Υδάτινος κόσμος! Οι υποβρύχιες εικόνες της χρονιάς
Ενα χταπόδι που χορεύει, ένα συγκλονιστικό σπήλαιο στο Mεξικό, ένα ναυάγιο: οι διοργανωτές του «Διαγωνισμού Υποβρύχιου Φωτογράφου της Χρονιάς» ανακοίνωσαν τις καλύτερες εικόνες για το 2017. Ο γάλλος Γκαμπριέλ Μπαρατιού ήταν ο μεγάλος νικητής: «αιχμαλώτισε» ένα χταπόδι στη λιμνοθάλασσα του Μαγιότ. Θριαμβευτής όμως ήταν για ακόμη μία φορά η Φύση. Που μας προσέφερε εικόνες που θυμίζουν περισσότερο πίνακες ζωγραφικής
Υποβρύχιος Φωτογράφος της Χρονιάς 2017, «Το χταπόδι που χορεύει». Κατά τη διάρκεια της ανοιξιάτικης άμπωτης, η σταθμή του νερού της λιμνοθάλασσας του Μαγιότ στον Ινδικό Ωκεανό πέφτει στα 30 εκατοστά. Τότε τραβήχτηκε η νικητήρια φωτογραφία του διαγωνισμού. Ο γάλλος φωτογράφος πλησίασε πολύ στο χταπόδι και με τη χρήση του ευρυγώνιου φακού 14mm, κατάφερε να το απαθανατίσει, κάνοντας το χταπόδι και τη στάθμη του νερού να φαίνονται πολύ μεγαλύτερα από ότι είναι στην πραγματικότηταGabriel Barathieu / UPY 2017
▲
Τιμητική Διάκριση, Φωτογραφία Μάκρο, «Προνυμφικό λιονταρόψαρο». Αναζητώντας πλαγκτόν και παράξενα, προνυμφικά πλάσματα στα μαύρα πελαγίσια νερά του Παλμ Μπιτς της Φλόριντα, ο φωτογράφος συνάντησε αυτό το σπάνιο λιονταρόψαρο, στο πολύ αρχικό προνυμφικό στάδιο του, συλλαμβάνοντας τη στιγμή που ανοίγει τα εντυπωσιακά πτερύγια του. Είναι εξαιρετικά δύσκολο και πρόκληση για τους φωτογράφους να πετύχουν μια τέτοια λήψη, κάθως τα περισσότερα πλάσματα που ζουν στα βαθιά μαύρα νερά είναι πολύ μικρά και κινούνται πολύ γρήγορα όταν πέσουν πάνω τους τα δυνατά φώτα των καταδυτώνSteven Kovacs / UPY 2017
▲
Τιμητική Διάκριση, κατηγορία Ναυάγια, «Τελευταία Πτήση». Στα 72 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας του νησιού Βιν της Κροατίας, βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση το θεαματικό ναυάγιο του «USAAF B-17G Flying Fortress», διάσημο ελαφρύ βομβαρδιστικό του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου. Σε μία από τις επιδρομές του 1944 στην Ευρώπη, το συγκεκριμένο αεροσκάφος καταρρίφθηκε, προκαλώντας τον θάνατο του συγκυβερνήτη Ερνεστ Βιενό. Ο φωτογράφος απαθανάτισε τα συντρίμια του μαχητικού με φυσικό φως, για να αποτυπώσει το πραγματικό μέγεθος του, σε μία μόνο κατάδυση με τη πολύτιμη βοήθεια του φίλου του Αντι ΜάροβιτςSteve Jones / UPY 2017
▲
Βραβείο κατηγορία Μάκρο, «Θήραμα;». Η βραβευμένη φωτογραφία τραβήχτηκε στα βαθιά νερά της ακτής Ανιλάο, στις Φιλιππίνες. Αν και η εικονιζόμενη γαρίδα μάντις βρίσκεται στο προνυμφικό στάδιο, παραμένει αρπακτικό με τις θανατηφόρες δαγκάνες της έτοιμες να επιτεθούνSo Yat Wai / UPY 2017
▲
Νικητής, κατηγορία «Συμπεριφορά». «Το σπίτι μου και το σπίτι σου». «Τα ψάρια - κλόουν και οι θαλάσσιες ανεμώνες απολαμβάνουν μια συμβιωτική σχέση. Τα παρασιτικά ισόποδα περνούν αρκετό χρόνο μέσα στο στόμα των ψαριών - κλόουν και ίσως για αυτό το λόγο εκείνα συχνά ανοίγουν το στόμα τους. Τα συγκεκριμένα τρία ήταν πολύ περίεργα. Καθώς πλησίασα, άρχισαν να περιεργάζονται τον φακό της κάμερας. Χρειάστηκαν έξι καταδύσεις, υπομονή και τύχη για να αιχμαλωτίσω ακριβώς τη στιγμή που και τα τρία ψάρια άνοιξαν τα στόματά τους για να αποκαλύψουν τους επισκέπτες τους. Την τελευταία μέρα, στην τελευταία βουτιά, το πέτυχα». Η φωτογραφία τραβήχτηκε στην Ινδονησία, τον Δεκέμβριο του 2016Qing Lin / UPY 2017
▲
Βρετανός Φωτογράφος της Χρονιάς. Στην χερσόνησο Γιουκατάν στο Μεξικό, υπάρχει μια σπηλιά γνωστή για την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα που δημιουργείται όταν ακτίνες του ηλίου εισχωρούν μέσα στο σκοτάδι. Ο φωτογράφος προτίμησε το φυσικό φως, μπήκε μέσα στη σκιά του σπήλαιου, έστησε το κάδρο του και περίμενε τον ήλιο να ξεπροβάλλει από τα σύννεφα. Για να ολοκληρώσει τη φωτογραφική σύνθεση, ζήτησε από τον φίλο του καταδύτη να ποζάρει κάτω από τις πιο δυνατές ακτίνες του ήλιου, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή εικόναNick Blake / UPY 2017
▲
Τρίτη Θέση, κατηγορία Συμπεριφορά, «Καθαριστής». «Στην πρώτη βουτιά τράβηξα μερικές φωτογραφίες ανφάς της σμέρνας με τη γαρίδα-καθαρίστρια μέσα στο στόμα της. Οταν ανέβηκα στην επιφάνεια, μου ήρθε η ιδέα να τραβήξω τη σμέρνα προφίλ με το μεγάλο ανοιχτό στόμα και τη γαρίδα να φαίνονται ξεκάθαρα από το πλάι. Οπότε έκανα μια δεύτερη κατάδυση και το αποτέλεσμα βγήκε ακριβώς όπως είχα φανταστεί». Ο φωτογράφος απαθανάτισε αυτό το απίστευτο στιγμιότυπο στα νερά της Ινδονησίας. Η γαρίδα - καθαρίστρια αποκτά συμβιωτική σχέση με άλλους οργανισμούς, τους οποίους καθαρίζει από παράσιταLiang Fu / Upy 2017
▲
Νικητής κατηγορία Ναυάγια. «Το ναυάγιο της Λούιλα στο ηλιοβασίλεμα». Το ναυάγιο της Λούιλα βρίσκεται στην κορυφή του ύφαλου Γκόρντον, στην άκρη της χερσονήσου Σινάι στην Αίγυπτο. Κάτω από το ναυάγιο είναι συγκεντρωμένες οι αλυσίδες από τις άγκυρες του πλοίου, οι οποίες σχηματίζουν την μορφή μιας φάλαινας. Τα ναυάγια γίνονται μέρος του οικοσυστήματος πολύ γρήγορα, καθώς κοράλλια αναπτύσσονται πάνω τους και προσφέρουν καταφύγιο σε κοπάδια νεαρών ψαριών. Αλλά επίσης μπορεί να έχουν καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον τους. Το συγκεκριμένο ναυάγιο «χτυπιέται» καθημερινά από κύματα και σταδιακά η κατάσταση του επιδεινώνεται. Το περασμένο καλοκαίρι, μέρος της υπερκατασκευής κατέρρευσε, και το ναυάγιο έχασε το επικό, κινηματογραφικό του look. Σε λίγες δεκαετίες, τα απομεινάρια αυτού του κάποτε τεράστιου φορτηγού πλοίου θα εξαφανιστούν πλήρως από τον ύφαλο ΓκόρντονCsaba Tökölyi / UPY 2017
▲
Τιμητική διάκριση, Κατηγορία Ευρυγώνιος Φακός, «Αθερίνες στο λυκόφως». «Αφού βρήκα τη συγκεκριμένη τοποθεσία, η αποβάθρα και τα συγκεκριμένα ψάρια ήταν στο μυαλό μου για πολύ καιρό. Όταν λοιπόν η βροχή σταμάτησε για λίγο, πήδηξα μέσα στο νερό για να πραγματοποιήσω την ιδέα μου» λέει ο φωτογράφος που χρειάστηκε έναν περαστικό να σταματήσει στην αποβάθρα και να ταΐσει τα ψάρια για να μην φύγουν. Η φωτογραφία τραβήχτηκε στην βόρεια ακτή του Κο Τάο στην Ταϊλάνδη στις 16 Δεκεμβρίου του 2016Tony Myshlyaev / UPY 2017
▲
Επαινος, κατηγορία Πορτρέτo, «Δαίμονας του Σκότους». Κατά την επίσκεψή του στα νησιά Γκαλαπάγκος, ο Κάρολος Δαρβίνος είχε νιώσει αποστροφή με την εμφάνιση των ζώων, γράφοντας «στις μαύρες πέτρες από λάβα συχνάζουν μεγάλες, αηδιαστικές, αδέξιες σαύρες. Είναι μαύρες σαν τους πορώδεις βράχους, από τους οποίους ανιχνεύουν και αναζητούν τη λεία τους μέσα στη θάλασσα. Τις αποκαλώ δαίμονες του σκότους. Αφομοιώνονται πλήρως με τη γη στην οποία κατοικούν». Σύμφωνα με τον φωτογράφο όμως, οι θαλάσσιες σαύρες δεν έχουν καμία σχέση με τέρατα. Για εκείνον ήταν τιμή που μπόρεσε να μοιραστεί μια υποβρύχια στιγμή με το ενδημικό είδος των Γκαλαπάγκος που απείλειται με εξαφάνισηDamien Mauric / UPY 2017
▲
Νικητής, Κατηγορία Ευρυγώνιος Φακός, «Eνα στο εκατομμύριο». Ο φωτογράφος ταξίδεψε στην Αλάσκα για να αναζητήσει ένα είδος καρχαρία που λέγεται «λάμνα του Ειρηνικού». Ενώ λοιπόν έψαχνε για σημάδια του συγκεκριμένου καρχαρία συνάντησε ένα τεράστιο κοπάδι από τσούχτρες. Αυτή η φωτογραφία απεικονίζει μία από τις αμέτρητες τσούχτρες στα ανοικτά της ΑλάσκαςRon Watkins / UPY 2017
▲
Τιμητική διάκριση, κατηγορία Συμπεριφορά, «Οι βάτραχοι που ζευγαρώνουν». O φωτογράφος έγραψε: «Για αρκετά χρόνια ακολουθούσαμε τους βατράχους που ζευγάρωναν στα καθαρά νερά της λίμνης Τερνχάουτ στο Βέλγιο. Αυτό γινόταν κυρίως τον Μάρτιο και τον Απρίλιο με την θερμοκρασία στους 8 βαθμούς Κελσίου και με αρκετή υγρασία. Οι βάτραχοι κάθονταν στα ρηχά σημεία της λίμνης όπου μπορούμε να τραβήξουμε φωτογραφίες με φυσικό φως ενώ κάναμε κατάδυση». Η συγκεκριμένη φωτογραφία τραβήχτηκε σε ένα καθαρό σημείο της συγκεκριμένης λίμνης στις 2 Απριλίου του 2016Luc Rooman / UPY 2017
▲
Επαινος, κατηγορία Μάκρο, «Γαρίδα με οπίσθιο φωτισμό». «Οι γαρίδες είναι ένα απαιτητικό αντικείμενο για να φωτογραφήθει. Πρέπει να αποτυπώσεις τα πανέμορφα χρώματά τους, το σχήμα τους και ειδικά να επικεντρωθείς στα μάτια τους» έγραψε ο φωτογράφος που έκανε μια κατάδυση στη Μποναίρ και είδε την συγκεκριμένη γαρίδα να στέκεται σε μία τέλεια θέση. Ένας φως στην άλλη άκρη του βράχου ολοκλήρωσε το σκηνικό. Ο φωτογράφος τράβηξε μόλις τέσσερα καρέ. Ένα από αυτά ήταν η παραπάνω φωτογραφίαFábio Freitas / UPY 2017
▲
Επαινος, κατηγορία Συμπεριφορά, «Δελφίνια Κυνηγοί». Οι σαρδέλες αποτελούν την κύρια πηγή τροφής της θαλάσσιας ζωής για πολλά είδη, όπως πιγκουίνους, θαλάσσια λιοντάρια, καρχαρίες, δελφίνια, τα οποία εξαρτώνται από αυτές για την επιβίωσή τους. Τον τελευταίο χρόνο όμως, οι σαρδέλες έχουν «πέσει θύματα» της υπεραλίευσης και της κλιματικής αλλαγής. Κατά την διάρκεια της μετανάστευσής τους, όλοι οι θηρευτές συνεργάζονται για να πιάσουν σαρδέλες. Για να μπορέσει να αποτυπώσει αυτό το συγκλονιστικό στιγμιότυπο, ο φωτογράφος πέρασε πολλές μέρες στον ωκεανό της Νότιας ΑφρικήςGreg Lecoeur / UPY 2017
▲
Τιμητική Διάκριση, κατηγορία Βρετανικά Νερά - Ευρυγώνια Λήψη, «Μπορώ να σας βοηθήσω;» Τον περασμένο Νοέμβριο, το «σούπερ φεγγάρι» προκάλεσε τεράστιες παλιρροιακές αλλαγές, έντονα ρεύματα και κακή ορατότητα στη μεγαλύτερη αποικία με γκρι φώκιες στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο η φωτογράφος επέμεινε και παρέμεινε μέσα στο νερό για όσο μπορούσε, αλλάζοντας θέσεις. Οταν βγήκε ο ήλιος, η φώκια σαν να κατάλαβε ότι ήταν ευκαιρία για ένα καλό πορτρέτο, και πλησίασε στη κάμερα με τα μεγάλα μάτια της. Το αποτέλεσμα ένα υπέροχο, χαριτωμένο κλικEllen Cuylaerts / UPY 2017
▲
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15