«Είναι σχεδόν φεμινιστικό» έτσι το χαρακτήρισε η Ούμα Θέρμαν, μία από τις γυναίκες που ποζάρει στο νέο ημερολόγιο Pirelli. Τη φωτογράφισε ο γερμανός σταρ της φωτογραφίας μόδας, Πίτερ Λίντμπεργκ. Αυτήν και άλλες 14 ηθοποιούς πρώτης γραμμής.
Φέτος είναι η πρώτη φορά που η ιταλική εταιρεία ελαστικών δεν παρουσιάζει στο, θρυλικό πλέον, ημερολόγιό της γυμνές γυναίκες. Βεβαίως από εκεί παρέλασαν όλες – σούπερ μοντέλα και ηθοποιοί. Αλλά και οι φωτογράφοι ήταν πάντα ένας κι ένας: Πατρίκ Ντεμαρσελιέ, Ρίτσαρντ Αβεντόν, Νικ Νάιτ, μέχρι και ο Καρλ Λάγκερφελντ (ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Chanel). Πέρσι, με αφορμή την επέτειο των 25 χρόνων του ημερολογίου, φωτογράφισε για πρώτη φορά και μια γυναίκα – η Ανι Λίμποβιτς.
Το θέμα του φετινού ημερολογίου –του τρίτου που υπογράφει ο Πίτερ Λίντμπεργκ για την Pirelli– είναι «Εντελώς ντυμένες αλλά γυμνές».
«Γυμνές επειδή είναι αληθινές, χωρίς ρετούς, με τις ρυτίδες έκφρασης και χωρίς ιδιαίτερο μακιγιάζ», δηλώνει ο Λίντμπεργκ. «Δεν είναι ψεύτικες, όπως έχει επικρατήσει να παρουσιάζονται οι γυναίκες στις φωτογραφίες της showbiz».
«Εφτασα στη φωτογράφιση και νόμιζα ότι θα μου βάψουν τα μάτια μαύρα και τα χείλη κόκκινα και θα μου ζητήσουν να ροκάρω σαν στάρλετ», αναφέρει η Ελεν Μίρεν. «Και μου λέει βγάλε το μακιγιάζ, δεν μου αρέσουν τα κόκκινα χείλη… Μετά μου έδωσε να τυλιχτώ με μια μαλλιαρή κουβέρτα. Ετσι φωτογραφήθηκα για το ημερολόγιο Pirelli. Ούτε μπικίνι, ούτε λεοπάρ φόντο… ούτε τίποτα».
«Είναι ευθύνη των φωτογράφων να απαλλάξουν τις γυναίκες από την τρομοκρατία της νιότης και της τελειότητας», λέει ο Λίντμπερκ σχετικά. «Δεν πιστεύω ότι υπάρχουν πολλοί φωτογράφοι σήμερα που αγαπούν τις γυναίκες. Οι περισσότεροι μου δίνουν την αίσθηση ότι θέλουν να τις τιμωρήσουν εξαιτίας του φύλου τους. Δεν καταλαβαίνω το γιατί».
Αλίσια Βικάντερ, Ρούνεϊ Μάρα, Πενέλοπε Κρουζ, Νικόλ Κίντμαν, Ρόμπιν Ράιτ, Τζούλιαν Μουρ, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Τζέσικα Τσάστεϊν, Ζαν Ζιγί, Λεά Σεντού είναι ορισμένα από τα φετινά μοντέλα του ημερολογίου. «Θα τις παντρευόμουνα όλες αύριο», λέει ο Λίντμπεργκ. «Όχι ότι είμαι κανένας γόης, αλλά μου αρέσουν όλες».
Η Ούμα Θέρμαν πάντως δηλώνει πως μαζί του νιώθει πιο άνετα απ΄ό,τι με οποιονδήποτε άλλο φωτογράφο, κι αυτό επειδή ο Λίντμπεργκ φωτογραφίζει την ύπαρξη και όχι την εικόνα του μοντέλου του.
Η Κέιτ Γουίνσλετ ομολογεί πως η φωτογράφιση με τον Πίτερ Λίντμπεργκ είναι μία απελευθερωτική διαδικασία. «Θέλει να δει τις ρυτίδες των ματιών καθώς γελάς, τις φακίδες, τις φλέβες – θέλει να απελευθερωθείς συναισθηματικά όσο περισσότερο γίνεται. Θέλει να γδυθείς μπροστά του με αυτόν τον τρόπο».
Μετά τη φωτογράφιση η Κέιτ Γουίνσλετ ζήτησε από τον φωτογράφο ένα κοντινό πλάνο με τα χέρια της. Τελικά τα χέρια της Γουίνσλετ εμφανίζονται στο ημερολόγιο Pirelli. Και είναι τα χέρια μιας γυναίκας, όχι έφηβης, αλλά μάχιμης. Μιας γυναίκας που έζησε, έγινε μητέρα, εργάστηκε σκληρά και κράτησε ένα βραβείο Οσκαρ.
«Αυτό μου αρέσει πιο πολύ στο φετινό ημερολόγιο. Ο Λίντμπεργκ παρουσιάζει γυναίκες από διαφορετικές γενιές. Απ΄όλες τις γενιές. Οσο για τον ίδιο εύχεται αυτή η φετινή έκδοση να σημάνει την αρχή για έναν νέο τρόπο αντιμετώπισης των γυναικών. «Σήμερα ο κόσμος μας είναι γεμάτος με δυστυχείς, ανασφαλείς γυναίκες. Αυτό δεν είναι καλό», λέει.
Καμία από τις γυναίκες που του πόζαραν για το ημερολόγιο Pirelli 2017 δεν φαίνεται πάντως δυστυχής ή ανασφαλής. Πιο πολύ εύθραυστες και διάφανες, δείχνουν όλες – σαν ημίθεες.