Πενήντα επτά χρόνια μετά την κατασκευή του και 29 μετά την πτώση του, το θρυλικό Τείχος θα χτιστεί και πάλι στο Βερολίνο, αυτή τη φορά ως ρέπλικα τρόπον τινά.
Θα είναι μικρότερο, ασφαλώς, από το πρωτότυπο, αλλά θα είναι πανομοιότυπο (έστω και με την προσθήκη κάποιων ανακατασκευασμένων τμημάτων του) με το Berliner Mauer, ένα από τα σύμβολα του Ψυχρού Πολέμου.
Μέσα σε αυτό θα κατασκευαστεί μια μικρή ρέπλικα πόλης που θα αναπαράγει πιστά το ζοφερό σύμπαν της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας των δεκαετιών του 1970 και 1980, συνοδευόμενο από μικρές λεπτομέρειες όπως βίζες εισόδου, παρατηρητήρια, κατασκόπους, άδεια καταστήματα, ανταλλαγές προϊόντων στη μαύρη αγορά και πολλά ακόμη.
Ολο αυτό το φιλόδοξο σχέδιο είναι μέρος μιας καλλιτεχνικής εγκατάστασης με τίτλο «DAU» του ουκρανού σκηνοθέτη Ιλια Κρζανόφσκι, ο οποίος με τον τρόπο αυτό επιθυμεί να αναδείξει τον ολοκληρωτισμό του ανατολικογερμανικού καθεστώτος, ως μια υπενθύμιση για τις επόμενες γενιές.
Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 3 Οκτωβρίου (ημέρα της επετείου της ενοποίησης των δύο γερμανικών κρατών) και για τις επόμενες 37 ημέρες, μέχρι την επέτειο της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου στις 9 Νοεμβρίου, οι επισκέπτες θα μπορούν να περιηγηθούν μέσα σε αυτή την «πόλη» που θα στηθεί κοντά στη κεντρική λεωφόρο Unter den Linden.
«Το θεαματικό έργο του Κρζανόφσκι έχει βρει μια ενθουσιώδη υποστηρίκτρια στο πρόσωπο της ομοσπονδιακής υπουργού Πολιτισμού Μόνικα Γκρούτερς, η οποία παραδέχεται ακόμη ότι δεν γνωρίζει όλες τις λεπτομέρειες, τονίζει ωστόσο ότι είναι «απόλυτα πεπεισμένη πως όταν αυτό εγκαινιαστεί θα αποτελέσει ένα παγκόσμιο καλλιτεχνικό γεγονός», όπως σημειώνει η ιταλική Corriere della Sera.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν τα γερμανικά ΜΜΕ, το όλο έργο έχει διχάσει τους Γερμανούς, με πολλές ενώσεις θυμάτων της κομμουνιστικής δικτατορίας της ΛΔΓ να διαμαρτύρονται επισήμως καθώς, όπως ισχυρίζονται, «δεν υπάρχει κανένας απολύτως τρόπος να αναδείξεις τον ζοφερό ολοκληρωτισμό του ανατολικογερμανικού καθεστώτος».
Αλλά και η καθημερινή εφημερίδα Tagesspiegel κάνει ευθέως λόγο για ένα «γελοίο και προσβλητικό έργο», κατηγορώντας τη γερμανική Βουλή πως επιθυμεί να μετατρέψει τις ανθρώπινες τραγωδίες σε τουριστικές ατραξιόν.
Οπως φαίνεται, είναι της μοίρας του το Τείχος να διχάζει αιωνίως τη γερμανική πρωτεύουσα…