Ο ανεξάρτητος βρετανικός ερευνητικός όμιλος Thatcham δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα μελέτης για να αξιολογήσει το πόσο ευάλωτα είναι τα νέα – ακόμη και πιο τεχνολογικά προηγμένα – ΙΧ απέναντι στους διαρρήκτες και κλέφτες.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα κλειδιά των αυτοκινήτων με σύστημα πρόσβασης και εκκίνησης χωρίς κλειδί (γνωστό με τον όρο keyless entry στην αυτοκινητοβιομηχανία).
Με τις κλοπές των αυτοκινήτων στα οποία μπορεί κανείς να μπαίνει χάρη σε αισθητήρα εγγύτητας του κλειδιού που διαθέτουν να έχουν αυξηθεί ραγδαία στη Μεγάλη Βρετανία (κατά 48,7% -111,999 κλεμμένα ΙΧ μεταξύ 2017-18 σε όλη την χώρα) μέσα στα τελευταία πέντε χρόνια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν τρόπους αντίδρασης απέναντι στους κλέφτες που επιδίδονται σε relay attacks («επιθέσεις με αναμεταδότες»).
Οι επιθέσεις αυτές γίνονται με φορητές συσκευές ενίσχυσης του σήματος ενός μπρελόκ ή ενός κλειδιού, που ξεγελάνε τον αισθητήρα ενός αυτοκινήτου που βρίσκεται για παράδειγμα σταθμευμένο έξω από ένα σπίτι, κάνοντάς το να ξεκλειδώσει αυτόματα τις πόρτες του.
Οι ερευνητές συνέταξαν μια κλίμακα αξιολόγησης, με επίπεδα από«απαράδεκτη», «φτωχή», «βασική» και «καλή», και καταλήγει στην κορυφαία «ανώτερη».
Σύμφωνα με την Thatcham, το Suzuki Jimmy είναι σήμερα το μόνο αυτοκίνητο με τη χαμηλότερη βαθμολογία, ενώ τα Ford Mondeo, Hyundai Nexo, Kia Proceed και Porsche Macan τα πήγαν μόλις ένα επίπεδο καλύτερα, βαθμολογούμενα με «poor»-«φτωχή».
Από τα μοντέλα που αξιολογήθηκαν, μόλις 4 στα 10 ΙΧ με σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί βρέθηκαν αξιόπιστα: τα Audi e-tron, Jaguar XE, Range Rover Evoque και Mercedes B-Class.
Η Thatcham σπεύδει επίσης να υπενθυμίσει μερικές απλές συμβουλές για να μην κλέψει κάποιος το αυτοκίνητό σου εμπρός από το σπίτι: Αφήνεις το κλειδί μακριά από την είσοδο, έτσι ώστε ο κλέφτης να μην μπορεί να εντοπίσει το σήμα του απ’ έξω. Ακόμη καλύτερα, το αφήνεις μέσα σε ένα μικρό Faraday ή μέσα σε οτιδήποτε μπλοκάρει το σήμα του.
Τέλος, καλό είναι να συμβουλευτείς τον αντιπρόσωπο για τη δυνατότητα απενεργοποίησης του κλειδιού όταν δεν χρησιμοποιείς το αυτοκίνητο.
Μερικοί κατασκευαστές προσφέρουν πλέον κλειδιά που απενεργοποιούνται μόνα τους ύστερα από λίγο, εμποδίζοντας τους κλέφτες να χρησιμοποιήσουν το σήμα τους για να αναμεταδώσουν και να αρπάξουν εν τέλει το αυτοκίνητο.
«Καταπέλτης» και έρευνα της ADAC
Αντίστοιχη έρευνα της ADAC – έγκριτος γερμανικός οργανισμός αντίστοιχος της ΕΛΠΑ – σε νέα μοντέλα αυτοκινήτων με τεχνολογία εισόδου και εκκίνησης χωρίς κλειδί, έδειξε πως τα συστήματα αυτά είναι ευάλωτα σε κλοπές.
Από τα 237 μοντέλα που συμμετείχαν στην έρευνα, στα 230 απεδείχθη πως ο επίδοξος κλέφτης μπορούσε να ξεκλειδώσει τις πόρτες και να εκκινήσει τον κινητήρα χωρίς το κλειδί.
Σε ακόμα τέσσερα μοντέλα μπορούσε να επιτευχθεί είτε το ξεκλείδωμα είτε η εκκίνηση του κινητήρα, ενώ μόλις τρία μοντέλα ήταν πλήρως προστατευμένα από τις επιθέσεις.
Το δείγμα της έρευνας περιλάμβανε ενδεικτικά μοντέλα από πάνω από 30 κατασκευαστές, ενώ τα τρία αυτοκίνητα που κατάφεραν να αντισταθούν στις απόπειρες παραβίασης ήταν όλα της Jaguar Land Rover (πιο συγκεκριμένα τα Land Rover Discovery, Range Rover και Jaguar I-Pace).