– «Δεν θέλω την ελεύθερη κυκλοφορία ανθρώπων. Αλλά θέλω την ενιαία αγορά».
– «Δεν υπάρχει περίπτωση».
– «Τότε θα πουλάς λιγότερο προσέκο».
– «Οκ. Κι εσύ θα πουλάς λιγότερα fish and chips. Αλλά εγώ θα εξάγω λιγότερο προσέκο σε μία μόνο χώρα. Ενώ εσύ θα εξάγεις λιγότερο (fish and chips) σε 27 χώρες».
Διάλογος μεταξύ υπουργών χωρών της ΕΕ. Ο πρώτος που αρχίζει τη συζήτηση διπλωματικά είναι προφανώς Βρετανός. Ο δεύτερος που πατά πόδι είναι Ιταλός. Φανταστείτε τι έχει να γίνει τα επόμενα δύο χρόνια κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων της Βρετανίας με τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ. Αν ο Ιταλός πουλά προσέκο στη βρετανική αγορά και πρέπει να «προσέχει», τότε ο Γερμανός πρέπει να σκεφτεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες του και ο Γάλλος τη ζήτηση του κρασιού στη Βρετανία. Ετσι σκοπεύει να τους δελεάσει ο Μπόρις Τζόνσον για να κερδίσει η χώρα του το πλεονέκτημα της ενιαίας αγοράς, διακόπτοντας όμως παράλληλα την εφαρμογή της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων;
«Είναι λίγο προσβλητικό να ρίχνεις το επίπεδο τόσο χαμηλά», δήλωσε σχολιάζοντας τον διάλογο ο συνομιλητής του Μπόρις Τζόνσον, ο Κάρλο Καλέντα, υπουργός Ανάπτυξης της Ιταλίας Μάλιστα επέκρινε την ευρύτερη προσέγγιση του Λονδίνου. «Ας μας πει κάποιος κάτι, αλλά κάτι που να βγάζει νόημα. Δεν μπορείς να λες ότι “θέλουμε πρόσβαση στην ενιαία αγορά αλλά δεν θέλουμε την ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων”», τόνισε ο Κάρλο Καλέντα μιλώντας στο Bloomberg. «Η βρετανική κυβέρνηση πρέπει να ανοίξει τα χαρτιά της και να διαπραγματευτεί».
Οι βρετανοί πολίτες πάντως το διασκέδασαν στο Twitter. Εγραψαν ότι ο υπουργός τους «ταπεινώθηκε» απειλώντας τους Ιταλούς για τις εξαγωγές του προσέκο και τον παρουσίασαν σε διάφορα σκετσάκια.
Σε πιο σοβαρό ύφος, ο ολλανδός υπουργός Οικονομικών, Γερούν Ντάισελμπλουμ έσπευσε να βάλει φρένο στις προσδοκίες των βρετανών πολιτικών και πολιτών. «Η κυβέρνηση προσφέρει δυνατότητες στους βρετανούς πολίτες οι οποίες δεν είναι εφικτές. Το να είσαι μέσα στην ενιαία αγορά αλλά έξω από την τελωνειακή ένωση είναι απλώς μη εφικτό. Το αντίστροφο, όμως, λειτουργεί. Η Τουρκία είναι μέλος της τελωνειακής ένωσης, χωρίς όμως να έχει πρόσβαση στην ενιαία αγορά». Ως γνωστόν απαισιόδοξος, ο κ. Ντάισελμπλουμ τόνισε ότι αν και πολύ θα το ήθελε, δεν πιστεύει ότι οι Βρετανοί θα παραμείνουν στην Ενωση.
Πιο συζητήσιμη πάντως εμφανίστηκε η γερμανίδα καγκελάριος, Ανγκελα Μέρκελ, η οποία τόνισε ότι η ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων είναι θεμελιώδης αρχή της ΕΕ αλλά υπαινίχθηκε ότι μπορεί να υπάρξουν διαπραγματεύσεις για τις κοινωνικές παροχές που απολαμβάνει ένας πολίτης που μετακομίζει σε ένα άλλο ευρωπαϊκό κράτος -με άλλα λόγια η ίδια ελπίζει να μεταπείσει τους Βρετανούς να τηρήσουν την αρχή της κυκλοφορίας των προσώπων.
Η βρετανική πλευρά πάντως, ή τουλάχιστον η πρωθυπουργός Τερέζα Μέι, δεν βλέπει το δίλημμα «μέσα ή έξω από την τελωνειακή ένωση». Χωρίς να έχει αποκαλύψει τι ακριβώς «βλέπει», η ίδια έχει επαναλάβει ότι η κυβέρνηση προετοιμάζει ένα συνεκτικό σχέδιο εξόδου της χώρας από την Ενωση. Ελπίζει μάλιστα ότι αυτό θα έχει οριστικοποιηθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2017, που έχει δεσμευτεί να θέσει σε εφαρμογή το άρθρο 50.
Προς το παρόν, όμως, όπως αποκάλυψε ο σερ Σάιμον Φρέιζερ, πρώην υψηλό στέλεχος του υπουργείο Εξωτερικών, το σχέδιο δεν έχει λάβει μορφή. «Είμαστε ακόμη στο στάδιο συγκέντρωσης πληροφοριών», είπε. Ο κ. Τζόνσον, λοιπόν, συγκεντρώνει πληροφορίες για το προσέκο.