Τζακομέτι και Μπέικον: δύο σπουδαίοι καλλιτέχνες σε διάλογο
Πρόσωπο με πρόσωπο έρχονται ο ελβετός γλύπτης Αλμπέρτο Τζακομέτι και ο ιρλανδικής καταγωγής βρετανός ζωγράφος Φράνσις Μπέικον μέσα από την έκθεση που φιλοξενείται στο Fondation Beyeler της Ελβετίας, στο πλαίσιο του κορυφαίου ετήσιου εικαστικού γεγονότος της Art Basel. Ως τις 2 Σεπτεμβρίου οι δύο κορυφαίοι καλλιτέχνες θα συνομιλούν μέσα από τις παράξενες, συχνά θλιμμένες και απόκοσμες φιγούρες τους.
18/05/2018, 13:24
Ο ζωγράφος Μπέικον (δεξιά) επισκέπτεται τον γλύπτη Τζακομέτι στο μουσείο Tate Modern του Λονδίνου, όπου ο δεύτερος στήνει την αναδρομική έκθεσή του, το 1965
Αν και φαινομενικά αντίθετα, τα έργα των δύο καλλιτεχνών κρύβουν πολλές ομοιότητες. Αυτό που τους ενώνει είναι η «ακλόνητη πίστη στη σημασία της ανθρώπινης φιγούρας»
Fondation Beyeler
▲
«Three studies of figures on beds», 1972. Τρίπτυχο έργο του Μπέικον με τις χαρακτηριστικές φιγούρες του στο κρεβάτι
«Le nez», 1947–49. Εργο του Τζακομέτι με τίτλο «Η μύτη». Και οι δύο καλλιτέχνες είχαν εμμονή με την προσωπογραφία και την απεικόνιση της ανθρώπινης ατομικότητας
Το χαοτικό στούντιο του Μπέικον στο Λονδίνο, απ' όπου έβγαιναν αριστουργήματα, φωτογραφημένο το 1998
Perry Ogden/DACS/Artimage
▲
«Three studies for portraits (including self-portrait)», 1969. «Τρεις σπουδές για πορτρέτα (συμπεριλαμβανομένης και αυτοπροσωπογραφίας)» του Φράνσις Μπέικον
«Figure with meat», 1954. Από τα πολύ δυνατά, σχεδόν ανατριχιαστικά έργα του Μπέικον, το «Φιγούρα με κρέας». Η παράδοση των Old Masters είχε μεγάλη επίδραση στη δουλειά και των δύο καλλιτεχνών
Τα εμβληματικά γλυπτά του Τζακομέτι με φόντο τους πίνακες του Μπέικον
Fondation Beyeler
▲
«Femme au chariot», 1945. Ο Τζακομέτι και ο Μπέικον ισχυρίζονταν πως ήταν ρεαλιστές, με κεντρική αναφορά στην ανθρώπινη φιγούρα, αλλά και οι δύο με τον ξεχωριστό τους τρόπο εξευρεύνησαν νέα επίπεδα αφαιρετικότητας και αμφισβήτησαν την αντίθεση μεταξύ της μορφής και της αφαίρεσης που έμελλε να παίξει κεντρικό ρόλο στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης
Το δωμάτιο πολυμέσων στην έκθεση «Μπέικον - Τζιακομέτι» στο Fondation Beyeler προσφέρει μία εκπληκτική ματιά στο στούντιο και στο προσωπικό σύμπαν του Τζακομέτι
Mark Niedermann
▲
Μια ακόμη άποψη της έκθεσης
Mark Niedermann
▲
Τζακομέτι και Μπέικον: δύο πρωταγωνιστές της Τέχνης του 20ού αιώνα συνομιλούν, το 1965