Η ημερομηνία: 29 Μαρτίου του 1946. Η ιταλική μοτοσυκλετιστική βιομηχανία Piaggio παρουσιάζει ένα καινοτόμο δίτροχο χαμηλού κόστους με στόχο να γοητεύσει τους Ιταλούς. Ο στόχος είναι πολύ ταπεινός σε σχέση με αυτό που θα επακολουθήσει. Η θρυλική Vespa των 98 κυβικών εκατοστών πολύ σύντομα θα μετατραπεί ένα παγκόσμιο αντικείμενο λατρείας, ένα σύμβολο της μεταπολεμικής ανεμελιάς, η επιτομή του ιταλικού στιλ.
Το σκεπτικό ήταν σχετικά απλό. Και ακαταμάχητο. Ενα απλό δίτροχο που είχε ακόμα και ρεζέρβα και μπορούσε να χωράει παντού, και βεβαίως στα στενά των ιταλικών πόλεων. Επίσης ήταν μια μοτοσικλέτα που επέτρεπε στον επιβάτη (και στην επιβάτιδα) να κάθεται και να μη λερώνεται χάρη στην προστατευτική ποδιά. Ηταν τόσο ακαταμάχητη η πρόταση που κάθε Ιταλός – και έπειτα κάθε Ιταλίδα – θα έκαναν το αδύνατο δυνατό, παρά τις οικονομικές δυσκολίες των πρώτων χρόνων μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, για να μπορέσει να αποκτήσει μια «Σφήκα» (Vespa) – για να μεταβαίνει στην εργασία του, για να κινείται με άνεση και ευκολία, για να ξεδίνει, για να ταξιδεύει ή απλά για να την κατέχει.
Το μοντέλο MP5 της Piaggio, γνωστότερο ως Paperino (Ντόναλντ Ντακ) άρχισε να σχεδιάζεται το 1944, με μία ταχύτητα και αυτόματο συμπλέκτη, και αποτέλεσε το πρωτότυπο με βάση το οποίο κατασκευάστηκε, έπειτα από μια διετία, η πρώτη Vespa.
Μέσα σε λίγα χρόνια θα κατακτήσει ολόκληρη την Ευρώπη. Το 1950 ξεκινά η παραγωγή της στη Γερμανία ενώ το 1953 ανά τον κόσμο υπάρχουν 10.000 εξειδικευμένα συνεργεία και οι λέσχες Vespa αριθμούν 50.000 εγγεγραμμένους.
Τη δεκαετία του 60, η Vespa γίνεται το σύμβολο της εποχής, σε αυτό βοηθάει και το γεγονός ότι εμφανίζεται σε διάφορες ταινίες, και το σλόγκαν «Για την εργασία σας, για την ψυχαγωγία σας, για τον Vespa εαυτό σας» ακούγεται σαν σύνθημα.
Συνολικά 150 διαφορετικά μοντέλα Vespa έχει κατασκευάσει η ιταλική εταιρεία τις τελευταίες εφτά δεκαετίες, με το μοντέλο 125 U να παραμένει ακόμα το πιο δημοφιλές για τους συλλέκτες, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του το 1953 για να ανταγωνιστεί την Lambretta Innocenti και έχει κυκλοφορήσει μόνο σε 7.000 αντίτυπα.
Για να γιορτάσει τα εβδομηκοστά γενέθλια, η Piaggio θα κυκλοφορήσει μια ειδική έκδοση στα μέσα του έτους, μαζί με τα εγκαίνια ενός νέου εργοστασίου στην Ποντεντέρα και την παρουσίαση της έκθεσης «Ταξιδεύοντας με τη Vespa» στο Μουσείο Piaggio.
Η Vespa έχει γίνει σύμβολο του ιταλικού design και έχει εκτεθεί σε μουσεία design, σύγχρονης τέχνης, τεχνολογίας και μεταφορών σε όλο τον κόσμο. Είναι μέρος της μόνιμης συλλογής του Μουσείου La Triennale Design στο Μιλάνο και του MoMA της Νέας Υόρκης.