Δεν ψήφισε Τραμπ, αν και δηλώνει Ρεπουμπλικάνα: «Μεγάλωσα σε περιβάλλον που με έκανε Ρεπουμπλικάνα αλλά δεν μπορώ να ψηφίσω ένα κόμμα που δεν σέβεται τις γυναίκες», είχε δηλώσει πριν από τις εκλογές. Και μάλιστα κάλεσε όσους είναι 20κάτι, όπως η ίδια, και ανησυχούν για το μέλλον του πλανήτη και αγαπούν τον γείτονά τους, να αναλάβουν δράση. Προφανώς η φωνή της δεν εισακούστηκε από όσους έπρεπε, αλλά δεν πειράζει.
Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ένα κορίτσι ξεχωριστό. Ενα κορίτσι με πολύ και πηγαίο ταλέντο. Πώς ορισμένοι άνθρωποι γεννιούνται πολύ όμορφοι ή πολύ άσχημοι; Εκείνη γεννήθηκε με πολύ ταλέντο. Ο πατέρας της είναι εργάτης οικοδομής και η μητέρα της υπεύθυνη παιδικής κατασκήνωσης. Η ίδια γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μια φάρμα στο Κεντάκι και όταν ήταν 9 χρονών έκανε το πρώτο της θεατρικό σκετς στην εκκλησία της ενορίας της.
Ερμήνευσε τον ρόλο της πόρνης από το «Βιβλίο του Προφήτη Ιωνά». «Το έκανα καλά! Κουνιόμουνα και είχα το σωστό ύφος, το αντέγραψα από την τηλεόραση. Πραγματικά ήμουν καλή. Τόσο, ώστε οι φίλοι των γονιών μου τους είπαν “δεν ξέρουμε αν πρέπει να σας συγχαρούμε που το κορίτσι σας ήταν τόσο καλή πόρνη”».
Στα 14, σε ένα οικογενειακό ταξίδι στη Νέα Υόρκη την πλησίασε ένας κυνηγός ταλέντων και της πρότεινε να λάβει μέρος σε οντισιόν. Η μητέρα της στην αρχή αρνήθηκε. Τελικά δέχτηκε. Η κριτική επιτροπή του Πρακτορείου Ταλέντων, όταν η Τζένιφερ Λόρενς έκανε την πρώτη της απαγγελία, αποφάνθηκε ότι δεν είχε ξαναδεί τόσο ταλέντο σε τόσο νέο άνθρωπο. Η μητέρα της είπε ότι έλεγαν ψέματα.
Τελικά η μητέρα δέχτηκε να εκπροσωπήσει το συγκεκριμένο πρακτορείο την κόρη της, υπό την προϋπόθεση ότι εκείνη θα τελειώσει το σχολείο. Πράγματι το τελείωσε, με ιδιαίτερα μαθήματα, δύο χρόνια νωρίτερα. Προφανώς η Τζένιφερ Λόρενς εκτός από πρωτογενώς ταλαντούχα είναι και πρωτογενώς έξυπνη.
Στο Χόλιγουντ δουλεύει πλέον δέκα χρόνια – από το 2006. Στην αρχή σήριαλ και μετά ανεξάρτητες ταινίες. Η πρώτη block buster ταινία που την έκανε γνωστή ήταν το «X-Men» το 2011. Αμέσως μετά ήρθαν οι «Αγώνες Πείνας» (2012-2013-2015).
Η ίδια στην αρχή δεν ήθελε να παίξει στους «Αγώνες Πείνας». Τη φόβισε το μέγεθος της παραγωγής και ότι μία ακόμα ταινία δράσης θα είχε ενδεχομένως αντίκτυπο στην καριέρα της. Η μητέρα της την έπεισε να δεχτεί. Τελικά οι ρόλοι της στο σίκουελ την «έγραψαν» στο Βιβλίο Γκίνες ως την πιο ακριβοπληρωμένη ηθοποιό δράσης.
Το εντυπωσιακό είναι πως ακόμα και για τις ταινίες δράσης, οι κριτικές που έλαβε ήταν άριστες. Μιλούσαν για αληθινή ερμηνεία, για αληθινή ταύτιση και μεγάλη γκάμα συναισθημάτων και έκφρασης. Με άλλα λόγια οι κριτικοί είπαν ότι η Τζένιφερ Λόρενς ερμήνευσε τις ηρωίδες της σαν αληθινά πρόσωπα.
Εκεί όμως που έγινε ο μεγάλος χαμός, ήταν για τις ερμηνείες της στις τρεις ταινίες του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ: «Οδηγός αισιοδοξίας» (2013), «Οδηγός διαπλοκής» (2014), «Joy» (2015). Πράγματι ο τρόπος που παίζει η Τζένιφερ Λόρενς όταν έχει να διαχειριστεί ένα δυνατό σενάριο με ζωντανούς χαρακτήρες είναι πρωτόγνωρα καλός.
Παίζει ωμά. Με μια μπρουτάλ ευθύτητα. Παίζει σαν άντρας – ίσως αυτό να οφείλεται στο γεγονός ότι μεγάλωσε με δύο αδέρφια και ότι από μικρή έπαιζε μπάσκετ στην ανδρική ομάδα του σχολείου που προπονούσε ο πατέρας της.
Πάντως τους ρόλους τους προσεγγίζει ενστικτωδώς. Παίζει ήρωες με ηλικία μεγαλύτερη από τη δική της και που έχουν εμπειρίες τις οποίες η ίδια δεν μπορεί να ανακαλέσει. Κι όμως είναι σαν να βιώνει ακριβώς πώς νιώθει η ηρωίδα της κάθε δεδομένη στιγμή, μπροστά σε κάθε εμπόδιο της ζωής. Σαν να αισθάνεται, σαν να βουλιάζει και σαν να βγαίνει μετά στην επιφάνεια για να συνεχίσει – όπως ακριβώς συμβαίνει και στη ζωή. «Παίζει αβίαστα, απολύτως φυσικά. Φαίνεται σαν να μην καταβάλλει καμία προσπάθεια να ερμηνεύσει – σαν να ερμηνεύει τον εαυτό της», δήλωσε, γι’ αυτήν ο Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, που υπογράφει τις ωραιότερες ταινίες της.
«Δεν σπούδασα υποκριτική, δεν έχουν τίποτα να μου διδάξουν αυτές οι σχολές. Παρατηρώ τους ανθρώπους. Τους διαβάζω, τους μελετάω. Μελετάω την αληθινή ζωή – έτσι μαθαίνω να παίζω τους ρόλους μου», έχει δηλώσει η ίδια. «Είναι το πιο συντονισμένο άτομο που έχω γνωρίσει και έχω δουλέψει ποτέ», είπε γι’ αυτήν και ο σκηνοθέτης των «Αγώνων Πείνας», Φράνσις Λόρενς.
Μάλλον αυτό είναι το πιο δυνατό σημείο της Τζένιφερ Λόρενς. Είναι συντονισμένη με τη ζωή. Ανήκει στη γενιά των ηθοποιών που έχουν δει όλα τα ανθρώπινα δράματα να ξετυλίγονται στη showbiz. Εχει δει τους απόκοσμους σταρ, έχει δει τους κατά τύχη σταρ, έχει δει αυτούς που δεν άντεξαν να είναι σταρ και χάθηκαν στις καταχρήσεις ή στην αφάνεια, έχει δει τους σταρ που τρελάθηκαν, τους σταρ που έγιναν επιχειρηματίες, τους σταρ που βαρέθηκαν… τους σταρ που σάστισαν.
Η ίδια μάλλον έχει αποφασίσει ότι ναι μεν θα είναι σταρ αλλά δεν θα υποκύψει. Δεν θα ντραπεί. Δεν θα αφήσει να ορίσουν άλλοι το παιχνίδι. Θα είναι μια ζωντανή διάσημη ηθοποιός.
Και οι παρακάτω πράξεις και δηλώσεις της, εκτός πλατώ, δείχνουν ένα κορίτσι όλο ζωντάνια:
Πρώτον. Παρακάλεσε ίδια προσωπικά μέσω skype τον Ντέιβιντ Ο. Ράσελ να της κάνει επί τόπου διαδικτυακά οντισιόν για τον «Οδηγό αισιοδοξίας» και τον έπεισε. Εκείνος αρχικά ήταν διστακτικός επειδή ήταν πάρα πολύ νέα, μόλις 21 ετών, για να μπορέσει να ερμηνεύσει τη χήρα ηρωίδα. Τελικά βρήκαν και οι δύο κερδισμένοι.
Δεύτερον. Δημοσίευσε επιστολή στο φεμινιστικό μπλογκ Lenny Letter ‒της φίλης της, σεναριογράφου και σκηνοθέτιδας, Λένα Ντάναμ, δημιουργού του σήριαλ «Girls»‒, με θέμα τις οικονομικές διακρίσεις ανάμεσα στους άνδρες και στις γυναίκες ηθοποιούς για τις ίδιες κατηγορίες ρόλων. Επικαλέστηκε μάλιστα το προσωπικό παράδειγμά της, από την ταινία «Οδηγός διαπλοκής».
Τρίτον. Τάχθηκε ανοιχτά υπέρ των εκτρώσεων – ένα θέμα «αγκάθι» στη συντηρητική κοινωνία των ΗΠΑ ακόμα και σήμερα και ένα θέμα που το κόμμα της οι Ρεπουμπλικάνοι το πολεμούν συστηματικά. «Οι γυναίκες έχουν δικαίωμα να ορίζουν τη ζωή τους. Δεν αποφασίζει κανείς γι’ αυτές παρά μόνο αυτές».
Τέταρτον. Εξαγριώθηκε και έβρισε αλύπητα όταν διέρρευσαν το 2014 ορισμένες γυμνές φωτογραφίες της που τράβηξε μαζί με τον πρώην φίλο της, ηθοποιό, Νίκολας Χουλτ. Μαζί με τις δικές της τότε διέρρευσαν και πολλών άλλων σταρ. Δεν χαρίστηκε. «Αυτή η διαρροή είναι σεξουαλικό έγκλημα. Είναι βιασμός. Οποιος κοίταξε αυτές τις φωτογραφίες διέπραξε σεξουαλική προσβολή και πρέπει να ντρέπεται γι’ αυτό». Φυσικά οι φαν της κοίταξαν αυτές τις φωτογραφίες…
Πέμπτον. Πέφτει. Πέφτει συνέχεια. Δεν μπορεί να περπατήσει με ψηλά τακούνια πάνω στο κόκκινο χαλί και μέχρι στιγμής έχει πέσει 7 φορές. Αυτό φαίνεται αστείο. Όμως μπορεί και να μην είναι τόσο, αν σκεφτεί κανείς πως είναι το πρόσωπο του Dior και πως έχει συμβόλαιο με τον οίκο σε όλες τις επίσημες εμφανίσεις της οφείλει να φοράει ρούχα του… υψηλής ραπτικής. Οποιαδήποτε άλλη στη θέση της θα έκανε μαθήματα πώς να περπατάει σαν μοντέλο. Η ίδια όχι.
Το 2013 κέρδισε Οσκαρ πήγε να το παραλάβει και έπεσε στα σκαλοπάτια. Την ίδια χρονιά έπεσε και στην πρεμιέρα της ταινίας «Οδηγός αισιοδοξίας» στο Λονδίνο. Το 2014 ήταν υποψήφια για Οσκαρ και έπεσε στο κόκκινο χαλί. Την ίδια χρονιά της έπεσε το διαμαντένιο βραχιόλι Dior στο κόκκινο χαλί στις Χρυσές Σφαίρες, ενώ της έπαιρνε συνέντευξη δημοσιογράφος. Το 2015 έπεσε σε τρεις πρεμιέρες των «Αγώνων Πείνας» στο Λονδίνο, στη Μαδρίτη και στο Βερολίνο… Πέφτει και γελάει. Κι αν πέσει παραπάνω δούλεμα από συναδέλφους και λοιπούς συνεργάτες εκνευρίζεται και το δείχνει.
Εκτον. Οσο για την προσωπική ζωή της, με εξαίρεση τις γυμνές φωτογραφίες, την κρατάει για τον εαυτό της. Αυτόν τον καιρό ψιθυρίζεται ότι συνδέεται με τον αμερικανό σκηνοθέτη Ντάρεν Αρονόφσκι αλλά εκείνη δεν συζητάει το θέμα.
«Δουλεύω πολύ σκληρά, 24 ώρες το 24ωρο για να διαφυλάξω έναν δικό μου χώρο και που πήρε χρόνια μέχρι να τα καταφέρω να το κάνω. Εσείς όταν με βλέπετε μπορεί να νιώθετε σαν να με ξέρετε όμως εγώ δεν σας ξέρω και μου φαίνεστε τρομακτικοί! Κι όταν πηγαίνω να φάω σε ένα εστιατόριο και κάποιος έρχεται κατά πάνω μου να μου μιλήσει και νιώθω να αναβοσβήνει το φλας από τις φωτογραφίες που με βγάζει με το κινητό του τρελαίνομαι. Θυμώνω πάρα πολύ και αντιδρώ πολύ αγενώς. Με κοιτάζουν όλοι γύρω και λένε “δεν θέλω να μου συμβεί αυτό”», δηλώνει. Και σημειωτέον δεν έχει καθόλου social media – πλην του Facebook που είναι υποχρεωτικό πλέον και αφορά μόνο PR νέα της που έχουν σχέση με τις ταινίες της.
Μ’ αυτά και μ΄εκείνα η Τζένιφερ Λόρενς δείχνει να είναι ό,τι πιο γνήσιο έχει να παρουσιάσει το Χόλιγουντ σήμερα. Γνήσιο σαν προσωπικότητα και με πάρα πολύ ταλέντο. Αλλά και με πολλή δουλειά.
Στις 29 Δεκεμβρίου θα προβληθεί στην Ελλάδα η ταινία της με τίτλο «Passengers» – επιστημονικής φαντασίας, σε σκηνοθεσία Μόρτεν Τίλντουμ. Φέτος επίσης ολοκλήρωσε τα γυρίσματα της ταινίας με τίτλο «Mother» του Ντάρεν Αρονόφσκι, με τους Χαβιέ Μπαρδέμ, Μισέλ Φάιφερ, Ντόμναλ Γκλίσον και Εντ Χάρις. Επίσης έγραψε μία κωμωδία με τη φίλη της κωμική ηθοποιό Εϊμι Σούμερ και σκοπεύει να τη γυρίσει ταινία μόλις χαλαρώσει λίγο το πρόγραμμά της.
Επιπλέον, θα πρωταγωνιστήσει στην ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ με τίτλο «It’s What I Do: A Photographer’s Life of Love and War», με θέμα τη ζωή της αμερικανίδας πολεμικής φωτορεπόρτερ Λίνζι Αντάριο. Και θα υποδυθεί και την Ελίζαμπεθ Χολμς, τη νεαρή ιδρύτρια του διαβόητου για τεχνολογικά και οικονομικής φύσεως σκάνδαλα Κέντρου Αιματολογικών Εξετάσεων Theranos, με έδρα την Καλιφόρνια. Την ταινία σκηνοθετεί ο Ανταμ Μακέι και έχει τίτλο «Bad Blood».
Πέντε ταινίες σε έναν χρόνο… Η δήλωση, όμως, της Τζένιφερ Λόρενς στη δημοσιογράφο Τζούλι Μίλερ του «Vanity Fair» βάζει τα πράγματα σε τάξη: «Θέλω τα επόμενα χρόνια να γυρίσω μερικές ανεξάρτητες ταινίες για να θυμίσω στον κόσμο και σε μένα από πού ξεκίνησα. Και ναι, αναλαμβάνω πολλά αλλά δεν θέλω να ξυπνάω το πρωί και να μην έχω τι να κάνω, ούτε θέλω να πέφτω για ύπνο το βράδυ χωρίς να έχω ολοκληρώσει τίποτα. Αυτό πραγματικά με καταθλίβει».