Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να σπεύσουν πανικόβλητοι να προμηθευτούν προϊόντα καθώς η Βρετανία δεν οδεύει και πάλι προς ένα «χειμώνα δυσαρέσκειας» της δεκαετίας του 1970 με απεργίες και διακοπές στην ηλεκτροδότηση. Αυτό δήλωσε την Πέμπτη στέλεχος της κυβέρνησης Τζόνσον, σε μια προσπάθεια να καμφθούν οι ανησυχίες των πολιτών εν όψει του χειμώνα και εν μέσω προβλημάτων που συνεχίζει να αντιμετωπίζει η βρετανική αγορά λόγω του Brexit.
Χαρακτηριστικό πρόβλημα –που αναμένεται να επηρεάσει και τον εφοδιασμό– είναι η έλλειψη οδηγών φορτηγών καθώς πολλοί Ευρωπαίοι δεν μπορούν να πάνε να δουλέψουν στο Ηνωμένο Βασίλειο εξαιτίας της εξόδου της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Το Λονδίνο γνωστοποίησε πως επεξεργάζεται μια σειρά εναλλακτικών επιλογών για να αντιμετωπίσει την έλλειψη οδηγών φορτηγών, μεταξύ των οποίων να προσελκύσει και πάλι πίσω στην αγορά πρώην εργαζομένους, εν μέσω προειδοποιήσεων από τη βιομηχανία τροφίμων ότι οι εφοδιαστικές αλυσίδες μπορεί να καταρρεύσουν ενόψει των Χριστουγέννων.
Παράλληλα, το άλμα στις τιμές χονδρικής του φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει προκαλέσει δονήσεις στους παραγωγούς ενέργειας, χημικών και χάλυβα και έχει ασκήσει πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες που ήδη είχαν προβλήματα από την έλλειψη εργατικού δυναμικού και τη γενικότερη αναταραχή του Brexit.
Ο Tesco, ο μεγαλύτερος όμιλος σούπερ μάρκετ στη Βρετανία, διεμήνυσε σε κυβερνητικούς αξιωματούχους την περασμένη εβδομάδα ότι η έλλειψη οδηγών φορτηγών μπορεί να οδηγήσει σε φρενήρεις αγορές από πανικόβλητους καταναλωτές ενόψει των Χριστουγέννων εάν δεν ληφθούν μέτρα.
Σε κάποιες περιοχές τα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι άδεια από ανθρακούχα ποτά και εμφιαλωμένο νερό, ενώ οι εκτροφείς γαλοπούλας προειδοποίησαν ότι το χριστουγεννιάτικο τραπέζι ίσως να μην έχει φέτος το παραδοσιακό πουλερικό.
«Δεν υπάρχει λόγος ο κόσμος να βγει και να κάνει αγορές με πανικό», απάντησε ο Πολ Σκάλι, υφυπουργός αρμόδιος για τις Μικρές Επιχειρήσεις, στον ραδιοφωνικό σταθμό Times. «Κοιτάξτε, δεν είναι σε καμία περίπτωση κάτι σαν τη δεκαετία του 1970», δήλωσε, ερωτηθείς εάν η Βρετανία οδεύει προς έναν χειμώνα δυσαρέσκειας –μια αναφορά στον χειμώνα του 1978-79 όταν ο πληθωρισμός και οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στη βιομηχανία οδήγησαν σε χάος την οικονομία.
Εκπρόσωπος του Tesco δήλωσε ότι ο όμιλος έχει επί του παρόντος καλή διαθεσιμότητα αν και είπε ότι η έλλειψη οδηγών μεγάλων φορτηγών έχει προκαλέσει κάποια προβλήματα τη διανομή.
Εκπρόσωπος της Sainsbury, της δεύτερης μεγαλύτερης αλυσίδας σουπεμάρκετ στη βρετανική αγορά, είπε ότι η «διαθεσιμότητα σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων ίσως ποικίλλει αλλά υπάρχουν εναλλακτικές».
Αλυσίδες σούπερ μάρκετ και αγρότες έχουν ζητήσει από τη Βρετανία να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις σε βασικούς τομείς -ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους οδηγούς, τη διαδικασία επεξεργασίας και τη συγκομιδή– που έχουν προκαλέσει προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων.
Ο κλάδος μεταφορέων είπε ότι χρειάζεται ακόμα 90.000 οδηγούς για να καλύψουν τη ζήτηση καθώς οι ευρωπαίοι οδηγοί είναι δυσκολότερο πλέον να εργαστούν στη Βρετανία λόγω του Brexit ενώ η πανδημία έχει αποτρέψει νέους εργαζόμενους να αποκτήσουν την απαραίτητη πιστοποίηση.
«Από την επιχείρησή μου λείπουν περίπου 100 οδηγοί μεγάλων φορτηγών, και αυτό μας δυσκολεύει ολοένα και περισσότερο να εξυπηρετήσουμε τα καταστήματά μας», δήλωσε ο Ρίτσαρντ Γουόκερ, γενικός διευθυντής στα σουπεμάρκετ «Iceland», προσθέτοντας ότι ακυρώνονται παραδόσεις. «Είναι μια ανησυχία και καθώς προσπαθούμε να φτιάξουμε απόθεμα ως βιομηχανία, να κινηθούμε προς την πιο σημαντική περίοδο του χρόνου, τα Χριστούγεννα, αντιμετωπίζουμε τώρα αυτή την έλλειψη τη χειρότερη δυνατή στιγμή. Ανησυχώ».
Η Εθνική Ένωση Αγροτών έχει επίσης αποστείλει επιστολή στον πρωθυπουργό ζητώντας του επειγόντως να εισαγάγει ένα νέο σύστημα βίζας προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι «καταστροφικές ελλείψεις εργατικού δυναμικού» σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.
Την ίδια ώρα, η αύξηση στις τιμές φυσικού αερίου επιτείνει την αίσθηση του χάους. Έξι προμηθευτές ενέργειας έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους αυτό τον μήνα, αφήνοντας σχεδόν 1,5 εκατ. πελάτες αντιμέτωπους με αύξηση στους λογαριασμούς τους.
Ενώ απομένει περίπου ένας μήνας πριν ο Τζόνσον να υποδεχθεί τους παγκόσμιους ηγέτες στη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα γνωστή ως COP26, η εταιρία ενέργειας Drax Group ανακοίνωσε ότι θα διατηρήσει σε λειτουργία τις μονάδες παραγωγής ενέργειας που λειτουργούν με άνθρακα και μετά από το προγραμματισμένο κλείσιμό τους τον επόμενο χρόνο.