Η εκπάγλου καλλονής και νικηφόρα BMW Alpina 3.0 CSL. Με μία τέτοια κακακτήθηκε το 1970 ο επίζηλος τίτλος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Αυτοκινήτων Τουρισμού (ΕΠΑΤ) | www.alpina-automobiles.com
Θέματα

Ηταν η Alpina στην πείνα; Η εξαγορά από τη BMW

Στην Ελλάδα σπάνια βλέπεις μία γνήσια Alpina. Ομως όσοι ήξεραν περί τίνος πρόκεται, έβλεπαν σ’ αυτές μια ιδιαίτερη και σχεδόν χειροποίητη εκδοχή της BMW. Το στόρι και η επόμενη μέρα μετά τη χθεσινή ανακοίνωση
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Οι φίλοι του αυτοκινήτου με βλέμμα γυπαετού μπορούν να εντοπίσουν μία Alpina εξ αποστάσεως. Κατ΄ αρχήν εντοπίζουν τους χαρακτηριστικούς πολυάκτινους τροχούς. Μετά εκείνες τις διακριτικές, αυτοκόλλητες γραμμές στο πλάι του αμαξώματος. Ή το σηματάκι πίσω. Συνήθως άρχιζε από το γράμμα «B» και μετά είχε ένα αριθμητικό ψηφίο.

Αν μάλιστα έχουν και την ευκαιρία να τις πάρουν μάτι από κοντά, κοιτώντας απ’ το παράθυρο, οι παρατηρητικοί θα δουν τις γαλαζοπράσινες ραφές που υπάρχουν σε καθίσματα ή επενδύσεις. Και, το σημαντικότερο; Η πολύτιμη πιστοποίηση, κάτι σαν το βουλοκέρι του βασιλιά, εκείνο το μεταλλικό ταμπελάκι στο κόκπιτ που γράφει τον κωδικό του μοντέλου και τον αύξοντα αριθμό. Ναι, οι Alpina δεν ήταν ποτέ για το πανέρι. Εβγαιναν -και συνεχίζουν- να παράγονται σε περιορισμένο αριθμό. Ως εκ τούτου, είναι πιο σπάνιες, πιο ιδιαίτερες και πιο ακριβές. Συνήθως αυτά πάνε πακέτο. Για να έχετε και ένα νούμερο πρόχειρο, το 2021 ήταν η πιο πετυχημένη χρονιά στην ιστορία της με περίπου 2.000 πωλήσεις. Λίγες για τα αυτοκινητικά δεδομένα της βιομηχανίας, μια χαρά για έναν exclusive κατασκευαστή.

Η χαρακτηριστική πλακέτα που επιβεβαιώνει τη γνησιότητα μιας Alpina με τον κωδικό του μοντέλου και τον αύξοντα αριθμό παραγωγής

Κατά τ’ άλλα, οι Alpina περνούν απαρατήρητες στο δρόμο. Ο πολύς κόσμος νομίζει πως είναι «άλλη μία BMW με ωραίες ζάντες και κάτι αυτοκόλλητα στο πλάι». Μέχρι εκεί. Ομως, οι Alpina είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Μπορεί μεν να βασίζονται στα μοντέλα που ήδη παράγει η BMW, όμως ανέκαθεν έβαζαν χέρι και στα σωθικά. Η μικρή εταιρεία με τους τριακόσιους υπαλλήλους και έδρα τo Μπουχλόε, γύρω στα εξήντα πέντε χιλιόμετρα έξω από το Μόναχο, την έδρα της BMW, καταφέρνει να δίνει μια αύρα εμμονής στη λεπτομέρεια. Για παράδειγμα, τροποποιεί τους κινητήρες, βάζει δικά της δέρματα, ρυθμίζει διαφορετικά, πιο gran turismo, τις αναρτήσεις και αλλάζει κιβώτια. Μάλιστα ήταν ο πρώτος κατασκευαστής που έβαλε μπουτόν αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι, σε αυτοκίνητα παραγωγής.

Επίσης, οι αναγνώστες με βλέμμα γερακιού μάλλον θα έχουν μέχρι στιγμής εντοπίσει ότι έχει χρησιμοποιηθεί σκοπίμως ο όρος «κατασκευαστής». Η Alpina μπορεί να ξεκίνησε ως tuner, ως βελτιωτής δηλαδή, όταν ο ιδρυτής της έφτιαξε ένα διπλό καρμπιρατέρ για τις BMW 1500 (το οποίο, μάλιστα, δέχθηκε η τελευταία χωρίς να επιφέρει απώλεια της εργοστασιακής εγγύησης), μπορεί να άρχισε να βάζει τoυρμπίνες όταν ακόμη η BMW ορκιζόταν ότι ποτέ δεν πρόκειται να εγκαταλείψει τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες, όμως δεν ήταν μία εταιρεία εκλεπτυσμένης μοντίφας.

Μία Alpina B8 Gran Coupé, ένα από τα πιο πρόσφατα μοντέλα της εταιρείας. Οι κλασικές 20-άκτινες ζάντες είναι ξανά εδώ

Το 1983 ήταν η χρονιά-σταθμός καθώς κατάφερε να αποκτήσει την επίζηλη καταχώρησή της ως επίσημος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Μεταφορών της Γερμανίας  (German Federal Motor Transport Authority). Τεράστια υπόθεση. Κατ΄ αρχήν ως κύρος. Η Alpina έγινε μάρκα. Οχι άλλος ένας βελτιωτικός οίκος. Αυτό της έδωσε το πρεστίζ της αυθεντικότητας. Μπορούσε να έχει τη δική της ταυτότητα, τα δικά της βαφτιστικά στην ονοματολογία των μοντέλων, τις δικές της πατέντες και, φυσικά, να χρεώνει ανάλογα.

Η ανακοίνωση που λάβαμε χθες στο inbox από τη BMW Hellas λέει, λοιπόν, ότι «η οικογένεια Μποβενσπίσεν (η οποία ασχολείται παραλλήλως και με την οινοποιία) θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί την τεχνογνωσία της στην εξέλιξη, παραγωγή και πώληση οχημάτων BMW Alpina στο πλαίσιο της υφιστάμενης συνεργασίας μέχρι τα τέλη του 2025». Και, προσθέτει, ότι «η ολοκλήρωση της συμφωνίας υπόκειται ακόμα σε διάφορες αναβλητικές αιρέσεις – κυρίως αναμένεται έγκριση από τις αντιμονοπωλιακές αρχές. Και τα δύο μέρη συμφώνησαν να μην αποκαλύψουν τις όποιες οικονομικές λεπτομέρειες. Δεν πρόκειται να αποκτηθούν μετοχές της εταιρείας».

Εχουν και οι κατασκευαστές τις χρωματικές τους προτιμήσεις. Η Alpina αγαπούσε τις λεπτομέρειες σε γαλαζοπράσινο

Κοντολογίς, η Alpina δεν είναι στην πείνα. Φαίνεται, ωστόσο, ότι ενόψει μιας αυτοκίνησης που βρίσκεται σε φάση βαθιάς μετάβασης, δεν θα μπορούσε να ακολουθήσει μόνη της την αλλαγή. Οπως σημειώνει η ανακοίνωση, «ο μετασχηματισμός προς την ηλεκτρική κινητικότητα και η αυστηροποίηση των κανονισμών σε όλο τον κόσμο – κυρίως όσων αφορούν τις εκπομπές ρύπων, την επικύρωση λογισμικού και τις απαιτήσεις για συστήματα υποβοήθησης και παρακολούθησης οδηγού – έχουν ως αποτέλεσμα πολύ υψηλότερους κινδύνους για μικρούς κατασκευαστές».

Αυτά για την ώρα. Αν, εν τω μεταξύ, δείτε κάποια πραγματική Alpina να κυκλοφορεί στους ελληνικούς δρόμους, απαθανατίστε την με το κινητό, έτσι, ως φωτογραφικό σνάπσοτ. Και μετά θα έχετε την ευκαιρία, να κάνετε τεστ παρατηρικότητας σε φίλους και γνωστούς που νομίζουν πως πρόκειται για «άλλη μία BMW με ωραίες ζάντες και κάτι αυτοκόλλητα στο πλάι».