Αντε και στα δικά μας. Στο Αν Αρμπορ το αυτοκίνητα απολαμβάνουν το «πράσινο κύμα» |
Θέματα

Το έξυπνο φανάρι που ξέρει πότε να γίνει πράσινο

Μια πόλη των ΗΠΑ αντιμετωπίζει την κίνηση με τη χρήση λογισμικού νέας γενιάς που φροντίζει να υπάρχει μόνιμα ομαλή ροή των αυτοκινήτων
Protagon Team

H πόλη Αν Αρμπορ, στην πολιτεία του Μίσιγκαν, στις ΗΠΑ, έχει περίπου 125 χιλιάδες κατοίκους και παρότι δεν είναι η πρωτεύουσα της πολιτείας είναι η έδρα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν. Οι τοπικές Αρχές προσπαθούν εδώ και πολλά χρόνια να βρουν τρόπους να αντιμετωπίσουν την κίνηση στους δρόμους. Εχουν φροντίσει ώστε κάτοικοι και επισκέπτες να έχουν πρόσβαση σε κάθε στάση λεωφορείου ή τρένου ενώ έχουν αναπτύξει και ένα πρόγραμμα συνεπιβίβασης: οι κάτοχοι αυτοκινήτων δέχονται να παίρνουν μαζί τους και άλλα άτομα και να μοιράζονται τα έξοδα.

Αποφάσεις υψηλού IQ

Παρόλα αυτά οι περισσότεροι κάτοικοι αλλά και επισκέπτες χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους για τις μετακινήσεις τους. Οι τοπικές Αρχές δεν απογοητεύτηκαν και αποφάσισαν να αυξήσουν το…  IQ στους φωτεινούς σηματοδότες της πόλης. Το Αν Αρμπορ έτσι και αλλιώς χρησιμοποιούσε ένα σύστημα συντονισμού και λειτουργίας των φαναριών παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιούν μεγαλουπόλεις όπως το Λονδίνο, το Σαντιάγκο και το Τορόντο. Το σύστημα λειτουργίας των φαναριών στην πόλη είναι προϊόν της συνεργασίας της Siemens και της βρετανικής εταιρείας Imtech.

Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει όμως στις περισσότερες πόλεις του κόσμου όπου οι τοπικές Αρχές δεν φροντίζουν να αναβαθμίζουν τα συστήματα λειτουργίας των φαναριών, στο Αν Αρμπορ οι Αρχές ζήτησαν από τις δύο εταιρείες να προχωρήσουν στη μέγιστη δυνατή αναβάθμιση του συστήματος που ελέγχει την λειτουργία των φαναριών της πόλης. Ενα έξυπνο σύστημα λειτουργίας φαναριών πρέπει να έχει δυνατότητα αντίληψης: π.χ. όταν σε μια διασταύρωση καταλάβει ότι στον δρόμο που το φανάρι είναι κόκκινο βρίσκονται αυτοκίνητα ενώ στον άλλο δρόμο που είναι πράσινο δεν υπάρχουν τότε δίνει εντολή να ανάψει πράσινο στο φανάρι που υπάρχουν αυτοκίνητα. Το νέο σύστημα θεωρείται εξαιρετικά πρωτοποριακό. Χρησιμοποιεί κάμερες και αισθητήρες που παρακολουθούν τα οχήματα που πλησιάζουν ή βρίσκονται μπροστά στα φανάρια.

Οπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του περιοδικού Wired  oι Αρχές του Αν Αρμπορ αποφάσισαν σε πρώτη φάση να συνδέσουν με το νέο σύστημα τα φανάρια των πιο πολυσύχναστων δρόμων της πόλης. Τα φανάρια αυτά διασυνδέθηκαν μεταξύ τους και όλα τα δεδομένα που συγκεντρώνονται αποστέλλονται στον κεντρικό υπολογιστή, στο κέντρο ελέγχου κίνησης. Ο υπολογιστής επεξεργάζεται τα δεδομένα και έτσι μπορεί να αναλύει την κίνηση των οχημάτων σε όλα τα σημεία που λειτουργεί το νέο σύστημα ώστε να αντιλαμβάνεται πού και πότε πρέπει να δίνει προτεραιότητα. Χάρη στην ανάλυση των δεδομένων το λογισμικό εκτός από το να διευκολύνει την κίνηση μπορεί να προχωρά σε προβλέψεις για το πού μπορεί να προκύψει πρόβλημα και να δράσει αναλόγως για να το αποτρέψει. Μέχρι στιγμής το νέο σύστημα έχει καταφέρει να μειώσει την κίνηση στους πολυσύχναστους δρόμους του Αν Αρμπορ κατά 12 % τις καθημερινές και κατά 21% τα Σαββατοκύριακα.

Οι επόμενες κινήσεις

Η επιτυχία του συστήματος οδήγησε τις Αρχές του Αν Αρμπορ στην απόφαση να ενσωματώσουν σε αυτό όλα τα φανάρια του οδικού δικτύου της πόλης. Οι άνθρωποι που είναι επιφορτισμένοι με την λειτουργία του αναφέρουν ότι αυτό είναι μόνο η αρχή. Το επόμενο βήμα θα είναι να επικοινωνούν τα φανάρια αυτόνομα μεταξύ τους και στη συνέχεια με τα αυτοκίνητα που πλησιάζουν σε αυτά. Τα φανάρια θα δίνουν οδηγίες στα οχήματα: για παράδειγμα, θα υποδεικνύνουν ότι πρέπει να μειώσουν ταχύτητα γιατί το επόμενο φανάρι ετοιμάζεται να ανάψει κόκκινο, είτε το αντίθετο εφόσον το όχημα προλαβαίνει το πράσινο. Επίσης, τα φανάρια θα επικοινωνούν και με τους πεζούς για να κάνουν ταχύτερη και κυρίως ασφαλέστερη την κίνησή τους στους δρόμους.