Σε μια απρόσμενη όσο και σοκαριστική (αν τελικά επιβεβαιωθεί) αποκάλυψη προχώρησε η εφημερίδα Washington Post. Σύμφωνα με δημοσίευμά της οι εταιρείες έχουν ενσωματώσει στα αυτοκίνητα που έχουν συστήματα σύνδεσης με το Internet προγράμματα παρακολούθησης των ιδιοκτητών. Το αυτοκίνητο στέλνει ένα μεγάλο εύρος προσωπικών δεδομένων των κατόχων που ξεκινούν από το αν φορούν την ζώνη τους, την οδηγική τους συμπεριφορά (π.χ αν τους αρέσει να τρέχουν), τι μουσική ακούνε μέσα στο αυτοκίνητο, πού σταματούν πιο συχνά, πού τρώνε, πού ψωνίζουν, ακόμη και τι καιρό κάνει στην περιοχή που διαμένουν.
Τα προγράμματα παρακολούθησης μπορούν να παρακολουθούν ακόμη και το βάρος των κατόχων έχοντας την δυνατότητα να ξεχωρίζουν αν στο κάθισμα κάθεται άνθρωπος ή έχει τοποθετηθεί κάποιο αντικείμενο.
Με δεδομένο ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της βιομηχανίας αυτοκινήτων σε περίπου μια τριετία το 98% των νέων οχημάτων σε Ευρώπη και ΗΠΑ θα έχουν συστήματα σύνδεσης με το Internet το θέμα της καταγραφής των προσωπικών δεδομένων των οδηγών εγείρει ανησυχίες.
Κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες, στα πολύ ψιλά γράμματα των συμβολαίων πώλησης ενός οχήματος, αναγράφουν ότι επιθυμούν την συναίνεση του κατόχου ώστε να μπορούν να εντοπίζουν το όχημα. Πρόκειται όπως είναι ευνόητο για μια έξυπνη τακτική αφού όποιος καταφέρει να δει αυτόν τον όρο θα τον υποδεχθεί πιθανότατα καλοπροαίρετα και θα συναινέσει στην παρακολούθηση αφού θα σκεφτεί ότι, σε περίπτωση κλοπής ή έκτακτης ανάγκης, θα είναι χρήσιμο να μπορεί να εντοπιστεί το όχημα του. Αν γνώριζε όμως ότι θα καταγράφεται κάθε του κίνηση εντός του οχήματος αλλά και κάθε δρομολόγιο που κάνει μάλλον δεν θα υπέγραφε.
Καμία αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει προχωρήσει σε κάποια επίσημη τοποθέτηση γεγονός που αυξάνει τις ανησυχίες των ιδιοκτητών αυτοκινήτων που μπορεί να έχουν πέσει θύματα της καταγραφής των προσωπικών τους δεδομένων. Ανεπίσημες δηλώσεις από κάποια στελέχη αυτοκινητοβιομηχανιών κάνουν λόγο για καταγραφή ορισμένων δεδομένων τα οποία χρησιμοποιούνται από τις εταιρείες αποκλειστικά στο επίπεδο της βελτίωσης των συστημάτων ασφαλείας των οχημάτων αλλά και της βελτίωση της οδικής ασφάλειας γενικότερα και ότι τα δεδομένα δεν διοχετεύονται σε τρίτους.
Πάντως στις επίμονες ερωτήσεις που έγιναν σε εκπροσώπους Τύπου μεγάλων εταιρειών η απάντηση που δίνεται είναι ότι «δεν μπορούν να παρέχουν συγκεκριμένα στοιχεία για την υπόθεση την δεδομένη στιγμή»
Ετσι κανείς δεν γνωρίζει προς το παρόν τι κάνουν τα δεδομένα που συλλέγουν οι εταιρείες, αν και το μυαλό όλων σε πρώτη φάση πηγαίνει στην μεταπώληση αυτών των δεδομένων σε διαφημιστικές εταιρείες.
Με τα δεδομένα αυτά μπορεί να δημιουργηθεί το εμπορικό/καταναλωτικό προφίλ ενός ατόμου και έτσι οι εταιρείες να προσπαθήσουν να γνωρίζουν τι διαφημιστικό υλικό να του προωθούν. Επίσης μπορούν να αναδειχθούν γενικότερες εμπορικές τάσεις που επίσης θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν αναλόγως από τις εταιρίες.
Αλλος ένα πρόβλημα που μπορεί να κρύβεται πίσω από την καταγραφή των κινήσεων του οχήματος είναι να αποκαλυφθούν προσωπικά δεδομένα που θα φέρουν σε δυσχερή θέση τον κάτοχο. Αν για παράδειγμα ο κάτοχος ενός οχήματος διαπιστωθεί από την καταγραφή των κινήσεων του ότι πηγαίνει συχνά σε κάποιο νοσοκομείο, ιατρείο κ.λπ. μπορεί να διαπιστωθεί εύκολα στην συνέχεια αν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα υγείας και η αποκάλυψη αυτή μπορεί με την σειρά της να του δημιουργήσει διαφόρων ειδών προβλήματα, είτε στο επαγγελματικό του περιβάλλον είτε με την ασφαλιστική του εταιρεία.
Επίσης η γνώση του πού βρίσκεται κάποιος ανά πάσα στιγμή μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κάποιον κακόβουλο με πολλούς τρόπους.