Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν αποτελούν κάποια μελλοντική υπόθεση, αλλά είναι ήδη παρόντα, κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Και αρχίζουν και γράφουν τα πρώτα ρεκόρ.
Σύμφωνα με τους Times της Νέας Υόρκης, οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν πάνω από το 50% στη Νορβηγία, την περασμένη χρονιά.
Αυτό συνέβη λόγω των γενναιόδωρων κυβερνητικών επιδοτήσεων οι οποίες επέκτειναν το προβάδισμα της χώρας στη μετάβαση από «κλασικούς» κινητήρες ορυκτών καυσίμων στον ηλεκτρισμό, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη 3 Ιανουαρίου 2018.
Τα «καθαρά» ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα υβριδικά οχήματα, τα οποία διαθέτουν μπαταρία και κινητήρα ντίζελ ή βενζίνης, αντιπροσώπευαν το 52% όλων των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2017 στη Νορβηγία έναντι 40% το 2016, δήλωσε η ανεξάρτητη Oμοσπονδία Νορβηγών Οδηγών (OFV).
«Καμία άλλη χώρα δεν έπιασε τέτοιο ποσοστό», δήλωσε ο επικεφαλής της OFV, Εβίντ Σόλμπεργκ Θόρσεν. «Για πρώτη φορά έχουμε μερίδιο αγοράς αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων κάτω από το 50%», σημείωσε ο ίδιος.
Ποιες είναι οι κυβερνητικές επιδοτήσεις; H Νορβηγία -αν και σημαντικός εξαγωγέας πετρελαίου- απαλλάσσει τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από σχεδόν όλους τους φόρους και χορηγεί προνόμια που μπορεί να αξίζουν χιλιάδες δολάρια ετησίως, όσον αφορά στη δωρεάν ή επιδοτούμενη στάθμευση, στην επαναφόρτιση και τη δωρεάν χρήση των διοδίων. Παράγει, επίσης, σχεδόν όλη την ηλεκτρική ενέργεια υδροηλεκτρικά, οπότε η μετάβαση συμβάλλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της αλλαγής του κλίματος.
Πέρυσι, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) δήλωσε ότι η Νορβηγία ήταν πολύ πιο μπροστά από άλλες χώρες, όπως η Ολλανδία, η Σουηδία, η Κίνα, η Γαλλία και η Βρετανία στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Με το κριτήριο του ΙΕΑ, το οποίο αποκλείει τα υβριδικά αυτοκίνητα, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία αυξήθηκαν στο 39% το 2017 από 29% το 2016, όταν οι Κάτω Χώρες ήταν στη δεύτερη θέση με 6,4%.
Είναι γεγονός ότι σε πολλές χώρες, οι υψηλές τιμές των αυτοκινήτων με μπαταρία, η περιορισμένη αυτονομία και οι μεγάλοι χρόνοι χρέωσης, αποθαρρύνουν τους αγοραστές. Βέβαια, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων λένε ότι αυτά τα μειονεκτήματα μειώνονται με την πάροδο του χρόνου για τα νέα μοντέλα.
Οι χώρες σε όλον τον κόσμο έχουν επιταχύνει την προώθηση των υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Καθώς η Κίνα προσπαθεί να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα που αναπνέει και να κυριαρχήσει στην τεχνολογία των νέων οχημάτων, η κυβέρνηση εκεί θέλει ένα στα πέντε αυτοκίνητα, με εναλλακτικά καύσιμα, να πωλούνται έως το 2025. Η Γαλλία και η Βρετανία σχεδιάζουν να σταματήσουν την πώληση βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2040.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να είναι ακόμη υψηλότερες, σύμφωνα με την Χριστίνα Μπου, γενική γραμματέα της Νορβηγικής Ενωσης Ηλεκτρικών Οχημάτων, η οποία υποστηρίζει ότι ανασταλτικός παράγοντας είναι η υψηλή τιμή τους. Πολλοί, για παράδειγμα, θα ήθελαν να αγοράσουν το μοντέλο 3 της Tesla, αλλά είναι ακριβό. Πάντως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες -συμπεριλαμβανομένης και της Tesla- ανάμεσά τους και «γίγαντες» όπως η Volkswagen, έχουν δηλώσει ότι τα οχήματα που καίνε ρεύμα θα είναι σύντομα φθηνά.
Η General Motors και η Ford Motor έχουν δηλώσει ότι θα στρέψουν την προσοχή τους σε ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ οι κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Volvo έχουν εγκαταλείψει πλήρως τις μηχανές εσωτερικής καύσης. Βέβαια, καθώς μεγαλώνει η αγορά, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Η Tesla έχει καθυστερήσει υπερβολικά στην παραγωγή του μοντέλου 3.
Πότε θα εκτιναχθούν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη;
Σύμφωνα με ευρωπαίους αναλυτές, η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αποκτήσει ουσιαστική σημασία το 2022, όταν περίπου ένα εκατομμύριο αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα θα ταξινομηθούν στην ΕΕ, επί συνόλου περίπου 15.000.000 επιβατικών αυτοκινήτων.
Η αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σήμερα «τρέχει» στην ΕΕ με ένα αυξητικό ποσοστό που ξεπερνά το 50% ανά έτος, τα νούμερα όμως των ταξινομήσεων είναι πολύ μικρά. Για το 2018, οι αναλυτές της αγοράς προβλέπουν περίπου 200.000 ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ τέσσερα χρόνια αργότερα πολλοί κατασκευαστές θα προσφέρουν νέα ηλεκτρικά μοντέλα σε πολύ δημοφιλείς κατηγορίες, όπως αυτή των SUV. Σήμερα στην ευρωπαϊκή αγορά προσφέρονται μόλις 25 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και μόνο 2 από αυτά είναι SUV – της κατηγορίας, δηλαδή, με τη μεγαλύτερη ζήτηση στην Ευρώπη. Και παραμένουν ακριβά, παρά τα κίνητρα που προσφέρουν αρκετές χώρες, συγκριτικά με συμβατικά μοντέλα αντίστοιχης κατηγορίας μεγέθους.
Ενα επίσης σημαντικό στοιχείο που θα συμβάλλει στη μεγάλη αύξηση της ζήτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η σημαντική βελτίωση της αυτονομίας τους -η οποία θα φτάνει τότε τα 500 χλμ., περίπου- και η ταυτόχρονη αύξηση των διαθέσιμων σταθμών ταχείας φόρτισης.
Top 10 πωλήσεων στην ΕΕ το 2017
Μοντέλο Ταξινομήσεις
Renault Zoe 25.305
Nissan Leaf 15.561
Tesla Model S 11.472
BMW i3 10.484
VW e-Golf 9.582
Tesla Model X 8.718
Hyundai Ioniq 4.460
Kia Soul EV 4.395
Mercedes B 2.488
Smart fortwo ED 2.453