Βγήκε το πρωί της Πέμπτης στα κανάλια ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης και υποστήριξε ότι έχει ήδη αναλάβει τις ευθύνες του για το χάος στο Λεκανοπέδιο και κάλεσε και άλλους να βγουν «με ανδρεία» να αναλάβουν τις δίκες τους. Κατηγόρησε το κράτος, δηλαδή την κυβέρνηση, ότι δεν μερίμνησε να κηρύξει αργία για τη Δευτέρα, ούτε καν να κλείσει αυτή τα σχολεία –«το κεντρικό κράτος δεν είχε το θάρρος να κλείσει τα σχολεία προληπτικά. Εμείς το κάναμε. Αν δεν το κάναμε, θα είχαμε θρηνήσει θύματα, θα είχαμε γονείς σε απόγνωση», είπε χαρακτηριστικά στον ΣΚΑΪ. Και, μιλώντας στο Open, διαμαρτυρήθηκε ότι ο ίδιος «δεν είναι η Πολιτική Προστασία, αλλά ένας κρίκος στην αλυσίδα αυτής».
Ως προς το τελευταίο, δεν έχει και πολύ άδικο. Δεν είναι η Περιφέρεια Αττικής ακριβώς η Πολιτική Προστασία: για αυτό έχει συσταθεί ολόκληρο υπουργείο από τον περασμένο Αύγουστο, με επικεφαλής έναν πρόσωπο πανευρωπαϊκής εμβέλειας, τον πρώην Επίτροπο Χρήστο Στυλιανίδη, αλλά το κουβάρι των συναρμοδιοτήτων –όπου όλοι είναι και υπεύθυνοι και εν τέλει ανεύθυνοι– είναι τεράστιο, συντονισμός έτσι δεν γίνεται και αυτό αποδείχτηκε δυστυχώς την περασμένη Δευτέρα. «Στρατηγείο» όπως είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση ότι θα είναι το νέο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας δεν έγινε ακόμα και έτσι συνέβη ό,τι συνέβη.
Ομως στην περίπτωση της Περιφέρειας Αττικής τα πράγματα δεν είναι ακριβώς όπως τα περιέγραψε ο κ. Πατούλης. Ο ίδιος, στη συνέντευξή του στο Open, υποστήριξε ότι οι κεντρικές οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας έκλεισαν γιατί τη Δευτερά το πρωί όλα τα βαρέα οχήματα και τα ΙΧ χωρίς αλυσίδες που δεν μπορούσαν να κινηθούν προς Μαλακάσα, η Τροχαία τα διοχέτευε στους αστικούς δρόμους, ενώ η κατάσταση επιβαρύνθηκε κυκλοφοριακά όταν δόθηκε άδεια να σχολάσει όλο το Δημόσιο στις 12 το μεσημέρι. Με αυτά τα δεδομένα, εξήγησε, ήταν αδύνατον να κινηθούν τα εκχιονιστικά ώστε να καθαρίσουν τους κεντρικούς δρόμους –που είναι στην ευθύνη της Περιφέρειας– γιατί η κατάσταση είχε επιβαρυνθεί κυκλοφοριακά καθώς υπήρχαν πολλά αυτοκίνητα εν κινήσει αλλά και σταθμευμένα. Στον δε ΣΚΑΪ, ο γαλάζιος περιφερειάρχης είπε: «Ποιος έστειλε τα αυτοκίνητα χωρίς αλυσίδες εν μέσω χιονοθύελλας με εκτροπή από την Εθνική Οδό στο δικό μας δίκτυο; Ξέρουμε ποιος είναι. Πρέπει να βγει και να ζητήσει συγγνώμη».
Αλλά και να μην υπήρχαν τόσο πολλά αυτοκίνητα έξω –που ας μην το ξεχνάμε ήταν και αυτό που γλίτωσε την Αττική από αντίστοιχο χάος πέρυσι στη «Μήδεια» καθώς τότε υπήρχε lockdown λόγω πανδημίας– είχε η Περιφέρεια Αττικής τα απαραίτητα μέσα για να αντιμετωπίσει τη χιονοθύελλα; Παρά το σόου της περασμένης Κυριακής με τα υπερσύγχρονα εκχιονιστικά, αυτά δεν τα είδαμε στους δρόμους, με συνέπεια οι κεντρικοί δρόμοι της πρωτεύουσας να έχουμε φτάσει Πέμπτη και να είναι γεμάτοι χιόνι.
Τους λόγους για αυτήν την ανεπάρκεια παρουσίασε η «Καθημερινή», σε ρεπορτάζ του Σταύρου Γ. Παπαντωνίου:
♦ Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, η Περιφέρεια Αττικής δεν διαθέτει ενεργή εργολαβία αποχιονισμού, διότι ο διαγωνισμός καθυστέρησε να ξεκινήσει λόγω δικαστικών προσφυγών. Θα έχει ολοκληρωθεί τον Απρίλιο, όταν μάλλον θα είναι άχρηστη η συγκεκριμένη εργολαβία.
♦ Ανενεργή ήταν και η σύμβαση προμήθειας αντιπαγετικού αλατιού, καθώς ο αρχικός διαγωνισμός καθυστέρησε να ξεκινήσει.
♦ Ως προς το τι συνέβη με τα καινούργια εκχιονιστικά μηχανήματα, τα οποία όλοι είδαμε σε φωτογραφίες, πλάι στον κ. Πατούλη, αλλά ελάχιστοι στους δρόμους, φαίνεται ότι δεν μπορούσαν να κινηθούν, ακριβώς εξαιτίας της έλλειψης αλατιού…
Κατά τα άλλα, ο κ. Πατούλης ξεκαθάρισε ότι «δεν θα ανεχθώ να δείχνουν συνέχεια για λάθη άλλων την Περιφέρεια και την αυτοδιοίκηση».
Η ανακοίνωση Πατούλη
Ωρες αργότερα πάντως, ο περιφερειάρχης Αττικής εξέδωσε μια μακροσκελή ανακοίνωση, υποστηρίζοντας πως και έτοιμη ήταν η Περιφέρεια, και αλάτι είχε και εκχιονιστικά.
Η ανακοίνωση του κ. Πατούλη ήταν η ακόλουθη:
Το ψέμα έχει κοντά ποδάρια! Η αλήθεια πάντα κερδίζει!
Οι αλήθειες για τη διαχείριση της κακοκαιρίας από την #Περιφέρεια_Αττικής.
Πρώτον, η Περιφέρεια Αττικής είχε έγκαιρα προμηθευτεί επαρκή ποσότητα αντιπαγετικού άλατος. Για την πρόσφατη κακοκαιρία υπήρχαν διαθέσιμοι 6.379 τόνοι άλατος, στην Αποθήκη Καπανδριτίου, την Αποθήκη Οινόης και σε 8 θέσεις προσωρινής αποθήκευσης σε επιλεγμένα σημεία της Αττικής, προκειμένου να διευκολυνθεί η φόρτωση με αλάτι των αποχιονιστικών μηχανημάτων.
Το αλάτι αυτό χρησιμοποιήθηκε από νωρίς τη Δευτέρα από τα συνεργεία της Περιφέρειας. Ενώ υπάρχει σημαντικός αριθμός Δήμων που προμηθεύτηκε αλάτι από μας.
Δεύτερον, δώσαμε τη μάχη με 204 μηχανήματα έργου.
Συγκεκριμένα αφορά:
1. 83 αποχιονιστικά μηχανήματα (αποχιονιστικά με αλατιέρα και λεπίδα και JCB)
2. 8 bob cat με λεπίδα
3. 3 Grader
4. 1 αποχιονιστικό μηχάνημα ικανό για αποχιονισμό δύο λωρίδων κυκλοφορίας ταυτόχρονα, τύπου Jet Broom
5. 27 φορτωτές
6. 3 γερανούς ΟΒΒΩ για βαρέα οχήματα
7. 30 φορτηγά
8. 2 τσάπες
9. 1 προωθητήρα D8
10. 1 φρέζα
11. 9 πλατφόρμες
12. 2 πολυμηχανήματα ερπυστριοφόρα διασωστικά
13. 15 οχήματα 4Χ4 με λείδα
14. 10 οχήματα 4Χ4 για τις ανάγκες απεγκλωβισμού ατόμων και μεταφοράς ασθενών διαμέσου της γραμμής 1110.
Τρίτον, τη Δευτέρα το πρωί όλοι οι δρόμοι της Αττικής, αρμοδιότητας της Περιφέρειας, ήταν ανοικτοί, χάρη στη δράση των συνεργείων και των μηχανημάτων μας. Τα έντονα προβλήματα προκλήθηκαν εξαιτίας του γεγονότος ότι στην κορύφωση του ακραίου καιρικού φαινομένου, γύρω στις 12 το μεσημέρι, στους δρόμους επικρατούσαν συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας εξαιτίας του ότι έκλεισαν απροειδοποίητα οι υπηρεσίες του Δημοσίου και ο ιδιωτικός τομέας, οι δρόμοι στους δήμους είχαν κλείσει από το χιόνι και διοχετεύτηκε τεράστιος αριθμός αυτοκινήτων που δεν διέθετε αλυσίδες, στους μεγάλους οδικούς άξονες της Αττικής. Γεγονός που δεν επέτρεπε στα μηχανήματα εκχιονισμού να εκτελέσουν το έργο τους, ενώ η προσπάθειά τους έγινε ακόμη πιο δύσκολη τις επόμενες ώρες, όταν στους δρόμους άρχισαν οι ιδιοκτήτες να εγκαταλείπουν τα οχήματά τους.
Τέταρτον, για μια ακόμη φορά αποδείχθηκε η αξία της πρόληψης, σε σχέση με την υστέρων αντιμετώπιση των ακραίων φαινομένων. Εκεί που η Περιφέρεια Αττικής είχε αρμοδιότητα, στη λειτουργία των σχολείων, δράσαμε έγκαιρα κι αποτελεσματικά, αναστέλλοντας τη λειτουργία τους για τη Δευτέρα της 24ης Ιανουαρίου. Απόφαση για την οποία πολλοί ήταν αυτοί που διαφώνησαν, όταν την πήραμε.
Δεν είχαμε εμείς την αρμοδιότητα να απαγορεύσουμε την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων από το πρωί, κι όχι αφού ξέσπασε ο χιονιάς.
Δεν ήταν δική μας αρμοδιότητα να κηρύξουμε αργία στο Κράτος τη Δευτέρα προληπτικά, κι όχι αυτό να γίνει εκ των υστέρων, και για τις επόμενες δύο ημέρες.
Ούτε εμείς αποφασίσαμε να κλείσει το Κράτος την ώρα που το φαινόμενο ήταν σε έξαρση.
Δεν εκτρέψαμε εμείς τις νταλίκες στο ύψος της Μεταμόρφωσης από τη Νέα Οδό, στους κύριους οδικούς άξονες της Αττικής, επιτείνοντας ακόμη περισσότερο το κυκλοφοριακό χάος και το κλείσιμο των δρόμων τελικά.
Η Περιφέρεια Αττικής ήταν αυτή που έπρεπε να μην επιτρέπει την κίνηση στους χιονισμένους δρόμους χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες; Ή μήπως φταίνε οι Δήμοι που δε διαθέτουν τα αναγκαία μέτρα και το προσωπικό για να μπορέσουν γρήγορα να καθαρίσουν τους δρόμους τους από το χιόνι; Ή να αποκαταστήσουν την ηλεκτροδότηση χιλιάδων νοικοκυριών;
Ως πότε η Αυτοδιοίκηση Πρώτου και Δεύτερου Βαθμού θα αποτελεί το εξιλαστήριο θύμα της ανεπάρκειας άλλων μηχανισμών του Κράτους; Ως πότε θα είμαστε ο βολικός φταίχτης και ο μουτζούρης της κάθε ακραίας κατάστασης; Δεν θέλουμε να ισχυρισθούμε ότι από την πλευρά της Περιφέρειας Αττικής όλα λειτούργησαν στην εντέλεια.
Σίγουρα θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε καλύτερα και να απαιτήσουμε τον καλύτερο συντονισμό της “αλυσίδας πολιτικής προστασίας”, της οποίας εμείς αποτελούμε έναν από τους πολλούς κρίκους.
Γι αυτό και στο μερίδιο που μας αναλογεί, ζητούμε κι εμείς μια ειλικρινή συγγνώμη από τους συμπολίτες μας που ταλαιπωρήθηκαν.
Ταυτόχρονα θέλουμε να πούμε κι ένα μεγάλο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ στο προσωπικό της Περιφέρειας Αττικής, τους συνεργάτες μας αλλά και τους Δημάρχους και το προσωπικό των Δήμων, που έδωσαν και δίνουν ακόμη και σήμερα τη μάχη, για να ξεπεραστούν οι συνέπειες της κακοκαιρίας.
Θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να γίνει σύντομα πράξη η δέσμευση του Πρωθυπουργού ώστε να υπάρξει ένας αποτελεσματικότερος μηχανισμός, με καλύτερο επιτελικό συντονισμό και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, περισσότερα μέσα και προσωπικό, προκειμένου η επόμενη κακοκαιρία να μας βρει πιο έτοιμους και πιο αποτελεσματικούς.