο επίκεντρο, το μεγαλύτερο μέρος της ευχαρίστησης θα εξακολουθεί να υπάρχει. Για παράδειγμα, το γεγονός ότι ένα καλό χειροκίνητο θεωρείται ήδη oldschool, λέει πολλά».
Ποια είναι τα στοιχεία με τα οποία θα επιλέγατε το αυτοκίνητο των ονείρων σας;
«Ο χαρακτήρας και ο βαθμός συγκέντρωσης που απαιτεί. Μερικά από τα αυτοκίνητα των ονείρων μου είναι αυτά στα οποία εργάζομαι αυτή τη στιγμή, αλλά και τα McLaren F1, Lotus Exige S1, Ferrari F40, Alfa Romeo Giulia GTAm, Pagani Huayra, Mazda RX7, Mitsubishi Evo VI ME, Ariel Atom V8».
Τι απαιτείται για έναν Ελληνα για να κυνηγήσει το όνειρό του στο εξωτερικό;
«Λίγο παραπάνω επιμονή, μιας και (ευτυχώς) πρέπει να κουραστούμε περισσότερο για να ξεχωρίσουμε ανάμεσα σε ανθρώπους που προέρχονται από καλύτερα πανεπιστήμια, χώρες με αυτοκινητοβιομηχανία κ.τ.λ. Κατά τα άλλα, ό,τι και για οποιoνδήποτε άλλο άνθρωπο: σκληρή δουλειά, πείσμα, θυσίες και αγάπη. Πιστεύω ακράδαντα ότι το βασικότερο είναι να αγαπάς και να σε γεμίζει αυτό που κάνεις. Tότε όλα τα υπόλοιπα έρχονται ως φυσικό επακόλουθο».
Τι σας ενδιαφέρει στους ανθρώπους που είναι δίπλα σας;
«Το χαμόγελο, η ειλικρίνεια και η δοτικότητα».
Τι σας απομακρύνει;
«Ανθρωποι που παίρνουν τη ζωή πολύ στα σοβαρά».
Μια βόλτα, με ένα τελευταίο ρεζερβουάρ. Με τι αυτοκίνητο, πού, με ποιον/α στο δεξί κάθισμα;
«Σίγουρα με McLaren, πίσω στην πατρίδα και γυναίκα συνοδηγό. Θα επέλεγα το πρώτο αυτοκίνητο στο οποίο είχα μία εμπλοκή, που είναι η Spider 720S, στα “Λιμανάκια”, όπου συνήθως “πειραματιζόμουν” όταν έβρεχε και για παρέα την κοπέλα με την οποία συνήθιζα να πηγαίνω χρόνια πριν».
Ποιος ήταν – είναι το ίνδαλμά σας;
«Οι γονείς μου, οι οποίοι κατάφεραν μέσα στην απελπισία και την απόγνωση της Ελλάδας, να με κάνουν να ονειρεύομαι και αργότερα να στηρίξουν με τον τρόπο τους το όνειρό μου».
- Ο Γιάννης Κωνσταντόπουλος «οδηγεί» το 4Drivers και ταυτόχρονα εκδίδει το Best of Cars