Η μόδα του 2016 είναι κοινωνική. Συνδέεται άμεσα με ό,τι βιώσαμε είτε ιστορικά, είτε πολιτικά, είτε σοσιαλ-μηντιακά. Η μόδα του 2016 τα δείχνει όλα: την παρακμή του γούστου, την έλλειψη ιδεών, τον κορεσμό της αγοράς, το μπούχτισμα των καταναλωτών, αλλά και το απόλυτο σάρωμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Με άλλα λόγια, μόδα το 2016 δεν είναι το φόρεμα Saint Laurent αλλά ό,τι τσίτι φοράνε (και όπως το φοράνε) οι αδελφές Χαντίντ. Επίσης μόδα το 2016 δεν είναι μία νέα φόρμα στα πατρόν του Balenciaga, αλλά το μαύρο τεράστιο T-shirt με τη στάμπα Justin Bieber ή το αντίστοιχο κίτρινο με τη στάμπα DHL, του οίκου Vetements που είναι ό,τι πιο hot συμβαίνει στο Παρίσι αυτή τη στιγμή.
Ξεφυλλίζοντας τις ιστοσελίδες στην κατηγορία FASHION και TRENDS από τον πρώτο μήνα του 2016 μέχρι τον τελευταίο, βλέπω ξεκάθαρα τη μόδα να ενστερνίζεται τη λέξη της χρονιάς του Λεξικού της Οξφόρδης. Η «μετα-αλήθεια» ξεπήδησε από το Διαδίκτυο και σουλατσάρισε πάνω-κάτω στην πασαρέλα σε όλες τις Εβδομάδες Μόδας. Η αισθητική, η κομψότητα και η πρωτοπορία, ως έννοιες και ως εμπόρευμα, απέκτησαν νέο περιεχόμενο.
1 Οι γυμνές σέλφι
Πρώτη το έκανε η Κιμ Καρντάσιαν περασμένο Μάρτιο. Μπήκε στο μπάνιο του ξενοδοχείου, έβγαλε όλα τα ρούχα της, στήθηκε μπροστά στον καθρέφτη και τράβηξε τη δημοφιλέστερη φωτογραφία μόδας της χρονιάς. Ένα σώμα με καμπύλες που αγγίζουν ή ξεπερνούν το όριο της παραμόρφωσης και με μαύρες ταινίες στο στήθος και στο αιδοίο για να μπορεί να διακινηθεί ελεύθερα η εικόνα εκεί για όπου προορίζεται. Διότι ως γνωστόν τα social media είναι και σεμνότυφα, εκτός των άλλων.
Σημείωση: Οι μαύρες ταινίες των επίμαχων σημείων έγιναν τάση σε μαγιό και εσώρουχα για το υπόλοιπο της χρονιάς.
2 Η κούρσα για τα «likes»
Οι λέξεις ομορφιά, κομψότητα και στιλ, δεν χρησιμοποιούνται πια στον κόσμο της μόδας. Εχουν όλες μαζί αντικατασταθεί από τη λέξη «δημοφιλής» ή «liked» στο Instagram. Παράδειγμα η Σελένα Γκόμεζ. Είναι μια ποπ τραγουδίστρια. Δεν είναι καν μια πρωτοκλασάτη ποπ τραγουδίστρια. Δεν είναι καν μια πολύ όμορφη ποπ τραγουδίστρια. Όμως έχει 104 εκατ. ακολούθους στο Instagram. Και έτσι φέτος πόζαρε για τη διαφημιστική εκστρατεία του οίκου Louis Vuitton και υπέγραψε και συμβόλαιο $13 εκατ. με την εταιρεία Coach ως το νέο πρόσωπο για όλες τις καμπάνιες.
3 Τα έξωμα της σύγχυσης
Τελικά το θέλουμε το γυμνό ή δεν το θέλουμε; Το θέλουμε και δεν το θέλουμε. Όχι ντεκολτέ, όχι σούπερ μίνι, όχι έξω η πλάτη. Φέτος η σιλουέτα και οι καμπύλες καλύφθηκαν (έστω και με διαφανή υφάσματα) αλλά οι ώμοι ήταν έξω. Τόσο πολύ, ώστε λανσαρίστηκαν και ειδικά σουτιέν που ανασηκώνουν το στήθος από το πλάι για να φαίνεται σέξι κάτω από τη μασχάλη. Σκεφτείτε δε, η τάση αυτή είναι τόσο έντονη, ώστε η Νο1 ερώτηση μόδας της χρονιάς στο διαδίκτυο είναι «Πώς κόβω τα μανίκια του πουκάμισου».
4 Η μόδα της πολιτικής
Τα Οσκαρ, τα κόκκινα χαλιά γενικώς και οι πασαρέλες, είναι πλέον μια χλιαρή αποτύπωση των τάσεων. Δεν λαμβάνονται τόσο υπ’ όψιν. Μέσα στη χρονιά οι Πρώτες Κυρίες ήταν αυτές που έκαναν παιχνίδι.
Για παράδειγμα φορέματα Versace φορέθηκαν κατά κόρον στα Οσκαρ, στις Κάννες, στη Βενετία… Ενα όμως Versace «έγραψε»: το φόρεμα της Μισέλ στο τελευταίο επίσημο δείπνο που παρέθεσε στον Λευκό Οίκο.
Επίσης, δερμάτινα παντελόνια έχουμε δει άπειρα φέτος. Αλλά ένα θα θυμόμαστε: το Amanda Wakeley με το οποίο φωτογραφήθηκε η πρωθυπουργός της Βρετανίας, Τερέζα Μέι. Αξίας περίπου 1.000 λιρών και κατασκευασμένο στην Τουρκία σε εργοστάσιο με μεροκάματα πείνας.
Οσο για τη Μελάνια Τραμπ, αυτή έδωσε το δικό της όνομα στη μπλούζα με τον φιόγκο. Είναι φούξια, είναι Gucci και συνδυάζεται με ασορτί παντελόνι και λευκές γόβες στιλέτο.
5 Το σικ της μετα-αλήθειας
Δεν είναι μόδα, δεν είναι ρούχα, είναι μια αντίληψη, μια μαζική διαδικτυακή διάδοση, είναι μια φήμη. Για παράδειγμα, δεν είναι μόδα το T-shirt με το λογότυπο της DHL, ούτε το άλλο με το τυπωμένο όνομα Justin Bieber. Και τα δύο είναι σαν διαφημιστικές παλιο-μπλούζες, από αυτές που δεν τις πετάς μήπως και χρειαστούν στο σπίτι για καμιά βρομοδουλειά. Κι όμως, αυτές οι μπλούζες κόστιζαν κάποιες εκατοντάδες ευρώ φέτος και συντάραξαν το Παρίσι… Τις υπογράφει ο οίκος Vetements. Το ίδιο ισχύει και για τις πράσινες μπότες-κάλτσα με το τακούνι μονόκερο. Τόσο πολύ κιτς! Κόστιζαν ένα χιλιάρικο και έγιναν αμέσως sold out. Ο,τι έμεινε από αυτές ήταν απλώς μία μετά-φήμη…
6 Η επέλαση των Χαντίντ
Η Τζίτζι είναι φίλη της Κένταλ. Η Κένταλ είναι ετεροθαλής αδελφή της Κιμ. Η Τζίτζι Χαντίντ έκανε ότι η Κένταλ Τζένερ και η Κιμ Καρντάσιαν – έγινε επαγγελματίας των social media. Και έπιασε πολύ προσοδοφόρα δουλειά ως μοντέλο το 2015. To 2016 η Τζίτζι έλαβε τον τίτλο «Διεθνές μοντέλο της Χρονιάς» από το Συμβούλιο της Βρετανικής Μόδας. Φέτος έκανε το ντεμπούτο και η μικρότερη αδελφή της, η Μπέλα Χαντίντ η οποία διέπρεψε στις πασαρέλες υψηλής ραπτικής το καλοκαίρι.
Και για να μπει μια αληθινά γερή σφραγίδα στην «Υπόθεση Χαντίντ», φέτος, μαζί με τα δύο σούπερ μοντέλα εμφανίζεται επισήμως και η μητέρα – Γιολάντα. Αλά Κρις Τζένερ.
7 Τα βάναυσα σκισμένα τζιν
Μέχρι να πεθάνουν τα skinny τζιν είδαμε και πάθαμε. Πέρασαν δέκα χρόνια και έγιναν ένα σωρό δολοφονικές απόπειρες: από τα τζιν καμπάνα, τα τζιν boyfriend, τα τζιν girlfriend, τα τζιν mom… Κανένα όμως δεν τα κατάφερε να βγάλει τα skinny από τη μέση. Μέχρι που ήρθαν οι βρικόλακες, και τα καταξέσκισαν. Πήραν ψαλίδια και έκοψαν ολόκληρα τετράγωνα κομμάτια. Πολλά και μεγάλα κομμάτια. Τα skinny καταστράφηκαν και με αυτόν τον βάναυσο τρόπο καταργήθηκαν.
8 Η Κούβα μετά το εμπάργκο
Αν μια χώρα φέτος άφησε τη σφραγίδα της στη μόδα αυτή είναι η Κούβα. Μετά την επίσκεψη Ομπάμα και μετά τη συναυλία των Ρόλινγκ Στόουνς την άνοιξη, τα χρωματιστά φρου-φρου φορέματα, τα καπέλα Φεντόρα, τα παστέλ ‘60s αυτοκίνητα, οι μπανάνες, οι ανανάδες, τα κούμπα-λίμπρε όλα έγιναν μόδα. Τόσο πολύ, που ο Καρλ Λάγκερφελντ πήγε κι έστησε πασαρέλα για τον οίκο Chanel μέσα στην κεντρική λεωφόρο της Αβάνας.
9 Η μόδα χωρίς φύλο
Δεν μιλάμε για ανδρόγυνη μόδα. Μιλάμε για ανδρικά ρούχα που τα φοράνε γυναίκες στην πασαρέλα και μιλάμε για γυναικεία ρούχα που τα φοράνε άνδρες πασαρέλα – αυτό έγινε και για να φαίνεται σαν «άποψη» η περικοπή μίας ξεχωριστής ανδρικής επίδειξης από πολλούς οίκους για λόγους οικονομίας. Μέσα στο ίδιο κλίμα, φωτογραφήθηκε και ο γιος του Γουίλ Σμιθ, Τζέιντεν, για τη γυναικεία καμπάνια του Louis Vuitton (φορούσε γυναικεία ρούχα στη διαφήμιση).
Αλλά δεν είναι μόνο τα ρούχα τελικά. Είναι και τα παπούτσια. Όπως τα μοκασίνια Gucci. Είναι ανδρικά ή γυναικεία; Το καταλαβαίνεις μόνο από το νούμερο… Ακόμα και στα ξώφτερνα, ακόμα και στα φλοράλ…
10 Το μπλε πουκάμισο
Αντικατέστησε το λευκό κατά κράτος. Μπλε μονόχρωμο ή μπλε ριγέ – ακόμα καλύτερα το ριγέ. Φοριέται με φούστα, με παντελόνι, με φόρμα, με σορτς, με ζιπ κιλότ, από μέσα, απ΄έξω, με ζώνη ή χωρίς. Είναι το κλασικό ανδρικό μπλε πουκάμισο. Το 2017 αναμένεται να είναι ακόμα πιο hot. (Να κι ένα τιπ για τη νέα χρονιά)
11 Το παλτό της κλιματικής αλλαγής
Η αρχή και εδώ έγινε από την Κιμ Καρντάσιαν, στο Παρίσι, τον περασμένο Μάιο – την ημέρα που, και καλά, της έκλεψαν τα κοσμήματα. Πήγε στο σόου του οίκου Balenciaga με μια καπαρντίνα πεσμένη κάτω από τους ώμους, χωρίς σουτιέν και με ψηλές στιλέτο μπότες. Από εκείνο το ποστ το λουκ στοίχειωσε. Αυτός είναι ο νέος τρόπος να φοράς καπαρντίνες και παλτά. Να τα ρίχνεις κάτω από τους ώμους, σαν να ζεσταίνεσαι, λόγω της ανόδου της θερμοκρασίας…
12 Η ώριμη ομορφιά της Pirelli
Αν δεν ήταν ο Πίτερ Λίντμπεργκ, ο κορυφαίος φωτογράφος μόδας και αν δεν ήταν το ημερολόγιο Pirelli, μπορεί να μην μιλούσαμε τώρα γι’ αυτό. Ομως μιλάμε. Το 2016, προς το τελείωμά του, έφερε στη μόδα τις ώριμες γυναίκες, χωρίς πλαστικές. Τις γυναίκες με ρυτίδες, οι οποίες χαίρονται τη ζωή και εν προκειμένω φωτογραφίζονται χωρίς ρετούς. Αραγε αυτή η μόδα θα κρατήσει ή θα περάσει;