Αυτή η ιδέα, έχει ένα ενδιαφέρον. Πρώτον για αισθητικούς λόγους. Δηλαδή το φόρεμα που σχεδίασε, κατόπιν παραγγελίας, ο ισραηλινός σχεδιαστής μόδας Αβιάντ Χέρμαν είναι καλαίσθητο και φαίνεται να ταιριάζει με την αισθητική της Μέσης Ανατολής. Επίσης είναι απολύτως σύμφωνο με το στιλ των Καννών. Δεν είναι κάτι απλό, δηλαδή. Ούτε είναι κάτι υπερβολικά σοβαρό.
Είναι ένα φόρεμα σχεδιασμένο με χιούμορ και εκκεντρικότητα. Όχι σέξι, όπως αυτά που φοράνε οι σταρ, αλλά εξαιρετικά γκλάμουρους για πολιτικό. Αρα με αυτό το φόρεμα η υπουργός Πολιτισμού πηγαίνει σε ένα μεγάλο πολιτιστικό φεστιβάλ όπου η μόδα είναι το μεγάλο μέσο προβολής της εκδήλωσης, και παίζει το παιχνίδι προβολής της χώρας της με εργαλείο τη μόδα. Αυτός είναι ο δεύτερος λόγος που βρίσκω την ιδέα ενδιαφέρουσα. Ανεξαρτήτως αν συμφωνεί κανείς ή όχι ιδεολογικά με το περιεχόμενο της «πολιτικής δήλωσης» που απεικονίζει το φόρεμα.
Φυσικά δεν μπορώ να φανταστώ καμία απολύτως ελληνίδα πολιτικό να κάνει κάτι ανάλογο. Και επίσης φαντάζομαι ότι αν τολμούσε κάποια να κάνει κάτι τέτοιο, αυτό θα ήταν κακόγουστο και η πολιτικός θα έτρωγε πάρα πολύ κράξιμο. Προσφάτως είχαμε το παράδειγμα της Μπέτυς Μπαζιάνα στο Πεκίνο. Το φόρεμα με τις πτυχώσεις που φόρεσε προφανώς επελέγη στο πλαίσιο μιας «πολιτισμικής δήλωσης μόδας» κατά την επίσημη συνάντηση των ηγετών των δύο χωρών. Μόνο που ήταν εντελώς λάθος σχεδιασμένο για τη συγκεκριμένη περίσταση αλλά και για τον τύπο της γυναίκας που το φορούσε.
Το φόρεμα της ισραηλινής υπουργού Πολιτισμού Μίρι Ρεγκέφ δείχνει να της ταιριάζει έτσι όπως είναι σχεδιασμένο, γι’ αυτό δεν φαίνεται παράταιρο και γελοίο. Είναι μάξι, στα χρώματα της παλιάς πόλης της Ιερουσαλήμ (μπεζ και εκρού) και στον ποδόγυρο έχει τυπωμένα τα τείχη της πόλης και τα παλιά κτίρια.
«Φέτος τον Ιούνιο γιορτάζουμε τα 50 χρόνια από την ενοποίηση της Ιερουσαλήμ. Είμαι υπερήφανη που γιορτάζω αυτή την ιστορική ημερομηνία διαμέσου της μόδας και της Τέχνης. Και είμαι υπερήφανη που φοράω αυτό το ρούχο του σχεδιαστή Αβιάντ Χέρμαν – είναι ένα φόρεμα που τιμά την πόλη μας», δήλωσε η Ρεγκέφ.
Η επέτειος της «ενοποίησης» στην οποία αναφέρεται η υπουργός είναι εθνική γιορτή για το Ισραήλ και αφορά στην προσάρτηση του αραβικού τομέα της Ιερουσαλήμ μετά τον Πόλεμο των Εξι Ημερών (5 έως 10 Ιουνίου 1967). Στο τέλος εκείνου του Τρίτου Αραβοϊσραηλινού Πολέμου (με την Αίγυπτο, τη Συρία και την Ιορδανία) το Ισραήλ είχε κερδίσει τον έλεγχο της ανατολικής Ιερουσαλήμ, της Λωρίδας της Γάζας, της Δυτικής Όχθης, των υψιπέδων του Γκολάν και της χερσονήσου του Σινά.
Όπως ήταν αναμενόμενο, αυτή η κίνηση από την πλευρά της υπουργού της ακροδεξιάς κυβέρνησης του Ισραήλ προκάλεσε αντιδράσεις ‒ αυτό που η Ρεγκέφ ονομάζει «ενοποίηση» το μεγαλύτερο μέρος της διεθνούς κοινότητας και φυσικά οι Παλαιστίνιοι το μεταφράζουν ως «ισραηλινή κατοχή της Ανατολικής Ιερουσαλήμ».
Η αντίδραση για την «πολιτική δήλωση μόδας» της Μίρι Ρεγκέφ ξέσπασε στο Twitter. Για παράδειγμα ένας γραφίστας άλλαξε το μοτίβο στον ποδόγυρο και αντί για τα τείχη της πόλης εικονογράφησε τη φούστα με σκηνές από τον Πόλεμο των 6 Ημερών.
Άλλος έγραψε πως ξέχασε η υπουργός ότι μέσα στην «ενοποιημένη» Ανατολική Ιερουσαλήμ του φορέματός της ζουν 370.000 Παλαιστίνιοι, οι οποίοι ισοδυναμούν με το 41% του πληθυσμού της πόλης.
Τέλος η αριστερής τοποθέτησης ισραηλινή εφημερίδα Haaretz αναφέρει στο Twitter της: «Η Μίρι Ρεγκέφ ήθελε να κάνει δήλωση για την ισραηλινή υπερηφάνεια και τελικά προκάλεσε γέλιο».
Προφανώς η υπουργός με την επιλογή αυτού του φορέματος πέτυχε τον σκοπό της. Εκανε τη δήλωσή της. Οι εορτασμοί του Ισραήλ για την «ενοποίηση» της Ιερουσαλήμ αρχίζουν σε λίγες μέρες. Και η υπουργός Πολιτισμού της χώρας χρησιμοποίησε με τον τρόπο της το φεστιβάλ των Καννών για να μιλήσει γι’ αυτή την εθνική γιορτή. Αυτή είναι η δουλειά της, στο κάτω κάτω.