Θέματα

20 χρόνια Google: η εταιρεία που άλλαξε τη ζωή μας

Σαν σήμερα το σωτήριον έτος 1998, δύο φοιτητές πληροφορικής, ο Λάρι Πέιτζ και ο Σεργκέι Μπριν ίδρυσαν την Google, μια εταιρεία που διαμόρφωσε τον 21ο αιώνα και το πώς οι άνθρωποι σκεφτόμαστε και (δεν) απομνημονεύουμε. Η εταιρεία κατάφερε μέχρι και να… ρηματοποιήσει το ίδιο της το όνομα
Protagon Team

Η ιστορία λέει ότι οι συμφοιτητές Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν συναντήθηκαν για πρώτη φορά στο πανεπιστήμιο Στάνφορντ το καλοκαίρι του 1995, δεν συμπάθησαν καθόλου ο ένας τον άλλον –στην καλύτερη των περιπτώσεων, η πρώτη εντύπωση υπήρξε αποκαρδιωτική για αμφοτέρους.

Η ιστορία λέει επίσης πως τρία χρόνια μετά από αυτήν την παταγώδη αποτυχία της πρώτης τους γνωριμίας, τα δυο αυτά «παιδιά-θαύματα» της πληροφορικής κατάφεραν να ιδρύσουν μια εταιρεία που, μια εικοσαετία μετά, έχει αφήσει την σφραγίδα της όσο ελάχιστες στο διαρκώς εναλλασσόμενο –και εξελισσόμενο- τεχνολογικό τοπίο του 21ου αιώνα. Αλλά όχι μόνο: το δημιούργημά τους έχει καταφέρει έπειτα από δύο δεκαετίες να αλλάξει σε μεγάλο (αν και άγνωστο έως τώρα) βαθμό τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σκεφτόμαστε και κυρίως (δεν) απομνημονεύουμε.

Η ταξινόμηση και κωδικοποίηση πληροφοριών που κάποτε ήταν απαραίτητες πνευματικές διαδικασίες για να εξασφαλίσουν την κατοχή της γνώσης, τώρα έχουν παραχωρηθεί σε μια ψηφιακή μηχανή αναζήτησης που οι περισσότεροι διαθέτουμε στο κινητό μας τηλέφωνο. Αν διαφωνείτε, αναρωτηθείτε πότε ήταν η τελευταία φορά που δεν σπεύσατε να γκουγκλάρετε «εκείνο» το όνομα «εκείνου» του ηθοποιού που έπαιζε σε «εκείνη» την ταινία· για κάποιο λόγο σας διαφεύγουν αλλά τώρα πια είναι λίγα κλικ μακριά. Για να μην πούμε για την πρωτεύουσα του Λιχτενστάιν. Ή για το πώς πηγαίνεις στο τάδε νοσοκομείο.

Τα εντυπωσιακά γραφεία της Google στη Ζυρίχη

Στις 4 Σεπτεμβρίου του 1998 ιδρύθηκε η Google, αρχικά ως ένα πανεπιστημιακό πρότζεκτ στο πλαίσιο του διδακτορικού των δύο δημιουργών της. Οι νεαροί σπουδαστές επιχείρησαν να κατασκευάσουν ένα καλύτερο και πιο αποτελεσματικό σύστημα αναζήτησης σε σχέση με τις εμβρυακού επιπέδου και πρωτόλειες μηχανές αναζήτησης των τελών της δεκαετίας του ’90 –μιλάμε πάντα για τα πρώτα, «δύσκολα» χρόνια του Διαδικτύου, έναν χαοτικό, όσο και παρθένο (τεχνολογικά αλλά κι επιχειρηματικά) χώρο με απεριόριστες δυνατότητες (τότε αν ήθελες να ψάξεις έμπαινες στο Yahoo!).

Τελικά οι δυο φοιτητές ανέπτυξαν μια τεχνολογία η οποία ανέλυε τις σχέσεις μεταξύ των ιστοσελίδων και τις κατέτασσε με βάση την αξιοπιστία τους. Η νέα αυτή τεχνολογία ονομάστηκε PageRank και η μηχανή αναζήτησης τους πήρε το όνομα Backrub.

Κατόπιν ωρίμου σκέψεως, ωστόσο, λίγο μετά κατέληξαν στο όνομα Google – από τον αναγραμματισμό της λέξης «Googol», έναν μαθηματικό όρο που εισήγαγε ο Μίλτον Σιρότα για τον αριθμό 1 ακολουθούμενο από 100 μηδενικά.

O Λάρι Πέιτζ (αριστερά) και ο Σεργκέι Μπριν στα πρώτα τους γραφεία… στο γκαράζ της Σούζαν Γουοτζίσκι

Ψάχνοντας για χρηματοδότες προκειμένου να βγάλουν την ιδέα τους έκτος του πανεπιστημιακού campus, ο Μπριν κι ο Πέιτζ υπήρξαν τυχεροί καθώς βρέθηκαν στο δρόμο του Aντι Μπεχτολσέιμ, ο οποίος τον Αύγουστο του 1998 τους έγραψε μια επιταγή των 100.000 δολαρίων. Η σύσταση της εταιρείας έλαβε χώρα στις 4 Σεπτεμβρίου του 1998, παρότι το domain της Google είχε κατοχυρωθεί από τις 15 Σεπτεμβρίου του 1997.

Τα πρώτα της γραφεία στεγάζονταν στο γκαράζ της Σούζαν Γουοτζίσκι στο Μένλο Παρκ της Καλιφόρνια. Η –μέχρι και σήμερα- κολλητή φίλη των δύο δημιουργών, έγινε αργότερα η 16η υπάλληλος της εταιρείας και σήμερα διατελεί χρέη διευθύνοντος συμβούλου της Youtube που ανήκει στον όμιλο της Google, Alphabet.
Τα υπόλοιπα είναι (τεχνολογική) ιστορία: π.χ. η υιοθέτηση του μοντέλου του pay per click, το 2001, δηλαδή των διαφημίσεων που πληρώνονται όταν οι χρήστες κάνουν κλικ στην αντίστοιχη ιστοσελίδα.

Στην πορεία των 20 αυτών ετών, η Google… απογειώθηκε: δημιούργησε την email πλατφόρμα της Gmail, μια σουίτα γραφείου (Google Drive), ένα (όχι και τόσο δημοφιλές, είναι η αλήθεια) μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το Google +, τον περιηγητή ιστού Google Chrome, τους χάρτες του Google Maps, το λειτουργικό Android για κινητές συσκευές, ενώ εξαγόρασε μέχρι και το Youtube, φτάνοντας σήμερα στο σημείο να απασχολεί πάνω από 60.000 υπαλλήλους σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου.

Και η επιρροή της έφτασε μέχρι και στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, καθώς η λέξη «Google» αναγνωρίστηκε επισήμως ως ρήμα [γκουγκλάρω] το 2006, όταν προστέθηκε στα λεξικά Merriam-Webster και Oxford English Dictionaries.

Πλέον, η Google έχει μετατραπεί σε μία εταιρεία που υπό την «ομπρέλα» της Alphabet, απολαμβάνει κεφαλαιοποίηση 644 δισ. δολάρια!

«Βασικά πλεονεκτήματα της Google αποτελούν ένας καινοτόμος αλγόριθμος αλλά και οι μικρές διαφημίσεις γύρω στα αποτελέσματα αναζήτησης, κομμένες και ραμμένες στα μέτρα στον χρήστη. Χάρη σε αυτές τις διαφημίσεις η ιστοσελίδα συγκεντρώνει δισεκατομμύρια. Ενδεικτικό ότι μόνο το τελευταίο τρίμηνο ο αμερικανικός κολοσσός έκανε τζίρο 32,6 δις, από τα οποία τα 28 προέρχονταν από διαφημιστικά έσοδα», σημειώνει σχετικό αφιέρωμα της Deutsche Welle.

Ωστόσο, το γερμανικό μέσο επισημαίνει επίσης πως όλο και συχνότερα ωστόσο εκφράζονται ανησυχίες για τη μαζική συλλογή προσωπικών δεδομένων από την Google. «Πρόσφατα η εταιρία αναγκάστηκε να απολογηθεί για τους λόγους για τους οποίους τα κινητά με λογιστικό Android, που ανήκει στη Google συλλέγουν πληροφορίες για το σημείο στο οποίο βρίσκεται ο χρήστης, ακόμα κι αν εκείνος δεν το επιθυμεί. Την ίδια στιγμή η νέα λειτουργία Google Assistant χρειάζεται πολλά προσωπικά δεδομένα για να είναι σε θέση να παράσχει πλήθος υπηρεσιών στο χρήστη», καταλήγει.