H Μάλιγκαν στο κανονικό της και, δεξιά, όπως δεν άρεσε στον κριτικό του Variety | CreativeProtagon
Θέματα

Η «άσχημη» Κάρεϊ Μάλιγκαν και η συγγνώμη του Variety

Η ερμηνεία της αγγλίδας ηθοποιού σε μια #MeToo ταινία, θρίλερ και μαύρη κωμωδία ταυτόχρονα, που είναι πιθανό να της χαρίσει ένα Οσκαρ, προκάλεσε μια αρνητική κριτική για την εμφάνισή της την οποία εκείνη δεν άφησε να περάσει απαρατήρητη. Αποτέλεσμα: το εμβληματικό περιοδικό του Χόλιγουντ έπεσε στα πόδια της
Protagon Team

Η σχέση μεταξύ καλλιτέχνη και κριτικού ήταν πάντα εύθραυστη. Μάλιστα, ο Τσάνινγκ Πόλοκ, αμερικανός δραματουργός, κριτικός και σεναριογράφος περιέγραψε κάποτε τον κριτικό ως «άνδρα χωρίς πόδια που διδάσκει τρέξιμο», γράφει ο Μάθιου Μουρ στους The Times. Και σημειώνει ότι η Κάρεϊ Μάλινγκαν άνοιξε τώρα ένα νέο μέτωπο στη μάχη αυτή, αμφισβητώντας τους κριτικούς, που μιλούν άσχημα για τη φυσική εμφάνιση των ηθοποιών. Η βρετανίδα ηθοποιός υποστηρίζει ακόμα ότι η κριτική του κινηματογράφου έχει την ευθύνη να παραμείνει εποικοδομητική.

Η Κάρεϊ Μάλινγκαν, η οποία θα πρωταγωνιστήσει στο «Fingernails», τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Χρήστου Νίκου, μίλησε και πάλι αφού εξασφάλισε τη συγγνώμη του Variety, του έγκυρου περιοδικού του Χόλιγουντ, επειδή σε κριτική του υπαινίχθηκε ότι δεν ήταν αρκετά ελκυστική στον τελευταίο της ρόλο στο «Promising Young Woman».

Η ιστορία έχει ως εξής. Στο #MeToo θρίλερ εκδίκησης (και ταυτόχρονα μαύρη κωμωδία) της ηθοποιού και σεναριογράφου Εμεραλντ Φένελ στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο, η Μάλιγκαν υποδύεται την Κάσι, μια νεαρή που παριστάνει τη μεθυσμένη και παρασύρει στο κρεβάτι της άνδρες που της την πέφτουν σε μπαρ. Στο παραπέντε αποκαλύπτει ότι είναι νηφάλια και διακόπτει την πολλά υποσχόμενη σεξουαλική πράξη. Το θύμα θέλοντας να εκδικηθεί για τον βιασμό της καλύτερής της φίλης μετατρέπεται σε τιμωρό και οι θύτες μπροστά στον κίνδυνο της καταγγελίας για βιασμό τα χάνουν, φοβουνται και εκλιπαρούν για συγχώρεση.

Η Μάλιγκαν παρασύρει στο κρεβάτι της άνδρες, θέλοντας να εκδικηθεί για τον βιασμό της καλύτερής της φίλης (Focus Features)

Η ταινία δεν έχει κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους είναι όμως διαθέσιμη για 48ωρη ενοικίαση από τις πλατφόρμες streaming Google Play, iTunes και Amazon Prime. Η ερμηνεία της Μάλιγκαν έχει γοητεύσει όσους την έχουν ήδη δει, είναι μάλιστα υποψήφια για Όσκαρ.  Και ενώ οι περισσότερες κριτικές ήταν κολακευτικές η αγγλίδα ηθοποιός αντέδρασε έντονα σε μια φράση μιας κατά τα άλλα θετικής κριτικής στο περιοδικό Variety: «Η Μάλιγκαν, μια έξοχη ηθοποιός, φαίνεται λίγο περίεργη επιλογή για αυτόν τον ομολογουμένως πολυεπίπεδο ρόλο της femme fatale» υποστηρίζει ο Ντένις Χάρβεϊ, που υπογράφει την κριτική και λέει ότι κακώς την επέλεξαν.

Ο Χάρβεϊ γράφει ακόμα ότι «εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς ότι ο ρόλος της Κάσι προοριζόταν για την Μάργκοτ Ρόμπι» -μια από τις πιο ωραίες ηθοποιούς του Χολιγουντ- η οποία είναι παραγωγός της ταινίας. Και συνεχίζει προσβλητικά «φοράει τα αξεσουάρ -δόλωμα σαν drag [queen] της συμφοράς. Ακόμα και τα μακριά ξανθά μαλλιά της μοιάζουν με περούκα»…

Η κριτική του Χάρβεϊ, όμως, που δημοσιεύτηκε πέρσι τον Ιανουάριο, μετά την εντυπωσιακή υποδοχή της «Promising Young Woman» στο φεστιβάλ Σάντανς, χτύπησε κάποια ευαίσθητη χορδή.  Σε συνέντευξή της, που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στους New York Times, η Μάλιγκαν είπε «Ένιωσα ότι βασικά έλεγε ότι δεν ήμουν αρκετά καυτή για να κάνω αυτό το κόλπο», αλλά δεν ήταν κάτι που την πλήγωσε: «Μπορώ μια χαρά να δω ότι η Μάργκοτ Ρόμπι είναι μια θεά», είπε. Αυτό που την ενόχλησε όμως («μέχρι τρέλας»…) ήταν ότι στην εποχή μας εξακολουθεί να θεωρείται αποδεκτό να επικρίνει κάποιος σπουδαίος κριτικός τη φυσική εμφάνιση μιας ηθοποιού.

H Μάλιγκαν ως Κάσι στο «Promising Young Woman» (Focus Features)

Η καταγγελία της ηθοποιού ώθησε τη διεύθυνση του περιοδικού να αποστασιοποιηθεί  από το άρθρο, το οποίο γράφτηκε από έναν freelancer, όπως αναφέρεται σε ένα κείμενο το οποίο έχει προστεθεί πάνω από την αρχική κριτική του Χάρβεϊ, τονίζοντας ότι «το Variety συμφωνεί με την ηθοποιό, ζητά ειλικρινά συγγνώμη και εκφράζει τη λύπη του για την έλλειψη ευαισθησίας και τους υπαινιγμούς στην διατύπωση της κριτική μας για το “Promising Young Woman” που μείωσαν την τολμηρή ερμηνεία της».

Η Μάλιγκαν επανήλθε, και σε μια συνομιλία της με το Variety δηλώνει ενθουσιασμένη: «Πραγματικά εξεπλάγην και ενθουσιάστηκα και χάρηκα με τη συγνώμη. Το βρήκα συγκινητικό, κατά κάποιον τρόπο, να έχω χαράξει μια γραμμή κάτω από όλο αυτό με καλό τρόπο και να ξέρω ότι είχε αντίκτυπο με κάποιον τρόπο. Ηταν θετικό», λέει.

Ποιο θα είναι το μέλλον του Ντένις Χάρβεϊ μετά από όλα αυτά; Ο αμερικανός κριτικός κινηματογράφου έχει πίσω του μια 30χρονη καριέρα αλλά η συνεργασία του με το Variety παραμένει άγνωστο αν θα συνεχιστεί αφού το περιοδικό αρνήθηκε να επιβεβαιώσει αν θα εξακολουθήσει να δουλεύει μαζί τους, γράφει η Telegraph.

Εντωμεταξύ η συζήτηση για το θέμα έχει φουντώσει. Ο Τζέφρι Γουέλς, ένας βετεράνος δημοσιογράφος του Χόλιγουντ, επέκρινε τη μεταχείριση που επιφύλαξε στον Χάρβεϊ το Variety λέγοντας ότι το περιοδικό τον «πέταξε λίγο πολύ σαν σκουπίδι, προς όφελός του». Δήλωσε ακόμη ότι ο ίδιος διαφωνεί με την κριτική, αλλά προειδοποίησε για τους κινδύνους που υπάρχουν όταν ενδίδει κανείς στην «κουλτούρα της ακύρωσης».

«Ο ελεύθερος λόγος είναι ελεύθερος λόγος, ακόμη και αν είναι λόγος που προσβάλλει ή είναι ελάχιστα εξευγενισμένος», είπε.

Εν τω μεταξύ, στα social media υπήρξαν εκκλήσεις για απόλυση του κριτικού: «Ήρθε η ώρα το Variety να κόψει τον Ντένις Χάρβεϊ, κριτικό ταινιών, μεσήλικα λευκό dude, που δηλώνει (το 2020!) ότι οι γυναίκες πρέπει να είναι καυτές σαν θεές για να είναι αξιόπιστες όταν βιάζονται μεθυσμένες», γράφει κάποιος σε ένα σχόλιο.

Άλλοι χρήστες του Twitter χαρακτήρισαν τον Χάρβεϊ «μισογύνη Νεαντερντάλιο» και δήλωσαν ότι η κριτική του πρέπει να είναι «το τέλος της καριέρας του».

Η Ανίτα Σινγκ σημειώνει τέλος στην Telegraph ότι δεν είναι ασυνήθιστο οι σταρ να διαμαρτύρονται για κακές κριτικές. Όταν ο τότε κριτικός του Telegraph, Τσαρλς Σπένσερ, έκανε αρνητική κριτική για την ερμηνεία της Τζούντι Ντεντς στη «Μαντάμ Ντε Σαντ» (γράφτηκε το 1965 από τον ιάπωνα συγγραφέα Γιούκιο Μισίμα), του έστειλε μια καρτ ποστάλ που έγραφε: «Πάντα σε θαύμαζα, αλλά τώρα συνειδητοποιώ ότι  είσαι εντελώς μ— . Λυπάμαι μόνο που δεν κατάφερα να σε κλωτσήσω όταν έπεσα, ίσως την επόμενη φορά»…