Προηγήθηκε η VW και το σκάνδαλο «dieselgate». Τώρα, οι αρμόδιες αρχές ελέγχουν το σύνολο των αυτοκινητοβιομηχανιών -και ιδιαίτερα τις γερμανικές- προκειμένου να διαπιστώσουν εάν υπάρχουν κι άλλες εταιρείες οι οποίες χειραγωγούν τις μετρήσεις των ρύπων. Ετσι, και η Daimler, μητρική εταιρεία της Mercedes-Benz, έχει μπει στο στόχαστρο -από τον περασμένο Μάρτιο- των ελέγχων, ειδικά από τη στιγμή κατά την οποία διαπιστώθηκε ότι ένα εκατομμύριο οχήματα εμπλέκονται σε παρατυπίες. Τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, οι εισαγγελείς εξέταζαν τη χρήση συσκευών χειραγώγησης των εκπομπών ρύπων στη Merc – παρόμοια με εκείνη της VW.
Αν και ο εκπρόσωπος της Daimler είχε αναφέρει, πριν από λίγες ημέρες, ότι η εταιρεία δεν χρησιμοποιεί τέτοιου είδους συσκευές και τηρεί απόλυτα τους νόμους, τώρα έκανε μια νέα ανακοίνωση. «Μια κίνηση επιχειρηματικής τακτικής, για να προκαταλάβει τις όποιες εξελίξεις», θεώρησαν αρκετοί, στο άκουσμα αυτής της είδησης.
Το βέβαιο είναι ότι η μπράντα προχωρά στην εθελοντική ανάκληση 3 εκατομμυρίων οχημάτων diesel -δηλαδή, δύο εκατ. περισσότερα από αυτά που, αρχικά, υπέθεταν οι Αρχές- προκειμένου να γίνει αλλαγή του… ύποπτου λογισμικού. Ουσιαστικά, πρόκειται για πολλά σύγχρονα ντίζελ της Mercedes τα οποία κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στον δρόμο.
Το σχέδιό της -το οποίο περιλαμβάνει κάποιες μεταβολές στο λογισμικό, ενώ θα γίνουν και κάποιες αλλαγές σε εξαρτήματα του κινητήρα- θα κοστίσει στην αυτοκινητοβιομηχανία περίπου 220 εκατ. ευρώ, όπως ανακοινώθηκε την Τρίτη.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι η αναβάθμιση στα νέα οχήματα δεν επιβαρύνει τους πελάτες και ότι η εφαρμογή της θα αρχίσει μέσα τις επόμενες εβδομάδες. Οι έλληνες ιδιοκτήτες θα πρέπει να επικοινωνήσουν με τους τοπικούς αντιπρόσωπους της φίρμας προκειμένου να ενημερωθούν για το κατά πόσο πρέπει να κάνουν αυτή την αναβάθμιση στους κινητήρες diesel των αυτοκινήτων τους.
Αυτή η ανάκληση θα βοηθήσει την Daimler να αποφύγει τεράστια πρόστιμα σαν αυτά που «έπνιξαν» τη Volkswagen, σημειώνουν οι Times. Αλλά, βέβαια, είναι και ηθικό το ζήτημα…
«Η διαμάχη που έχει ξεσπάσει για τις πετρελαιοκίνητες μηχανές έχει δημιουργήσει αβεβαιότητα, και στους πελάτες μας. Γι’ αυτό αποφασίσαμε να προχωρήσουμε σε επιπρόσθετα μέτρα προκειμένου να διαβεβαιώσουμε τους οδηγούς των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων και να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη στην τεχνολογία diesel», τονίζει ο Ντίτερ Ζέτσε, επικεφαλής του τμήματος αυτοκινήτων Mercedes – Benz.
«Αυτή είναι, τελικά, και μια προληπτική κίνηση, για να τεθεί κάτι στο τραπέζι και μια στέρεη προσπάθεια για να βρεθούν ένα βήμα μπροστά στο debate», εξήγησε ο Γιούργκεν Πίεπερ, αναλυτής στην Bankhaus Metzler, με έδρα τη Φρανκφούρτη.
Τι σημαίνει αυτό; Η Daimler πραγματοποιεί ένα βήμα παραπάνω από τους ανταγωνιστές της, BΜW και Audi, οι οποίες ήδη έχουν δεσμευθεί για την αναβάθμιση περίπου του μισού στόλου των ντιζελοκίνητων οχημάτων τους, βάσει των προδιαγραφών Euro 5. Παράλληλα, η Μερσεντές σχεδιάζει -μέσα στο επόμενο διάστημα- την κυκλοφορία νέας γενιάς ντιζελοκινητήρων. Με τη συγκεκριμένη κίνηση η εταιρεία ευελπιστεί στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην τεχνολογία ντίζελ, η οποία έχει κλονιστεί συθέμελα μετά τα σκάνδαλα με τους παραποιημένους ρύπους στους κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η εκτίμηση της Daimler για το κόστος της ανάκλησης, περίπου στα 70 ευρώ ανά όχημα, είναι «εξαιρετικά χαμηλή». Αλλά όσο και να κόστιζε, είναι δεδομένο ότι το τρωθέν κύρος της εταιρείας δεν αποτιμάται σε χρήματα. Γι’ αυτό και η Daimler προσπαθεί να αποφύγει μια διαρκώς εντεινόμενη κρίση με αυτή την οικειοθελή ανάκληση περισσότερων από τριών εκατομμυρίων οχημάτων που χρησιμοποιούν ντίζελ ως καύσιμο και κινούνται στην Ευρώπη. Μπορεί να αποτελεί τακτική, αλλά παίρνει άριστα στο μάρκετινγκ.
Οι γερμανικές εκλογές κινούνται με ντίζελ
Η προεκλογική εκστρατεία στη Γερμανία φαίνεται να επηρεάζει και τα αυτοκίνητα. Το υπουργείο Μεταφορών της χώρας ζήτησε από τους κατασκευαστές να ανακαλέσουν ντιζελοκίνητα οχήματα τεχνολογίας Euro-4, Euro-5 και Euro-6 και να αναβαθμίσουν την ECU (τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου), έτσι ώστε να μειωθούν οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου κατά 25%. Η ανάκληση αυτή αφορά 12 εκατομμύρια αυτοκίνητα και η διορία που δίνουν για να παρουσιαστεί το πλάνο είναι μέχρι τις ομοσπονδιακές εκλογές της 24ης Σεπτεμβρίου 2017. Το κόστος εκτιμάται πως θα κυμανθεί μεταξύ 1,5 και 2,5 δισ. ευρώ, κόστος που το υπουργείο δεν το συζητά ότι θα πρέπει να καλυφθεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Στις συνομιλίες συμμετέχουν οι συνδικαλιστικοί φορείς των κατασκευαστών και τοπικές κυβερνήσεις που πιέζουν για «καθαρότερα» αυτοκίνητα, ειδάλλως θα προβούν σε απαγόρευση κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων μέσα στις πόλεις. Η Στουτγάρδη και το Μόναχο είναι από τις πόλεις που εξετάζουν σοβαρά αυτό το ενδεχόμενο καθώς τα οξείδια του αζώτου, NOx, ευθύνονται για σοβαρές ασθένειες του αναπνευστικού. Κάτι τέτοιο θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στις πωλήσεις των diesel και γενικότερα η θέση στην αγορά που απολαμβάνουν μέχρι σήμερα θα αμφισβητηθεί.