Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού. Ο συγκεκριμένος κανόνας, που κυριαρχεί στη ζωή του τόπου, ισχύει και για το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών οχημάτων με ταυτόχρονο οικονομικό όφελος για την αγορά καινούριων μοντέλων αντιρρυπαντικών προδιαγραφών. Τέτοιες ενέργειες συνηθίζονται και στο εξωτερικό, όπου έχουν ωστόσο έναν προσωρινό χαρακτήρα και εφαρμόζονται για να τονώσουν τη ζήτηση για καινούρια αυτοκίνητα και για να αντικατασταθεί ένα μέρος του ηλικιωμένου στόλου οχημάτων από νέα οχήματα «πράσινων» προδιαγραφών.
Στη χώρα μας θα έμπαινε η απόσυρση αισίως στον έκτο χρόνο εφαρμογής της, σπάζοντας έτσι ένα ιδιότυπο παγκόσμιο ρεκόρ. Ωστόσο οι θεσμοί περιέπλεξαν την κατάσταση, καθώς αντιδρούν στην προοπτική μίας επέκτασης του μέτρου και ζητούν να γίνει μία ριζική αλλαγή στη φορολόγηση των οχημάτων με μακροπρόθεσμο χαρακτήρα και προβλέψιμα έσοδα. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. προσπάθησε να υποβαθμίσει το θέμα, αφήνοντας να διαρρεύσει ότι μία ενδεχόμενη κατάργηση της απόσυρσης θα αφορούσε ουσιαστικά μόνον το 50% των αγοραστών, αφού οι μισές πωλήσεις αυτοκινήτων είναι εταιρικές και μόνον οι υπόλοιπες γίνονται από ιδιώτες. Υποστήριξε επίσης, ότι το οικονομικό όφελος δεν είναι σημαντικό για τα μοντέλα χαμηλού κυβισμού, τα οποία επιλέγει πλέον ο μέσος Ελληνας, αν και είναι βέβαιο, ότι η απόσυρση λειτούργησε σαν το φιλί της ζωής στην αγορά του αυτοκινήτου.
Φαίνεται πάντως, ότι –μετά από μία επίπονη διελκυστίνδα μεταξύ κυβέρνησης και ξένων- βρέθηκε η λύση. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί η επέκταση του μέτρου της απόσυρσης για ένα πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα ενός ή δύο μηνών. Η κυβέρνηση θα καταφέρει έτσι να διατηρήσει την αξιοπιστία της, καθώς είχε ανακοινώσει επίσημα την ανανέωση της συγκεκριμένης ενέργειας και δεν θέλει να φανεί ασυνεπής.
Επίσης θα τακτοποιηθούν χιλιάδες υποθέσεις με ήδη πραγματοποιημένες αγορές καινούριων αυτοκινήτων, όπου οι έμποροι έχουν πουλήσει φτηνότερα συνυπολογίζοντας το όφελος της απόσυρσης ενός παλαιού οχήματος. Θα ζητούσαν ωστόσο πίσω αυτά τα ποσά από τους πελάτες τους, εφόσον δεν ίσχυε τελικά το μέτρο. Εδώ θα πρέπει να πούμε πάντως, ότι ορισμένες αντιπροσωπείες αξιοποιούν με όρους μάρκετινγκ την αβεβαιότητα της αγοράς και προσφέρουν τα αυτοκίνητά τους με τιμές απόσυρσης, κάνοντας ουσιαστικά εκπτώσεις με διαφορετικό τρόπο.
Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση σκοπεύει να εκμεταλλευθεί αυτή την ανάσα του ενός ή των δύο μηνών, ώστε να ετοιμάσει ένα νέο σχέδιο φορολόγησης των οχημάτων με στόχο να μην αυξηθούν οι τελικές τιμές τους και ταυτόχρονα να μη μειωθούν τα κρατικά έσοδα. Προς αυτή την κατεύθυνση πιέζουν εξάλλου και οι θεσμοί, οι οποίοι δεν έχουν κανένα συμφέρον να επιδιώκουν την αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αφού όλα τα οχήματα τα εισάγουμε από τις χώρες τους.
Οι ξένοι διαπιστώνουν, ότι η υπερφορολόγηση των αυτοκινήτων οφείλεται κυρίως στην αδυναμία του ελεγκτικού μηχανισμού του ελληνικού κράτους. Χάρη στον λεγόμενο φόρο πολυτελείας μπαίνουν στα ταμεία του κράτους περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ αντί 600 εκατομμυρίων, όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Σύμφωνα όμως με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α.Α.) εξακολουθούν να κυκλοφορούν στην Ελλάδα περίπου 1,3 εκατομμύρια οχήματα, των οποίων οι κάτοχοι δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας.
Επίσης λόγω των τεκμηρίων διαβίωσης και των φόρων έχουν αποσυρθεί από τους δρόμους εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα.
Αν περιοριζόταν ωστόσο δραστικά ο αριθμός των αυτοκινήτων με τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας, θα μπορούσε να υπάρξει μία μόνιμη ελάφρυνση των φόρων για τα οχήματα. Σε μία τέτοια περίπτωση, θα είχαμε φτηνότερα καινούρια αυτοκίνητα χωρίς απόσυρση και χωρίς να χρειαστεί να επιβαρυνθούν κάποιες κατηγορίες πολιτών, εκτός από τους «μπαταχτσήδες».
Πρόκειται βεβαίως για τα αυτονόητα, γιαυτό όμως και τόσο δύσκολο να υλοποιηθούν.